شناسهٔ خبر: 29905814 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نمایشگاهی که با یک غرفه خارجی بین المللی شد.

خبرگزاری صداوسیما

100شرکت داخلی و یک شرکت خارجی در نمایشگاه صنایع هوایی کیش، یک شرکت کننده‌ی خارجی، نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی کیش را بین المللی کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاري صداوسيما مركز كيش، وقتی وارد نمایشگاه بین المللی کیش شدیم چشم به هر طرف می چرخاندیم دستاوردهای جدید و توانمندی می دیدیم.
توانمندی نخبگان و محققان ایرانی که موجب غرور و بالندگی ایران و ایرانی بود.
فضایی گسترده حدود 17 هزار متر مربع ، مملو از سازه های صنعتی که نشان از مهارت ، توانمندی ، غیرت و تلاش بود.
این سازه های پیشرفته همگی در زمینه صنعت هوایی بود صنعتی که 40 سال است با شدیدترین تحریم ها روبروست.
اما عِرق ملی و علاقمندی به عزت و سربلندی ایران نگذاشت محققان و نخبگان بی کار و بی تفاوت بنشینند.
به قول یکی از فعالان عرصه تعمیر موتور هواپیما بهره گیری از شیوه مهندسی معکوس و سالها مطالعه و تحقیق ، پشتکار ، آزمون و خطا موجب شد پیشرفت هایی حاصل شود که تقریبا  در زمینه تعمیر موتور هواپیما ، خودکفا شده ایم.
باید بگوییم پنجم تا هشتم آذر کیش مهمان فعالان صنعت هوایی کشورمان و تعدادی مهمان خارجی بود که برای حضور در نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی به کیش آمده بودند.     
حضور 100 شرکت داخلی در این نمایشگاه قابل تحسین بود اما در حوزه شرکت کنندگان خارجی که غرفه در نمایشگاه برپا کرده بودند تنها  یک شرکت  از لتونی حضور داشت. نهمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی دوشنبه پنجم آذر در کیش گشایش یافت نمایشگاهی که شاید میزبان مهمانان زیادی از روسیه ، سوئد ، لتونی و ایتالیا بود اما مهمانان ، تنها بازدیدکننده بودند.
  به هر حال توانمندی های کشورمان به  نظامیان کشورهای مختلف که در نمایشگاه حضور داشتند معرفی شد.
نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی عرصه قدرت نمایی ایران 
توانمندی تعمیر موتور هواپیمای بوینگ ام دی ، بوئیگ 737 و ایرباس 320 که نخبگان و محققان کشورمان به آن دست یافتند.
حالا ایران می تواند 50 فروند هواپیمایی را که به علت نقص موتوری زمینگیر شده در کشور تعمیر کنند.
علی رضا ساعدی مشاور این شرکت خدماتی با غرور و سربلندی از آمادگی شرکت ویستا برای تعمیر 12 فروند هواپیما تا یک سال آینده و هر 50 فروند هواپیما تا 5 سال آینده خبرداد  .
طراحی و ساخت کپسول حمل انسان در فضا هم یکی دیگر از دستاوردهایی بود که در نمایش صنایع هوایی عرضه شد.
این کپسول مشابه همان کپسولی است که در دولت دهم میمون به فضا برد .
حالا با پیشرفته ترین امکانات قادر است انسان را به فضا ببرد.
فتح الله امي دبير علمي همايش صنايع هوايي و هوانوردي کيش  گفت: با بهره برداری از این کپسول فضایی ، جمهوري اسلامي ايران به يک ابرقدرت صنایع هوایی و فضایی تبديل خواهد شد.
وي از طراحي هواپيماي هشت نفره و ارتقاي آن تا نوزده نفره ، ساخت آزمايشگاه فضايي براي تست ماهواره ها  و طرح پايش فضايي براي استفاده از ماهواره هاي زيست محيطي به عنوان مهمترين طرح ها ياد کرد.
نمایش رصد خانه سیار تارا در نمایشگاه صنایع هوایی کیش با قابلیت بررسی بیشتر آسمان و اجرام آسمانی که به دست متخصصان کشورمان ساخته شده است.
کاظم مهرابی مجری این طرح از نبود نقشه برای ساخت این رصد خانه سخن گفت و ساخت این رصد خانه را حاصل یک سال ونیم تلاش و مطالعه  و آزمون و خطا عنوان کرد.
رصد خانه سیار روی یک خودروی کاروان نصب شده است و بسیاری از قابلیت ها ي خودرو مطابق با نیاز  رصد خانه تغییر کرده است.
 بزرگترین و پیچیده ترین قسمت این رصدخانه  جک های  لرزه گیر است و هدف از طراحی آن در دسترس قراردادن تلسکوپ برای  مردم و ترویج دانش نجوم در اقصی نقاط کشور است.
جلوه های متفاوت نمایشگاه و همایش صنایع هوایی و هوانوردی
کودکان دختر و پسر با پوشیدن لباس های مهمانداران مقابل غرفه شرکت هواپیمایی کیش (ورودی  نمایشگاه) به بازدید کنندگان خوش آمد می گفتند.
برپایی تنها یک غرفه خارجی در نمایشگاه  صنایع هوایی که البته کمی تعجب برانگیز است. 
نمایشگاهی که با یک غرفه خارجی بین المللی شد.
نمایشگاه تنها صبح ها برای بازدید مردم دایر بود و علاقمندان به علت اجرای نمایش هوایی (عصرها از ساعت 30و 14 تا 30 و 16) نمی توانستند از نمایشگاه بازدید کنند .
شاید با کمی برنامه ریزی  امکان بازید مردم از نمایشگاه هوایی از ساعت 17 تا 21 فراهم می شد.
یکی از بازدید کنندگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  دایر نبودن نمایشگاه در نوبت عصر را یکی از نقاط ضعف نمایشگاه عنوان کرد.
به همایش صنایع هوایی می رویم که پنجم آذر 4 ساعت قبل از گشایش نمایشگاه صنایع هوایی در سالن همایش های بین المللی کیش برگزار شد.
وزیر دفاع یکی از سخنرانان این همایش بود .
نمایشگاهی که با یک غرفه خارجی بین المللی شد.
امير سرتيپ حاتمي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در همايش صنايع هوايي کيش از اقتدار جمهوري اسلامي ايران صحبت کرد .
سرتيپ حاتمي پیشرفت های کشور در صنعت هوایی را در این فضای تحریم و دشمنی ابر قدرتها  بسیار مهم   برشمرد.
وی ایران را حامی صلح عنوان کرد و البته از قاطعیت جمهوری اسلامی ایران برابر زورگویی ها و زیاده خواهی های دشمنان نیز صحبت کرد.
امیر سرتیپ بنی طرفی مدیر عامل سازمان صنایع هوائی  هم یکی دیگر از سخنرانان همایش صنایع هوایی بود که با اشاره به سپری شدن مراحل آزمایشی هواپیمای بومی"کوثر" از آغاز به کار خط تولید آن سخن گفت.
به گفته سرتیپ بنی طرفی رادار و تسلیحات این هواپیما متفاوت است و بر اساس نیازهایمان  می توان در آن تغییرات لازم را ايجاد کرد.
منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی هم در همایش صنایع هوایی پشت تریبون رفت و در بخش هوایی مجهز کردن بالگردها به تجهیزات اورژانس ، تعمیر و نگهداری هواپیماهای تجاری و نظامی  را  نقطه عطفی در صنعت هوانوردی کشورمان عنوان کرد.
آنچه در همایش و نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی کیش ، بیش از هر چیزی نظر مخاطبان را به خود جلب می کرد نمایش قدرت دفاعی و نظامی ایران در صنعت هوایی بود که البته اگر با حضور پر رنگ تر شرکت کننده های خارجی همراه بود قطعا بازتاب گسترده تری داشت .
خبرنگارانی از شبکه های مختلف برای پوشش این رویداد مهم به کیش آمدند البته حدود 35 عکاس  خبری خارجی از انگلستان ، هلند ، بلژیک ، چین  ، تایوان و استرالیا و..برای پوشش نمایش هوایی به کیش آمدند .
نمایشگاهی که با یک غرفه خارجی بین المللی شد.
این عکاسان به صورت آزاد فعالیت می کنند و عکس ها  را برای فروش تهیه کردند.
دریافت روزانه 70 یورو از عکاسان خبری برای حضور در جایگاه ويژه عکس برداری اتفاقی بود که امسال برای نخستین بار در رویداد نمایشگاهی در کیش به چشم می خورد .
شاید مسئولان برگزاری نمایشگاه برای تعدیل هزینه های مصرفی کمی هم به فکر درآمد زایی از نمایشگاه افتادند.
در همه جای دنیا  عکاسان خبری خارجی برای پوشش رویدادهای ملی هر کشوری موظف به پرداخت آبونمان هستند.
آبونمان نمایشگاه صنایع هوایی کیش هم برای عکاسان خارجی روزانه 70 یورو بود.
البته عکاسی از هلند و تعدادی دیگر از عکاسان خارجی  روز اول مراسم ، به علت نا هماهنگی های به وجود آمده  در حمل و نقل و دیر رسیدن به محل نمایش هوایی ، گلایه مند بودند.     
حضور مهمانان خارجی در نهمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی از دوره های قبل کمتر بود ، ظاهرا هم مسئولی برای پاسخگویی به این موضوع که چرا استقبال مهمانان خارجی هر سال کمتر می شود وجود ندارد .
با توجه به اینکه سفر به کیش ویزا نمی خواهد قاعدتا مهمانان خارجی باید با تمایل بیشتری به کیش سفر کنند اما به گفته مهمانی از سوئد ثبت مهر ورود به ایران و بازتاب آن در کشور محل اقامت مهمانان یکی از عواملی است که جلوی سفر مهمانان خارجی را می گیرد.
البته یکی از منابع آگاه که تمایلی به مطرح شدن نام خود نداشت نوسان نرخ ارز در کشور و بالا رفتن قیمت کالا و ازآن مهمتر خدمات را به ویژه در جزیره کیش  عامل مهمی در کاهش تمایل میزبانان ایرانی برای دعوت از مهمانان خارجی برشمرد.
او آمارهایی از هزینه های خوراک ، اقامت و بلیت شرکت کنندگان در نمایشگاه صنایع هوايي اعلام کرد که رقمی شگفت انگیز بود و قطعا با این اوضاع اقتصادی شاید تدبیر مسئولان برگزاری برای کاهش  دعوت از مهمانان متنوع از اقصی نقاط جهان  تدبیری درست باشد.
تنها هزینه های تامین سوخت هواپیماهایی که برای نمایش هوایی به کیش آمدند رقمی سرسام آور بود.      
شنیده ها حاکی از صرف یک میلیارد تومان تنها برای سوخت هواپیماهای نمایشی بود.
نمایش هوایی در کیش جذاب اما کم تنوع
یکی از برنامه هایی که همزمان با نمایشگاه صنایع هوایی در کیش برگزار می شود نمایش هوایی است که علاوه بر ایجاد هیجان و جذابیت ، نمایش قدرت خلبانان تیز پرواز کشورمان است.
در این نمایش هوایی علاوه بر خلبانان و پرنده های ایرانی ، خلبانان و پرنده های روسی ، سوئدی ، ایتالیایی و لتوانیایی هم حضور دارند.
نمایش پرنده های صاعقه که با سرعت 900 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع پایین پرواز می کردند زمین زیر پای تماشاچیان را می لرزاند و این هیبت زیبا و صدای بلند قلب ها را در سینه بازدیدکنندگان به هیجان در می آورد.
ملکه آسمان هواپیمای سوخت رسانی بود که با قدرت از آسمان کیش عبور کرد و 4 هواپیمای کوچک آن را همراهی می کردند.
هواپیماهای سوخو22 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با نمایش سقوط از ارتفاع جلوه های بدیعی را به نمایش گذاشتند.
نمایشگاهی که با یک غرفه خارجی بین المللی شد.
زنبور های بالتیک با خلبانانی از لتونی که ظاهر آنان مانند زنبور طراحی و نقاشی شده بود زیباترین حرکات نمایشی را اجرا کردند.
نمایشگاهی که با یک غرفه خارجی بین المللی شد.
در گفتگو با تعدادی از بازدیدکنندگان نمایش هوایی  هر چه شنیدیم احساسات زیبایی بود که همه را وجد آورده بود.

اما برخی هم معتقد بودن ای کاش خلبانان کشورمان بیشتر در آسمان هنرنمایی می کردند.
فواصل پرواز ها طولانی بود و هواپیماهای خارجی با خلبانان کشورهای دیگر با پخش کردن دودهای رنگی در آسمان و طراحی شکل های زیبایی همچون قلب جلوه های خیره کننده تری خلق کردند.
البته برخی هم از دور بودن مسافت و پیاده روی طولانی برای رسیدن به جایگاه تماشاچیان گلایه مند بودند .
تقریبا هر فردی حدود یک تا یک و نیم کیلومتر باید پیاده روی می کرد تا به جایگاه برسد.
رویداد مهم نمایشگاه و همایش صنایع هوايي د هوانوردی و ایرشو با همه کم و کاستی ها آنقدر مهم بود که علاوه بر شبکه کیش شبکه های سراسری نیز به آن پرداختند و بازتاب گسترده ای در برنامه های مختلف داشت.
اما به نظر می رسد نمایشگاهی با هشت دوره تجربه برگزاری باید قوی تر از این برگزار می شد !   
به هر حال نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی و نمایش هوایی به پایان رسید اما هر دوره باید تجربه ای باشد برای دوره بعد تا رضایت مندی بیشتر حاصل شود. 
نويسنده : سالومه افلاكي

نظر شما