شناسهٔ خبر: 29912599 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به مناسبت ۲۰ آذر ماه روز جهانی کوهستان؛

کوه‌ها برای زندگی حیاتی هستند

کوه ها علاوه بر سایر خدمات اکوسیستمی که در اختیار ساکنین زمین قرار می دهند، منبع آب شیرین نیز هستند از این رو می توان آن ها را منشا حیات دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناس اکولوژی مناطق کوهستانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کوه ها علاوه بر سایر خدمات اکوسیستمی که در اختیار ساکنین زمین قرار می دهند، منبع آب شیرین نیز هستند از این رو می توان آن ها را منشاء حیات دانست.

شیده عطری افزود: در کشور ما نیز حضور رشته کوه های البرز و زاگرس سبب ایجاد تنوع آب و هوایی و ایجاد زیستگاه ها و رویشگاه های مختلف شده است. درصد بالایی از ارتفاعات کشور به دلیل ویژگی های خاص و حساسیت بالای زیستگاهی تحت عنوان مناطق چهارگانه توسط سازمان، مدیریت می شوند. به همین منظور هماهنگی با استان ها برای پیگیری امور در سطح استانی صورت می گیرد، موارد خاص بررسی و ارائه طریق می شود.

وی ادامه داد: پیگیری و رسیدگی سازمان سبب ممانعت از ادامه روند پروژه جاده کشی به دماوند، ممانعت از ادامه فعالیت معادن دماوند و تعارضات به اثر طبیعی ملی سبلان شد.

سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون ۴ قله  دماوند، علم کوه، تفتان و سبلان را به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی و ثبت کرده است و این قلل تحت قوانین خاص آثار طبیعی ملی مدیریت می شوند.

این سازمان با فدراسیون کوه نوردی ازطریق کارگروه محیط زیست کوهستان  به عنوان یکی از کارگروه های تخصصی فدراسیون که مسئولیت آموزش مسایل مرتبط با محیط زیست کوهستان به کوهنوردان را نیز برعهده دارد، همکاری داشته و در این کارگروه عضویت دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست برای دستیابی به توسعه پایدار کوهستان و حفظ حیات این اکوسیستم حساس و شکننده با مجامع بین المللی ذیربط و سازمان های مردم نهاد داخلی، همکاری می کند.

نظر شما