شناسهٔ خبر: 29908990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۲۰ آذر

صاحب‌خبر -
 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۲۰ آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اطمینان دارم که شهادت این مرد خدا[آیت‌الله دستغیب] همچون زندگی پرافتخارش برای اسلام و انقلاب اسلامی ایران خیر و برکت به همراه خواهد داشت؛ چرا که همه ما را در ادامه راهی که برگزیده‌ایم مصمّم‌تر می‌کند.(۱۳۶۰/۹/۲۰)

پایگاه بصیرت

حرف روز

نگاه واقع‌بینانه به همسایگان
تحلیل دقیق و دوراندیشانه رهبر معظم انقلاب اسلامی از برجام و اینکه اعتماد به آمریکا و اروپا یک خطاست، بار دیگر نشان داد زعیم انقلاب در مدیریت کلان امور و در مواجهه با موضوعات گوناگون داخلی و خارجی بسیار دقیق و هوشمندانه ارزیابی و عمل می‌کنند.
امروز که بیش از هفت ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد، بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، بهره‌مندی کشورمان از مزایای اقتصادی برجام را تقریباً به صفر رسانده است. دولت‌های اروپایی از همان لحظات اولیه با تجلیل چندین باره از پایبندی ایران به برجام، با صدور بیانیه‌های گوناگون بیان کردند، در پی بررسی سازوکار مالی مشخصی برای تسهیل فرآیند مبادله اقتصادی و مالی با ایران هستند؛ اما با گذشت بیش از هفت ماه هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و بحث ایجاد سازوکار مالی جدا از سوئیفت تنها در حد حرف باقی مانده است. وعده‌های بی‌پایان سه کشور اروپایی و امروز و فردا کردن‌های آنها به منظور عملیاتی کردن سازوکار مالی تحت عنوان SPV در حالی است که ماه‌ها پیش از این رهبر معظم انقلاب طی سخنانی تأکید کردند: «من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید... اینها گاهی در حال لبخند، خنجر را در سینه طرف مقابل فرو می‌برند و با تعریف و تمجید ظاهری و اینکه ما می‌دانیم شما قرارداد را به هم نمی‌زنید، اهداف خود را دنبال می‌کنند.»
ما بنای دعوا با اروپا را نداریم؛ اما این سه کشور اروپایی نشان داده‌اند در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می‌کنند؛ از این رو نباید بیش از این منتظر وعده سه کشور اروپایی ماند؛ زیرا زمان آن رسیده است که با نگاهی واقع‌بینانه و با ارزیابی دقیق ظرفیت‌های موجود، اقتصاد کشور را بازسازی و شکوفا کنیم. بنابراین دستگاه سیاست خارجی دولت باید مسیر و گزینه‌های دیگری را در زمینه شکوفایی اقتصادی در پیش بگیرد. بدون شک، نگاه به همسایگان و تقویت دیپلماسی اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه بسیار پرسود خواهد بود. برای نمونه، میزان درآمد ارزی که از طریق تجارت با عراق عاید کشورمان می‌شود، به اندازه سه برابر ۲۸ کشور اروپایی است. از سوی دیگر تقویت سیاست نگاه به همسایگان سبب خواهد شد سیاست آمریکا برای منزوی نگاه داشتن جمهوری ایران به شکست بینجامد.
 
گزارش روز

مصیبتی به نام سلبریتی‌ها!
اینکه نام یک سلبریتی چیست! اینکه نسبت او با برخی چهره‌ها و فعالان سیاسی چه هست! اینکه در انتخابات از چه کسانی حمایت می‌کنند یا نسخه‌های پزشکی می‌پیچند، اینکه درباره احکام قضایی که چیزی از آنها نمی‌دانند، می‌نویسند یا درخواست آزادی یک تروریست را دارند! یا حتی اگر در حمایت از ارزش‌های انقلاب اسلامی سخن بگویند نیز فرق چندانی ندارد! مسئله فراتر از یک اظهارنظر، گرایش سیاسی یا فعالیت‌های اقتصادی یا پزشکی مجرمانه و... است، مسئله تبدیل شدن افراد کم‌مایه، سطحی‌نگر و ناآگاه به مرجع افکار عمومی است که تنها به زور رسانه و دیده شدن در پرده نقره‌ای سینما، قاب تلویزیون یا مستطیل سبز فوتبال و... شناخته شده‌اند و نام‌شان بر سر زبان‌ها افتاده است! مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که دیده شدن و شهرت در جامعه ما مساوی با احساس خود مرجع‌پنداری در همه امور شده است! از سیاست، فرهنگ تا اقتصاد و حتی دین و شریعت! و البته  فراتر از آن آسیب و نگرانی این است که بخش‌هایی از جامعه به ویژه نوجوانان این مرجعیت را پذیرفته‌اند! مصیبتی که متأسفانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در آن بی‌تقصیر نبوده است، چرا که شبکه‌های تلویزیونی تقریباً در اختیار این چهره‌هاست و اینها مدام در حال قهرمان‌سازی از خود و تصویری روتوش شده و همه چیزدان از هم‌قطاران خود هستند! فارغ از آنکه بیشتر این چهره‌ها کمتر قرابتی با چهره الگوی انقلاب اسلامی ندارند و عملاً در مسیر خلاف همه سیاست‌گذاری‌های فرهنگ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در حرکت هستند و جامعه را از تعقل و اندیشیدن نیز خالی می‌کنند. واضح است جوانی که الگویش به مهناز افشارها و... محدود شود، آسیب خواهد دید! این تغییر در سطح نگاه نسل‌های نو موضوعی نیست که به یک انتخاب اشتباه در انتخابات یا موضوعاتی از این دست محدود بماند؛ بلکه می‌تواند سرنوشت یک نسل و جامعه را تغییر دهد.
 

خبر ویژه              

برخی اصلاح‌طلبان مانع رفع حصر شدند
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که طی سال‌های اخیر دیدارهایی با مهدی کروبی از سران فتنه داشت، درباره رفع حصر و گشایش‌های اخیری که گفته می‌شود در این موضوع شکل گرفته است، گفت: رفع حصر کروبی تا زمانی که اصلاح‌طلبان کاسب حصر به میدان نیامده بودند، پیشرفت خوبی داشت. وی ادامه داد: در واقع برخی دوستان اصلاح‌طلب که کاسب حصر هستند، نگذاشتند روند رفع حصر کروبی جلو برود؛ چرا که در صورت آزادی کروبی و موسوی، آنها دیگر خریدار نداشتند و دستاویزی برای کاسبان حصر به منظور تأثیر بر افکار عمومی باقی نمی‌ماند؛ لذا زمانی که رفع حصر داشت صورت می‌گرفت، اصلاح‌طلبان زمینه آن را خراب کردند تا از آن جلوگیری کنند. نماینده قم در مجلس تصریح کرد: فعلاً گشایشی در زمینه حصر صورت نخواهد گرفت؛ چرا که از سوی آن افراد هم اقدام مثبتی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: در سال ۸۸، ده‌ها انسان کشته یا شهید شدند و مسبب آن سران فتنه هستند؛ چرا که فراخوان فتنه را آنها دادند و باید عذرخواهی کنند. ذوالنوری گفت: طبیعتاً تا زمانی که عذرخواهی از جانب محصوران صورت نگیرد، از جانب نظام هم نمی‌توان توقعی داشت؛ زیرا نظام نمی‌تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد. حجت‌الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان صحنه بازی رفع حصر را برهم زدند تا به نتیجه نرسد، گفت: محصوران در شرف عذرخواهی بودند؛ اما برخی اصلاح‌طلبان مانع این موضوع شدند.
 
اخبار
۱ـ یکی از ناکارآمدترین دولت‌های پس از کودتای ۲۸ مرداد!
روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» در گزارشی با حمله شدید به دولت دوازدهم نوشته است: «دولت دوم حسن ‌روحاني را مي‌توان يكي از دولت‌هاي ناكارآمد پس از انقلاب ولو بعد از كودتاي ۲۸ مرداد خواند.»(!) پیش از این ادعای عجیب، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نیز گفته بود: «نیمی از دولت روحانی صرف برجام شد و محبوبیت روحانی به حداقل رسیده است.» غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران هم در گفت‌وگو با ماهنامه «اندیشه پویا» بالاتر از مرعشی اظهار داشته است: «روحانی اگر نمی‌تواند کاری کند، می‌تواند به‌ عنوان یک قهرمان کنار برود و بگوید ایهاالناس من می‌خواستم کاری کنم نشد، به دیوار بسته خوردم و حالا کنار می‌روم.» فائزه هاشمی نیز به «فایننشال‌تایمز» انگلیس گفته بود: «این‌طور احساس می‌شود که آقای روحانی، مسائل کشور را رها کرده است.» عارف نیز گفته است: «دولتی را روی کار آوردیم که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند منویات اصلاحات را پیاده کند؛ البته منطقی هم نیست رودرروی آن بایستیم. ما مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم.»
 

۲ـ پیوستن به FATF مشکلات را بیشتر می‌کند
محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در زمینه اینکه همکاری با FATF مراودات مالی کشور را ۲۰ درصد ارزان خواهد کرد، در غیر این صورت زندگی مردم گران‌تر خواهد شد، گفت: «در سال ۹۲ نرخ سکه حدود یک ‌میلیون تومان، دلار نیز حدود سه‌هزار تومان و قیمت سایر کالاها نیز حداقل یک‌چهارم امروز بود، با این حال آقای روحانی می‌گفتند وضعیت سخت است و می‌خواهیم شرایط را بهتر کنیم... آقای روحانی به ‌جای پاسخگویی، همه مشکلات و ناکارآمدی‌های دولت را که باعث کاهش چشمگیر ثروت ملی، افزایش چندبرابری نرخ ارز و طلا و دیگر مشکلات اقتصادی شده به‌صورت ناپخته به یکی از موضوعات و الزامات FATF ربط می‌دهند؛ در حالی که این اقدام صادقانه نیست. ما براساس بررسی‌های علمی و کارشناسی می‌گوییم اجرای ۴۰ الزامFATF  تا امروز به معنای واقعی پاس گل دادن به آمریکا و در حقیقت زمینه‌سازی برای هوشمندسازی تحریم‌های این کشور بوده و به همین دلیل وضع اقتصاد کشور بدتر شده است.»
 

۳ـ اهداف سیاست ضد ایرانی آمریکا محقق نمی‌شوند
اندیشکده «استراتفور» در پیش‌بینی خود از «روندهای سال ۲۰۱۹» نوشت: «کارزار تحریمی تحت رهبری ایالات متحده به ایران لطمه می‌زند؛ اما با وجود مشکلات اقتصادی، به فروپاشی حکومت ایران منجر نمی‌شود. ایالات متحده امیدوار است با افزایش تحریم‌ها، ایران را به بازگشت به میز مذاکره وادار کند. این اتفاق هم نخواهد افتاد؛ هر چند ایران به مناقشات سیاسی داخلی شناخته شده، اما جناح‌های سیاسی در این کشور ثبات نظام سیاسی را بر سیاست‌بازی ارجح قرار خواهند داد.» استراتفور همچنین می‌نویسد: «آمریکا به شورای همکاری خلیج‌فارس به منزله ابزاری برای مقابله با ایران امید زیادی دارد؛ اما از یک سو اختلافات داخلی این شورا را در آستانه فروپاشی قرار داده و از سوی دیگر عمان، کویت و قطر نمی‌خواهند در مقابل ایران قرار بگیرند و عربستان نیز با ماجراجویی‌های بن‌سلمان به ویژه افتضاح قتل روزنامه‌نگار منتقد و گیر افتادن در جنگ یمن عملاً کارایی خود را از دست داده است.»
 

۴ـ هراس صهیونیست‌ها از موشک‌های حزب‌الله
به گزارش منابع خبری، صهیونیست‌ها و نظامیان ارشد سابق ایالات متحده آمریکا در جدیدترین گزارش خود اذعان کرده‌اند به شدت از قدرت شلیک موشکی حزب‌الله لبنان هراس دارند و عنوان کرده‌اند نبرد بعدی، ‌شباهت بسیار کمی با نبردهای قبلی بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله دارد. امروزه قدرت شلیک حزب‌الله لبنان بیش از ۹۵ درصد ارتش‌های متعارف جهان است. در این گزارش برآورد شده است، حزب‌الله بالای ۱۰۰ هزار موشک و راکت دارد. این در حالی است که در سال ۲۰۰۶ این رقم حدود ۱۰ هزار موشک و راکت برآورد شده بود.

اخبار کوتاه
جنبش جوانان تونس با انتشار بیانیه‌‌ای در شبکه‌های اجتماعی به طور رسمی راه‌اندازی کمپین «جلیقه قرمزها» به شیوه «جلیقه زردها» در فرانسه را اعلام کرد. طبق گزارش شبکه اسکای‌نیوز، در بیانیه مذکور آمده است، ما جوانان تونسی امروز به طور رسمی راه‌اندازی کمپین جلیقه قرمزها را با هدف نجات تونس در پرتو نبودن دیدگاه‌ مشخص محافل سیاسی کشور و عمیق شدن شکاف بین دولت و ملت اعلام می‌کنیم. موضوعی که نشان می‌دهد، این سبک از اعتراض حتی فراتر از قاره اروپا در حال تبدیل شدن به الگویی برای دیگر کشورها است!
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بیشترین حجم صادرات ما در حوزه پتروشیمی، میعانات گازی و دیگر کالاهای صنعتی، مصرفی و کشاورزی است، گفت: در محصولات پتروشیمی ۳۷ و نیم درصد و در دیگر کالاها بیش از ۱۷ و نیم درصد از نظر ارزش، رشد صادرات داشتیم. وی همچنین افزود: در هشت ماهه امسال، صادرات ما به عراق بیش از ۶۶ و نیم درصد،‌ به چین بیش از ۱۷ و نیم درصد، به امارات بیش از ۲۶ درصد و به افغانستان ۲۵ درصد رشد داشته است.
«مارک لوکوک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی اعلام کرد، ۱۰ میلیون یمنی سال آینده نیاز شدید به غذا خواهند داشت. وی افزود: وضعیت انسانی و غذایی در یمن به شدت رو به وخامت است و ما به کمک مالی برای مقابله با این وضعیت نیاز داریم. گفتنی است، تجاوز رژیم سعودی و امارات با پشتیبانی آمریکا به یمن تاکنون سبب کشته شدن بیش از ۱۶ هزار یمنی بی‌گناه و ویرانی زیرساخت‌های این کشور شده است.
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در اظهارات تعجب‌برانگیز گفته است: در مسئله قیمت بنزین مسئولان اعلام کرده‌اند فعلاً تا پایان سال افزایش قیمت نداریم؛ اما طرح‌هایی مطرح است که هر از گاهی به بیرون درز می‌کند؛ ما باید با قاچاق سوخت مبارزه کنیم؛ یعنی اگر قیمت بنزین بنا به افزایش داشته باشد، احتمالاً به سمت بنزین چند نرخی خواهیم رفت و حدس بنده این است که مردم نیز با افزایش قیمت بنزین موافق هستند!
یک شرکت پتروشیمی با استفاده از دانش فنی متخصصان داخلی کشورمان، موفق به بومی‌سازی برخی مبدل‌های حرارتی شده است. گفتنی است، این مبدل‌ها در اختیار شرکت ایتالیایی OLMI بوده است. در حال حاضر، مبدل‌های حرارتی ساخت داخل با همت متخصصان شرکت رامپکو نصب و در مدار تولید قرار گرفته است.

 

منبع: سایت بصیرت

 

نظر شما