شناسهٔ خبر: 29904620 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مردم شهرکرد:

وزیر علوم فضای آرام و کم تنشی در دانشگاه ها فراهم کرده است

تهران - ایرنا – نماینده شهر کرد در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر علوم توانسته فضایی آرام و کم تنش در دانشگاه های کشور فراهم کند که این اقدام بستر حرکت های علمی و رشد و توسعه کشور است.

صاحب‌خبر -

اردشیر نوریان در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در ارزیابی خود از طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مشکلات پیش روی «منصور غلامی» در این وزارتخانه اظهار داشت: استفاده از ابزار استیضاح برای نظارت و اصلاح امور اجرایی حقی است که قانون اساسی به نمایندگان داده و و نمایندگان می توانند از این ابزار استفاده کنند.
وی با بیان این که هدف قانونگذار از تنظیم چنین قانونی اصلاح امور است، افزود: مسیر استیضاح، سوال و تذکر نمایندگان مجلس نسبت به وزیران یک مسیر اصلاحی است.
نماینده مردم شهر کرد در ادامه اقدامات وزیر علوم برای دانشگاه ها را مفید ارزیابی کرد و درباره عملکرد دکتر غلامی گفت: وی توانسته فضای آرام و کم تنشی در دانشگاه های کشور فراهم کند که این اقدام بستر حرکت های علمی و رشد و توسعه کشور است.
نوریان با بیان این که استیضاح یک جراحی است، یادآور شد: بایستی میزان نقش و مدیریت دکتر غلامی در وزارت علوم در پیدایش اشکالات و آسیب هایی که از نظر استیضاح کنندگان مطرح شده بررسی شود.
وی افزود: ممکن است برخی از ایرادات مطرح شده در نظام آموزشی، ساختاری، مربوط به اعتبارات و پشتیبانی مالی یا خارج از سیستم و اراده وزارت علوم سیاستگذاری و تنظیم شده باشد. برخی از اشکالات ممکن است جزو وظایف مشترک و هم پوشانی باشد که وزارت علوم با سایر داستگاه ها و متولیان امر آموزش عالی در کشور ممکن است داشته باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: منافع استیضاح آنقدر ارجحیت ندارد که فضای آرام و منطقی دانشگاه ها را ملتهب کنیم زیرا وقتی استیضاحی صورت می گیرد تمام ارکان وزارتخانه تحت تاثیر قرار گرفته و نوعی بلاتکلیفی در دانشگاه ها حاکم می شود و حتی ممکن است باعث تغییر رویکردهای عمده و سیاست های کلی باشد به همین خاطر این اقدام را در شرایط فعلی به مصلحت نمی دانم.
نوریان با بیان این که زمان سپری شده از وزارت دکتر غلامی زمان کافی برای ارزیابی کفایت و یا عدم کفایت وی نیست، تصریح کرد: به نظر می رسد طرح این استیضاح از نوعی نارضایتی محلی، منطقه ای و مطالبات محدود نشات می گیرد.
وی تاکید کرد: اگر استیضاح کنندگان به دنبال رفع آسیب های ساختاری و مبنایی در آموزش عالی کشور هستند، طبیعتا این موضوعات به یک سال فعالیت دکتر غلامی بر نمی گردد و این را کسی نمی تواند انکار کند.
نماینده مردم شهرکرد ادامه داد: رفع این آسیب ها نیازمند اصلاح بسترها، قوانین، رویه ها و سیاست های کلی و رویکردها است و اصلاح آن با جابجا کردن آدمها اتفاق نمی افتد.
نوریان تاکید کرد: باید دولت، مجلس، کمیسیون های فرهنگی و آموزشی و سایر متولیان امر آموزش عالی کشور دست به دست هم دهند و نسبت به اصلاح رویکردها، روش ها و سیاست ها و بسترهای کمک کار و هم پوشان هم باشند.
وی اضافه کرد: در این شرایط اگر مدیری در وزارت علوم وجود داشت که توانایی ایجاد هماهنگی و پشتیبانی و پیش برد برنامه ها را نداشت، آن وقت استیضاح و جابجایی افراد می تواند مفید باشد.
به گزارش ایرنا، طرح استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیش از 80 امضای نمایندگان هفته گذشته تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
سیام**9314**1553

نظر شما