شناسهٔ خبر: 29909187 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آشنایی با آسمان و رصد بارش شهابی جوزایی در روستای قالهر

تهران- ایرنا- مجله نجوم در پایان هفته ویژه برنامه آموزشی- ترویجی مشاهده آسمان را در شب به اوج رسیدن بارش شهابی جوزایی در روستای قالهر، از توابع شهرستان دلیجان برگزار می کند.

صاحب‌خبر -

کاظم کوکرم فعال نجوم و سردبیر سابق مجله نجوم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد این برنامه ترویجی - آموزشی گفت: در این برنامه مردم محلی با تلسکوپ به رصد ماه و سیارات و دنباله‌دار 46پی/ویرتانن می پردازند. همین‌طور با توجه به اینکه در روزهای پنج شنبه و جمعه پیش رو (22 و 23 آذر) بارش شهابی جوزایی به اوج می‌رسد، رصد شهاب‌های این بارش شهابی زیر آسمان تاریک روستای قالهر از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.
کوکرم اضافه کرد: پیش‌تر برنامه‌های مشابه دیگری از جمله در روستای گلابر استان زنجان با حمایت موسسه کارآفرینان و نوابغ سعیدی برای مردم محلی برگزار شده است. برنامه این هفته نیز پنج شنبه پیش رو از ساعت 18 تا 22 در مدرسه شهید رجایی روستای قالهر اجرا می‌شود.
وی در مورد اهداف برگزاری این برنامه ها اظهار داشت: هدف برنامه‌های آموزشی - ترویجی آشنا کردن مردم مناطق روستایی با دانش نجوم و زیبایی‌های آسمان شب است. این برنامه‌ها رایگان در روستاهایی اجرا می‌شود که غالبا دسترسی مناسبی به تجهیزات و مدرسان نجوم ندارند.
وی در مورد این منطقه نیز گفت: قالهر از کهن‌ترین سکونتگاه ‌های بشر در ایران بوده است. روستایی از توابع شهرستان دلیجان و در فاصله 50 کیلومتری این شهر در استان مرکزی است که در دامنه کوه اردهال قرار دارد و با وجود واقع شدن در منطقه جغرافیایی دلیجان، پیوند فرهنگی- تاریخی عمیقی با کاشان قدیم دارد.
به گفته کوکرم، در اطراف این روستا بقایای سنگ‌نگاره‌های چند ده‌هزار ساله بر سینه تخته‌سنگ‌ها حک شده است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به ‌شمار می‌رود. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، این روستا در سال 1390، حدود 740 نفر جمعیت داشته است.
وی گفت: روستای قالهر دوازدهم اسفند 1395 میزبان رقابت رصدی ماراتن مسیه ایران بود که با حضور 123 منجم آماتور از سراسر ایران و 47 نفر از عوامل اجرایی در این روستا برگزار شد.
کوکرم با درخواست مشارکت داوطلبانه اعضای انجمن‌ها و گروه‌های نجومی برای مشارکت در این برنامه ها گفت: مشارکت اعضای این انجمن های فعال و مستقر در شهرهای اراک، دلیجان و کاشان در شب به اوج رسیدن بارش شهابی جوزایی می‌تواند کمک موثری برای آشناسازی عموم مردم با این پدیده زیبای نجومی باشد.
علمی**9157*2017

نظر شما