شناسهٔ خبر: 29907460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واشنگتن پست گزارش داد:

قتل خاشقجی امتداد رویکرد سرکوبگرانه بن‌سلمان است/ جامعه جهانی چاره‌ای بیندیشد

روزنامه واشنگتن پست آمریکا نوشت که حادثه قتل روزنامه نگار منتقد سعودی تاثیر فراوانی در جلب توجه واشنگتن به نحوه مملکت داری ولیعهد عربستان داشته است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، روزنامه آمریکائی واشنگتن پست مقاله­‌ای با عنوان «موضع وحشیانه عربستان سعودی در قبال زنان باید ما را از خواب غفلت بیدار کند» از «سارا عزیزه» نویسنده آمریکایی منتشر کرد.

وی در این مقاله نوشته است که جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی فقط یک نمونه از امتداد رویکرد سرکوبگرانه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است.

سارا عزیزه نوشته است: «شواهد و قراین در پرونده قتل خاشقجی تردیدها را درباره آینده عربستان به رهبری بن سلمان و مشروعیت او برانگیخته است».

در این مقاله تأکید شده است: «جامعه جهانی باید بن سلمان را قبل از جنایت قتل خاشقجی و به دنبال گزارش‌­های ارائه شده از شکنجه بدنی فعالان سیاسی و مخالفان توبیخ و محاکمه می‌­کرد».

این نویسنده نوشته است: «بسیاری از فعالان سعودی حبس و شکنجه می­‌شوند و بسیاری از رسانه‌های غربی به این موضوع توجهی نشان نمی­‌دهند».

در این مقاله آمده است: «به رغم هشدارهای سازمان­‌های مختلف حقوق بشر، بسیاری از رهبران غرب بر نهضت سعودی اطلاح گرایانه ولیعهد جوان سعودی تمرکز کرده و به ظلم و ستمی که این کشور را فرا گرفته،‌ بی توجه هستند».

نویسنده بیان کرده است که با وجود رفع ممنوعیت رانندگی زنان، ادامه حبس و بازداشت زنان فعال در حوزه حقوق زنان بسیار تمسخر آمیز است.

جنایت قتل خاشقجی در کنسولگری کشورش در استانبول موجی از خشم جهانی را برانگیخته و با درخواست­‌های روزافزون برای  کشف مکان جسد وی و محاکمه عاملان این جنایت روبه‌رو شده است.

ریاض پس از روایت‌­های متناقض سرانجام خبر قتل خاشقجی بر اثر مشاجره و درگیری به دنبال شکست مذاکرات در اقناع وی برای بازگشت به عربستان را اعلام کرد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیرا اعلام کرد که نتیجه تحقیقات نشان می‌­دهد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا که روابط تنگاتنگی با ریاض دارد، نسبت به گزارش سیا ابراز تردید کرده و بر پایبندی به شراکت با این کشور تأکید کرده است.

نظر شما