شناسهٔ خبر: 29906104 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معلولیت، نگرش و جهشی رو به آینده

جیرفت - ایرنا - برخلاف تصور عموم مردم، معلولیت محدودیت نبوده بلکه نگرشی تازه به دنیا و جهشی پرامید بسوی آینده بوده و این روحیه می تواند الگوی خوبی برای افرادی که دچار یاس و ناامیدی هستند ، باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، معلولیت اتفاقی است که زمان و مکان نمی‌شناسد و همیشه و همه‌ جا وجود داشته و دارد، ولی این به آن معنا نیست که زندگی فرد معلول متوقف می شود بلکه زندگی این فرد با رویکرد و نگرشی جدید آغاز می شود.
با پیشرفت‌ فناوری و امکان آزمایش‌های ژنتیک پیش از بارداری و زایمان، از آمار معلولیت‌های مادرزادی کم و از طرفی، عوامل نو پدیدی مانند پارازیت‌ها، آلودگی هوا و گرد و غبار در زمان فعلی بر افزایش معلولیت‌های ذاتی تاثیر‌گذار بوده است.
با همه تغییرات و پیشرفت علم، همچنان معلولیت وجود دارد لذا این بخش جامعه جزو بخش غیرقابل انکار جامعه بوده که نیازمند توجه برای ادامه حیات هستند لذا در این مسیر علاوه بر سازمان بهزیستی به عنوان نهاد مسئول، همه دستگاه ها و مردم نیز باید مشارکت کنند چرا که نحوه برخورد و نگاه به یک معلول تاثیر زیادی در روحیه آن دارد و از طرفی بسیاری از معلولان با وجود محدودیت های جسمی، دست به کارهای بزرگ و مثال زدنی می زنند.
در هر صورت، معلولیت به شکل ظاهری که در وجود بعضی افراد مشاهده می شود، دلیل موجهی برای ناکار آمدی فرد معلول تلقی نمی شود و باید این نگاه تغییر یابد.
در سال های اخیر مقدار قابل توجهی از نگاه عموم مردم به جامعه معلولان از ترحم به باور جمعی، تعقل، همراهی و همفکری رسیده است، هرچند تا جایگاه واقعی آن، فاصله زیادی احساس می شود و رسیدن به این مرحله، به همت خود معلولان نیز نیاز بیشتری دارد.
**معلولیت جسمی بیشترین نوع معلولیت در جیرفت است
رئیس اداره بهزیستیجیرفت با بیان اینکه هم اکنون سه هزار و 496 نفر معلول در این شهرستان از خدمات بهزیستی استفاده می کنند، اظهار داشت: از این تعداد، یکهزار و 458 نفر معلول جسمی بوده که 765 نفر شدید و 693 نفر هم دارای معلولیت جسمی متوسط و خفیف هستند.
محمد رضا نژاد افزود: افزون بر 41 درصد معولیت های جیرفت در بخش جسمی و حرکتی بوده که ناشی از تصادفات و مسایل ژنتیکی است.
وی بیان کرد: 845 نفر معلول ذهنی، 429 نفر اعصاب و روان، 218 نفر شنوایی، 38 نفر معلولیت گفتاری و 464 نفر معلول بینایی از خدمات بهزیستی جیرفت خدمات دریافت می کنند.
رئیس بهزیستی جیرفت با بیان اینکه 189 خانواده چند معلولی در این شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: هم اکنون میزان دریافتی مستمری ماهانه معلولان یک نفره 108 هزار تومان، 2 نفره 248 هزار تومان، سه نفره 298 هزارتومان، چهار نفره 345 هزار تومان و پنج نفره 389 هزار تومان است.
وی گفت: سال گذشته افزون بر 9 میلیارد ریال، هزینه غیرمستمر به سه هزار و 480 نفر مددجوی جیرفتی پرداخت شد که این هزینه شامل کمک هزینه تحصیل، هزینه پرستار و مراقبت و کمک هزینه درمان است.
رضا نژاد افزود: نیمه ابتدایی سال جاری نیز افزون بر 6 میلیارد ریال هزینه غیرمستمر به مددجویان توانبخشی اداره بهزیستی جیرفت پرداخت شده است.
وی به واگذاری پرونده های مددکاری به بخش خصوصی مطابق اصل 144 اشاره کرد و گفت: امسال 752 پرونده به بخش خصوصی واگذار شده و 2 هزار و 744 پرونده هم در نوبت واگذاری به بخش خصوصی است.
رئیس بهزیستی جیرفت به خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه بهزیستی این شهرستان اشاره و تصریح کرد: با حمایت دولت مجتمع مهرآوران، مراکز روزانه معلولان ذهنی زیر 15 سال سبزواران و مرکز روزانه آموزشی اتیسم از سال گذشته تاکنون به بهره برداری رسیده است.
**خیران نگاه ویژه ای به مراکز نگهداری معلولان داشته باشند
امام جمعه جیرفت هم گفت: خیران نگاه ویژه ای به مراکز نگهداری معلولان داشته باشند چرا که هزینه های این مراکز سنگین بوده و نیازمند مشارکت خیران است.
حجت الاسلام رضا سعادت فر به بازدید از مرکز نگهداری معلولان جیرفت اشاره کرد و گفت: در این مرکز 70 معلول وجود دارند که در بازدید میدانی از این مرکز متوجه هزینه بالای مخارج نگهداری معلولان شدیم.
وی ضمن تشکر از عملکرد اداره بهزیستی جیرفت گفت: سازمان بهزیستی به تنهایی جوابگوی هزینه های سنگین نگهداری معلولان نیست لذا زمینه مشارکت خیران در این بخش باید فراهم شود.
سعادت فر بیان کرد: خدمت به معلولان طبق فرمایش حضرت امام (ره) خدمت به نبی اکرم اسلام است لذا تمامی ادارات موظفند تا نسبت به مناسب سازی و ارائه خدمت به معلولان و سالمندان اقدام کنند.
**پیگیر رفع مشکلات جامعه معلولان هستیم
معاون فرمانداری جیرفت نیز گفت: با تعامل خوب بین اداره بهزیستی و فرمانداری، پیگیر رفع مشکلات معلولان این شهرستان هستیم.
میثم ابوسعیدی افزود: نشست های مناسب سازی در این فرمانداری برگزار و پیگیر مصوبات این نشست ها هستیم تا زمینه مشارکت بیشتر معلولان در جامعه فراهم شود.
وی ادامه داد:معلولیت جسمی نباید فرد را از فعالیت‌های اجتماعی‌ محروم کند.
معاون فرمانداری جیرفت اراده و تصمیم معلول در تحقق بسیاری از برنامه ها همچون توانمند سازی، تلاش برای تقویت روحیه کار و تولید، در فرد معلول را یکی از عوامل مهم تعیین کننده دانست.
وی ادامه داد: معلولیت برای بسیاری از معلولان محدودیت نیست بلکه آنان با کمی تلاش و همراهی جامعه و دولت، می توانند خود را به عنوان عضوی فعال و موفق معرفی کنند.
مدیر موسسه خیریه و غیرانتفاعی حمایت از معلولان یاران همراه فردای جیرفت گفت: با حمایت های دولت تدبیر و امید پس از 2 سال برای نخستین بار در جنوب استان کرمان، انجمن حمایت از معلولان به طور رسمی آغاز به کار کرد.
فاطمه درینی افزود: هدف از راه اندازی این مرکز، حمایت از جامعه معلولان است لذا امیدواریم با همکاری مسئولان در این زمینه موفق عمل کنیم.
وی ادامه داد: در این انجمن، هم اکنون 60 نفر عضو هستند و پیگیر افزایش تعداد اعضا و ارائه خدمات مورد نیاز به مددجویان هستیم.
گزارش از هادی شفیعی
7450/7429/ 5054

نظر شما