شناسهٔ خبر: 29906238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

ایران اسلامی در حال حرکت به سوی مرجعیت علمی است

قزوین- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با فراخوان مقام معظم رهبری، ایران اسلامی در حال حرکت به سوی مرجعیت علمی در جهان است و تحریم و تهدید مانع موفقیت در این عرصه نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس عمومی سالانه انجمن موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا(آساهیل) به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با حضور استاندار قزوین، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روسای دانشگاه های برتر آسیا، پژوهشگران و نخبگان قاره کهن، چهره های علمی و برجسته کشوری و استانی از امروز به مدت سه روز در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین آغاز شد.

محمد مهدی طهرانچی در این مراسم اظهار کرد: طبق تصمیم اعضای هیئت آساهیل در ماه مارس ۲۰۱۸ دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان میزبان انتخاب شد زیرا این دانشگاه با یک میلیون و ۲۹ هزار دانشجو و ۴۴۰ واحد دانشگاهی از بزرگترین دانشگاههای کشور است.

وی افزود: دانشگاه قزوین با برجستگی و ویژگی هایش و پیشرفت در علوم رباتیک و هوش مصنوعی در میان ۴۴۰ واحد شاخص است و به عنوان یک نمونه علمی موفق در توسعه فناوری جایگاه خاصی دارد.

طهرانچی بیان کرد: در مسابقات رباتیک که با حضور ۲۵۰ تیم از ۱۶ کشور در کیش برگزار شد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با کسب شش عنوان برتر، در رده دوم قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جابجایی شگفت انگیز در جغرافیای علم گفت: حضرت علی(ع) فرمود علم قدرت است و هرکس آن را یافت می تواند به اقتدار برسد، در گزارشی که در آمریکا منتشر شده و اعلام کرده دنیا با یک جابجایی چشمگیر در دنیای علم، تحقیقات، آموزش و تجارت مواجه است و قدرتهای جدیدی در صحنه علم ورود کرده اند و با دنیای چند صدایی و چند قطبی علمی روبرو هستیم.

وی بیان کرد: امروز دیگر فقط اروپا و آمریکای شمالی از نظر علمی درخشان نیست بلکه  آسیا هم می درخشد و خاورمیانه با محور ایران و آسیای شرقی و عربی فعالیت درخشانی در عرصه های علمی دارد.

طهرانچی گفت: امروز دانشگاههای عضو «آساهیل» میتوانند در ردیف دانشگاههای معتبر جهان باشند و در دنیای سیاست هم تحول ایجاد کنند.

وی یادآور شد: تغییرات جغرافیای علمی در سیاست هم تحول ایجاد کرده که ناشی از تحول صورت گرفته در علم و دانش آسیا ست و در سند دیگری که در بریتانیا منتشر شده نشان می دهد تشکیل دانشگاههایی با برند جهانی در آسیا در حال شکل گیری است اما آمریکا این حرکت علمی را تهدید می داند.

طهرانچی افزود: چرا باید توسعه علمی کشورها تهدید تلقی شود و پیشرفت دیگران تهدید برای عده ای شده در حالی که این جغرافیا بشدت در حال تغییر است و این تحول ظرفیتهای جدیدی را در اقتصاد کشورها ایجاد می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور تصریح کرد:دراقتصاد دانش بنیان توسعه علمی ونیروها جدی گرفته شده ودراین گزارش گفته شده تحقیقات در آسیا رنگ و بوی دیگری گرفته است.

وی گفت: با توجه به تحولات آموزش عالی جهان و رشد ۵ درصدی آموزش عالی، دانشگاه های خصوصی و دولتی نقش تعیین کننده ای را در توسعه دولت ها دارند و با توجه به افزایش جمعیت آموزش عالی تحولات زیادی در این مناطق ایجاد شده است.

طهرانچی اظهار کرد: ما در تعداد منابع انسانی در علوم مهندسی مقام دوم جهانی را داریم و تا سال ۲۰۲۰ کشورهای آسیایی پیشگام علمی خواهند بود.

وی ادامه داد: در دهه قبل ایران در رشد علمی و شتاب ۲۰ درصدی در کنار چین و کره توانست شاخص باشد البته با ناملایماتی روبرو هستیم  و ایران در حال حرکت به سوی مرجعیت علمی است که علت اصلی آن فراخوان علمی از سوی مقام معظم رهبری است.

طهرانچی عنوان کرد: ایران مهد علم و تمدن است اما کشوری که به سوی مرجع علمی حرکت می کند از سوی استکبار و زیاده خواهان جهانی با تحریم مورد تهدید قرار می گیرد تا رشد علمی آن را متوقف کنند لذا باید پرسید چرا کشوری که در مسیر علمی گام برمی دارد بایدمتوقف شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: امروز شرکتهای زیادی  وارد عرصه علمی شده اند و از پنج هزار و۱۴۷ انستیتو و موسسه ای که بیش از ۱۰۰ مقاله علمی دارند ۱۶۴ موسسه خصوصی است و شرکتهای خصوصی حتی در علوم بنیادی شروع به تحقیق کرده اند که بیشترآنها در آمریکاست.

وی یادآور شد: بخش خصوصی جهان در حوزه علمی رشد قابل توجهی کرده و اگر تا دیروز فقط دولتها از دانشگاه ها حمایت می کردند تا تولید علم کند اما امروز فقط دولتها تنها تامین کننده منابع دانشگاه نیستند و بخش خصوصی از توانمندی بالایی برخوردار شده و به کمک دولتها آمده است.

نظر شما