شناسهٔ خبر: 29908945 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

3 گریم دیدنی از عبدالله اسکندری که هیچ‌گاه استفاده نشد

گریم‌های جنجالی دنیای مجازی

چهره‌هایی را از مشاهیر سینمای ایران خواهید که برای پروژه‌های مختلف سینمایی تست گریم‌ شدند ولی هیچ‌گاه فرصت بازی نیافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، عبدالله اسکندری ازجمله اساتید چهره‌پردازی ایران است که چند سالی در فضای مجازی و صفحات اینستاگرام فعال است و تصاویری از مجموعه فعالیت‌های هنری خود را منتشر می‌کند. در بین این تصاویر، چهره‌هایی را از مشاهیر سینمای ایران خواهید که برای پروژه‌های مختلف سینمایی تست گریم‌ شدند ولی هیچ‌گاه فرصت بازی نیافتند. در ذیل به واکاوی چهار نمونه از این گریم‌های مشهور در دنیای مجازی می‌پردازیم.

 

خسرو شکیبایی و برده‌ای سیاه‌پوست

عبدالله اسکندری، استاد گریم سینمای ایران، دو سال پیش عکسی از گریم خسرو شکیبایی، بازیگر فقید سینمای ایران منتشر کرد که با شمایل همیشگی این بازیگر تفاوت‌های بسیاری داشت. اسکندری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تست گریم عمو خسرو شکیبایی، فیلمی که قرار بود بهزاد بهزادپور کارگردانی کند ولی ساخته نشد.» اما این گریم برای چه فیلمی طراحی شده بود؟  بهزاد بهزادپور را بعضی‌ها با فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» می‌شناسند و خیلی‌ها هم با نمایشنامه مذهبی «شب‌آفتابی». چندسالی هم هست کپی‌هایی از «شب‌آفتابی»، با اسم‌های مختلف اجرا می‌شود. اما «امپراطور عشق» عنوان فیلمنامه‌ای به قلم بهزادپور است که هیچ‌وقت ساخته نشد. عبدالله اسکندری، گریمور چیره‌دست سینمای ایران، سال‌ها پیش روی چهره مرحوم استاد شکیبایی برای ایفای نقش اصلی این فیلمنامه، تست گریم زد. بنا بود مرحوم شکیبایی در این فیلم نقش «رباح» را بازی کنند. «رباح» برده‌ای سیاه است که حادثه‌ای، زندگی‌اش را در تلاطم تصمیم مهمی قرار می‌دهد. «حمامه»، یکی دیگه از شخصیت‌های این فیلمنامه و دوشیزه‌ای زیباست که دست روزگار او را به خیمه این برده سیاه می‌کشاند. این را که شخصیت رباح در کجای تاریخ اسلام است نمی‌گوییم، چون همه زیبایی داستان به انتهای آن و جمله انتهایی فیلمنامه «امپراطور عشق» است. این فیلمنامه  بیانی ساده و گیرا دارد به‌خصوص را که ذهن‌تان تجسمی از بازی مرحوم شکیبایی درنقش قهرمان فیلمی نساخته داشته باشد! صد‌البته درانتهای کتاب افسوس خواهید خورد که سال‌ها پیش نه از ظرفیت بازیگری مرحوم شکیبایی استفاده شد و نه از ظرفیت این فیلمنامه.

 

اکبر عبدی و شبیه ترامپ

 اکبر عبدی یک ظرفیت تقریبا استثنایی دارد چون یکی از گریم‌خورترین چهره‌های تاریخ سینمای ایران است و به‌راحتی می‌تواند گریم‌های مختلفی داشته باشد و نقش‌های متفاوت را با فیزیکی که برایش ساخته می‌شود، ایفا کند. عبدالله اسکندری بهمن‌ماه سال گذشته، تصویری از تست گریم اکبر عبدی رونمایی کرد که شباهت زیادی به ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد.

 اسکندری در توضیح این عکس گفته است: «این عکس به پروژه‌ای سینمایی تعلق دارد که چون دیگر از آن گریم استفاده نشد و حیف بود، من آن را منتشر کردم.»

 وی درباره این گریم و شباهت آن به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرد: «قرار نبود اکبر عبدی به‌عنوان ترامپ گریم شود وگرنه می‌توانستم چهره او را مثل خود ترامپ گریم کنم بلکه این تست گریم از آنجایی که در یک فیلم طنز بود فقط قرار بود ترامپ را تداعی کند.»

 اسکندری یادآور شد: «به هر ترتیب این تست گریم و ایفای نقش توسط اکبر عبدی نهایی نشد و چون احساس کردم حیف است که دیده نشود آن را منتشر کردم.» این چهره‌پرداز پیشکسوت در پایان گفت: «اکبر عبدی مرد هزار چهره است و خوب می‌توان صورت وی را گریم کرد.» تست گریم اکبر عبدی متعلق به فیلم «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت و تهیه‌کنندگی احمد احمدی بوده که بعد از مدتی جواد رضویان جایگزین اکبر عبدی می‌شود.

 

 شبیه رئیس‌جمهور

 اوایل سال 92 و با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت یازدهم، تصاویری از برخی بازیگران سینما و تلویزیون منتشر شد که شباهت ظاهری با رئیس‌جمهور داشتند. نمونه مشهور آن همسان‌سازی تصویری چهره حمید لولایی با رئیس‌جمهور بود. اما اوایل سال 93‌، تصویری از عبدالله اسکندری درحال گریم کردن مسعود پاکدل، به‌منظور ایفای نقش حسن روحانی، برای سریال «شاهگوش» منتشر شد.

اسکندری درمورد این گریم گفت: «ما برای این نقش به دنبال یک بازیگر می‌گشتیم که چهره‌اش نیز قابلیت شبیه شدن را داشته باشد که آقای پاکدل (عکاس و مجری طرح سریال) خواستند این گریم را روی ایشان امتحان کنیم.»

این طراح گریم سینما و تلویزیون گفت: «ما آقای پاکدل را گریم کردیم تا ببینیم شبیه رئیس‌جمهور می‌شود یا خیر و درواقع فقط یک تست گریم اولیه بوده است.»

وی افزود: «اگر تست اولیه 60 درصد شبیه به آقای روحانی بود، در اجرای اصلی می‌توانست 90 درصد شبیه باشد، اما این نقش حذف شد و تصویربرداری سریال هم به پایان رسید.»

اسکندری درباره‌ سختی و میزان زمانی که گریم پاکدل وقت برده است، عنوان کرد: «هرچقدر گریم یک شخصیت سخت‌تر باشد، برای آدم عاشق بهتر است؛ چون من عاشق کارم هستم یعنی سختی زیاد کار برایم آزاردهنده نیست بلکه لذت‌بخش است و طبیعتا وقتی کاری سنگین است، وقت بیشتری صرف آن می‌شود اما نسبت به گریم سایر بازیگران این سریال چندان وقت زیادی از ما نگرفت درحالی که گریم آقای تنابنده در نقش یک روحانی وقت بیشتری از ما برد و زحمت زیادی برای آن کشیدیم.»

 

 

نظر شما