شناسهٔ خبر: 29909321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار:

علت صادرات کم سنگ قم آسیب شناسی شود

قم - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم گفت: این استان جزو پنج قطب سنگ در کشور است، اما سال گذشته تنها نیم درصد از صادرات قم مربوط به سنگ بود که باید آسیب شناسی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهرداد غضنفری امرایی روز سه شنبه در دومین جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان قم در سالن امام جواد(ع) استانداری، دراین راستا برساخت پایانه صادراتی سنگ در این استان تاکید کرد و افزود: واحدهای صنعت سنگ استان می ‌توانند سهامدار پایانه باشد و به نمایشگاهی برای معرفی صنعت سنگ قم تبدیل شود که این مساله به رونق صادرات در این صنعت کمک می کند.
وی همچنین با اشاره این که سه سال از راه اندازی خوشه سنگ در استان قم می گذرد، بر مساله حرکت به سمت فراوری در بخش صنعت سنگ استان به جای خام فروشی تاکید کرد.
وجود 19 معدن سنگ ساختمانی و بیش از 240 واحد سنگبری در استان قم ، فرصت و قابلیتی مهم برای توسعه اقتصادی این استان می باشد.مهمترین ذخایر معدنی شناخته شده استان قم شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز) معادن غیر فلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت به صورت آزمایشی در سه استان کشور از جمله قم گفت: به دلیل وضعیت منابع آب در استان اجرای طرح الگوی کشت در بخش کشاورزی اهمیت فراوانی دارد.
غضنفری با اشاره به لزوم حفظ تخصیص منابع آب برای استان قم گفت: اجرای طرح الگوی کشت کشاورزی با هدف افزایش بهره وری از منابع آب است و در این زمینه نیازمند مشارکت مردم و همه دستگاه های مرتبط هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم با بیان این که آمار و ارقام همیشه پایه برنامه ریزی است، تصریح کرد: لازم است نتیجه آمار هم بیان شود و هم در برنامه‌ های پیش رو از آمارهای موجود استفاده کرد.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
7406/ 6133/

نظر شما