شناسهٔ خبر: 29909177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مراسم یادبود سومین شهید محراب ‌میان طلاب شیراز برگزار شد

گروه اجتماعی ـ مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب در مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، امام جمعه فقید شیراز و نماینده اسبق ولی فقیه در فارس امروز، 20 آذرماه در مدرسه علمیه شهید دستغیب با حضور علما، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در این مراسم با اشاره به منزلت والای شهید و شهادت گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند «.. وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ ؛... ولى شما نمی‌دانید» (آیه 154 سوره بقره) به این معنا که ای انسان به این درک و معرفت نرسیده‌ای که حیات و حضور و شهود و شهید را بفهمی.
وی افزود: وزن فعیل هم در معنای فاعل و هم در معنای مفعول مورد استفاده قرار می گیرد. شهید هم ،هم معنای فاعلی و هم معنای مفعولی دارد. در جایی که در معنای فاعلی می‌آید، شاهد بودن، ناظر بودن و حاضر بودن را نشان می‌دهد و این مراتب در شهادت شهدا متفاوت است تا مرتبه‌ای که شهید گاهی بر تمام عالم هستی ناظر و حاضر است مثل معصومین.
عابدی معنای مفعول بودن واژه شهید را مشهود، یعنی کسی که خداوند او را می‌نگرد دانست، به آیه 169 سوره آل عمران « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏‌اند مرده مپندار بلكه زنده‏‌اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‌شوند» اشاره كرد و گفت: کسی که مقتول ارزش‌هاست میت نیست و خداوند متعال مستقیما به او رزق و روزی می‌دهد.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس گفت: امام رضا(ع) در معنای « عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ» فرمودند رزق و روزی همان حیات و زنده بودن است، زنده‌ای که همه چیز را درک می‌کند، هم ملک را هم ملکوت را و ...و این همان رزقی است که به او داده شده است و کسی که اراده و نیت رفتن به سمت شهادت را می‌کند، همین به معنای خروج از آتش است و شهید تا جایی پیش می‌رود که خداوند مشتری او می‌شود.
انتهای پیام

نظر شما