شناسهٔ خبر: 29911118 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گفتگو با بانوی دکترای شیمی آلی مدرس دانشگاه ژوهانسبورگ

در میان متخصصان متعهد کشور ما، بانوان ارزشمندی وجود دارند که عملاً توانسته اند اثبات کنند که نه تنها تخصص و پایبندی به اصول و ارزشهای اسلامی را جمع کرده اند بلکه نقش اساسی خانواده و تربیت و حفظ صحیح محور خانه ـ اجتماع را نیز به شایستگی پی گرفته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی،  در میان متخصصان متعهد کشور ما، بانوان ارزشمندی وجود دارند که عملاً توانسته اند اثبات کنند که نه تنها تخصص و پایبندی به اصول و ارزشهای اسلامی را جمع کرده اند بلکه نقش اساسی خانواده و تربیت و حفظ صحیح محور خانه ـ اجتماع را نیز به شایستگی پی گرفته اند.

 

پیام زن وظیفه خود می داند در ستایش این بینش قلم زند و دیگران را نیز بدان فرا خواند. فرزندان این مرز و بوم همه به اسلام عزیز تعلق دارند و همه باید دانش اندوزی را از مهمترین وظایف خویش بدانند و آمیختگی آن را با ایمان به ارزشهای اسلامی با همه وجود احساس کنند. در این شماره، شما را به آشنایی با یکی از خواهرانی دعوت می کنیم که شنیدن نکاتی از حیات تربیتی و علمی و نیز نقطه نظراتشان، می تواند برای شما نیز جالب و راهگشا باشد.

 

 لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید ، چگونه شد که وارد رشته ی شیمی شدید؟

 

شمیلا روحانی هستم متولد 1357 صادره از شهر سنندج و دانش آموخته ی دکترای شیمی از دانشگاه کردستان و در حال حاضر مدرس دانشگاه UNISA شهر ژوهانسبورگ می باشم.شاید یکی از مهمترین دلایلی که به این رشته علاقه مند شدم وجود معلمی دلسوز و از خود گذشته به نام خانم میرزایی در سال اول دبیرستان بود . وجود این معلم عزیز موجب شد تا به رشته ی شیمی علاقمند شوم و از همان روزهای اول با اشتیاق فراوان این درس را مطالعه میکردم.

 

- شیمی یکی از علوم پایه ای و حیاتی برای هر کشور است، چه مشکلاتی بر سر راه دانشجویان رشته شیمی وجود دارد؟

 

در کشور های پیشرفته و مدرن برای رشته های علوم پایه برنامه ریزهای استراتژیک و بلند مدتی را در نظر می گیرند ، یکی از عوامل مهم موفقیت و پیشرفت این کشورها ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با حوزه صنعت می باشد.شاید یکی از معایب و مشکلات اصلی رشته های علوم پایه در ایران عدم ارتباط دانشگاه با حوزه صنعت می باشد .دانش آموخته ای که سالیان بسیار طول خواهد کشید تا بتواند تجارت مرتبط در این حوزه را کسب کند و این یکی از مهم ترین مشکلات سیستم های آموزشی دانشگاه های کشور ما می باشد .کسب تجربه و فراگیری دانش به روز دنیا، از سایر کشورهایی که در علوم پایه حرف های مهمی برای گفتن دارند یکی از عوامل مهم خروج از کشور برای دانش آموختگانی چون من بود.

 

- علاقه ی شخصی تان به کدام گرایش شیمی است؟ اگر شیمی دان نمیشدید دوست داشتید که چه حرفه یا چه تخصصی را دنبال میکردید؟

 

شیمی آلی را می پسندم چرا که شناختن دنیای ناشناخته موجودات زنده است ، اگر رشته ی مورد علاقه ام شیمی را انتخاب نمیکردم ، به نظرم طراحی و نقاشی را ادامه می دادم .

 

- مشکلات رشته ی شیمی در سطح استان کردستان بسیار گسترده است، اما می شود به چندین قسمت مهم ان اشاره کرد؟ به نظر شما چه مقدار اساتید شیمی حاضر بر کرسی های تدریس دانشگاهی، رسالت صحیحی برای اموزش شیمی دنبال میکنند؟

 

به نظر بنده نبود آزمایشگاه های مدرن،دستگاه ها ،وسایل مجهز و همچنین نبود مواد اولیه میتواند یکی از مشکلات عمده این رشته در سطح استان کردستان باشد.تا جاییکه من اطلاع دارم اساتید دانشگاه ها به خصوص دانشگاه کردستان ، از اساتید به نام و باتجربه ی رشته شیمی هستند که دانشجویان بزرگی را تحویل اجتماع علمی داده اند و میدهند ولی کمبود مواردی که در بالا عنوان شد ، این رشته را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است.

 

- هم اکنون در کسوت یک استاد قرار دارید، برای کنکوری ها و علاقه مندان به علم شیمی چه راهکاری را پیشنهاد میکنید؟

 

پاسخ این سوال در بیتی از ابیات گرانبهای حضرت مولانا نهفته است...

 

گر در طلب منزل جانی ، جانی

 

گر در طلب لقمه نانی ، نانی

 

این نکته رمز گر بدانی ، دانی

 

هر چیز که در جستن آنی ، آنی

 

 

- رفتن از وطن برایتان تلخ بود یا شیرین؟

 

 رفتن من از آن جهت که برای کسب دانشی بالاتر و آموختن بیش از پیش علم بود ، برایم شیرین بود ، اما از حیث دوری از عزیزانم بسیار تلخ است.

 

- در اختتام سوالات، چه آرزویی برای جوانان کرد و کردستانی دارید؟

 

قطعا یکی از بزرگترین آرزوهایم نشر و در اختیار گذاشتن تجربیات تحصیلی و علمی و کاری ام برای هموطنانم می باشد و امیدوارم مشکل اشتغال جوانان در استان کردستان پیگیری و روزی حل شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما