شناسهٔ خبر: 29908870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

در سفر وزیر راه و شهرسازی به فارس مطرح شد

حفظ تاریخ و سنت‌ها در بازآفرینی شیراز و پیرامون حرم شاه چراغ(ع) مد نظر است

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان فارس، ضمن حضور در مراسم سالگرد آیت الله دستغیب و بازدید از حرم شاه چراغ(ع) گفت: خوشبختانه منابع خوبی پیش‌بینی شده است و امیدواریم بهسازی و نوسازی به صورت ترکیبی کمک کند تا هم‌افزایی مناسبی را در شیراز و بافت پیرامون حرم داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن حضور در مراسم سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب و زیارت و بازدید از حرم شاه‌چراغ، گفت: ما هرچه داریم از این بزرگواران است و در عین حال، شانی جز خدمت نداریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: انشاء الله با کمک خود آستان و همچنین استانداری و اهالی که گزارش خوبی ارایه کردند جریان بهسازی بافت حریم شاه چراغ(ع) و بافت پیرامون آن قوت بگیرد.

اسلامی افزود: این وظیفه قبلا در اختیار شرکت بازآفرینی بود که ما قدرت نفوذ، اجرایی و مداخله مقام های استانی را در آن پررنگ کردیم و با تمرکز زدایی کار را به استانداران واگذار کردیم.

او ادامه داد: آنچه بر اساس زندگی گذشته در این محدوده ها شکل گرفته سبب شده که امروز در این بافت ها شاهد وجود عدم انطباقهایی باشیم در حالیکه باید ضمن حفظ ملاک‌ها و معیارهای معماری و شهرسازی، مطلوبیت زندگی را در این محدوده ها به وجود آوریم و در حقیقت بازآفرینی واقعی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: به همین دلیل ما نگاه دوبعدی و هم جهت در این زمینه داریم که یک بعد این است که بافتی که دارای بناهای واجد ارزش است را بازآفرینی کنیم و بافت های فرسوده فاقد ارزش هم بر اساس ملاک ها و معیارهای معماری فاخر ایرانی و اسلامی به طور کلی نوسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اینها به عنوان دو بال حرکتی ما هستند که تاکید داریم این اتفاق به ویژه در شهر شیراز روی دهد.

وی در عین حال با اعلام این مطلب که در مورد بافت اطراف حرم و همچنین احیای بافت‌های فرسوده طرح های خوبی ارایه شده است، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که زندگی باکیفیتی را برای مردم ایجاد کنیم و این کیفیت باید در بافت‌های شهری نیز نمود پیدا کند. به همین خاطر باید توجه کنیم که در بافت تاریخی باید بهسازی انجام شود و در بافت‌های فرسوده، اقدام به نوسازی نمود.

اسلامی یادآور شد: بهسازی و نوسازی بافت‌های واجد ارزش و بافت های فرسوده مورد حمایت وزرات راه و شهرسازی قرار دارد. با تاکید بر اینکه باید در استان مراقب باشید که در احیای بافت باید بارگذاری هایی که انجام می شود بارگذاری متناسب و هماهنگ با شان منطقه مرکزی شهر شیراز و به ویژه در جوار حرم مطهر باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اعلام کرد: باید تلاش کنیم که این فعالیت تبدیل به ایجاد بافت ناهمگون اجتماعی نشود. بلکه باید بتواند ضمن توجه به تاریخ و سنت ها با تکنولوژی روز، ساخت و ساز مناسبی انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه منابع خوبی پیش بینی شده است و امیدواریم بهسازی و نوسازی به صورت ترکیبی کمک کند تا هم افزایی مناسبی را در شیراز و بافت پیرامون حرم داشته باشیم.

نظر شما