شناسهٔ خبر: 29904603 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

پرسپولیسِ‌برانکو و عبور از تیم آلن راجرز (گزارش)

پرسپولیسی ها باتوجه به درپیش بودن بازی های آسیایی، رکورد بیشترین بازی با تیم های باشگاهی غیر ایرانی را خواهند شکست.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ رکوردهای مختلفی را جابجا کرده اما حالا چشم به یک رکورد ویژه و البته جالب دارد: «بیشترین تعداد بازی با یک تیم باشگاهی غیر ایرانی در یک سال شمسی». این رکورد با انجام 13 بازی در سال 51 در اختیار تیم آلن راجرز است و البته پرسپولیسی ها در سال 96 به آن رسیدند اما باتوجه به حذف در مرحله نهایی لیگ قهرمانان، نتوانستند این رکورد را بشکنند.

 

 

* بازی با قهرمان جهان در تهران

 

در سال 1351 علی عبده مالک سرخ ها با دلیل حرفه ای شدن باشگاه پرسپولیس، تصمیم به کناره گیری از لیگ داخلی گرفت و اعلام کرد که پرسپولیس تنها با تیم های خارجی دیدار می کند. پیش از آن هم قرمزها با تیم های بزرگی چون بنفیکا، هامبورگ، کروزیرو و حتی تیم ملی استرالیا دیدار کرده بودند.

 

پس از کناره گیری از لیگ داخلی، سرخ ها در آن سال 13 بازی انجام دادند که 12 تا با تیم های خارجی بود و یکی با تیم ملی ارتش ایران. قرمزها در بهار 51 تیم قدرتمند ناسیونال اروگوئه را شکست دادند، سپس به بریستول سیتی انگلیس باختند. سه ماه استراحت و بدنسازی در دستور کار تیم آلن راجرز قرار گرفت و سپس شاگردان او دو دیدار را با اسلوابودای یوگسلاوی و بولد کلوین انجام دادند که هر دو با تساوی 1-1 به پایان رسید و گل های پرسپولیس را نیز زنده یاد همایون بهزادی به ثمر رساند.

 

در ماه آذر سرخپوشان پایتخت ایران با یک گل گوارانی برزیل را شکست دادند و سپس با نتیجه عجیب 5-1 مغلوب کریستال پالاس، یکی از تیم های بزرگ آن دوران انگلستان شدند.  در بازی با کریستال پالاس پرسپولیسی ها تا اواسط مسابقه نمایش خوبی داشتند اما با دریافت 3 گل در دقایق پایانی، مغلوب این تیم شدند.

 

جیمز بازیکن تیم حریف در آخر بازی گفت:  من از بین همه شماره 7 تیم را می پسندم. او با اینکه قد و قامت بلندی ندارد ولی فوق العاده باهوش و تند و تیز است میفهمد با توپ چکار کند و چشمانش در همه حال باز هستند و خوشبختانه این بازیکن از خشونت های بیجا و لحظه ای برخوردار نیست. اگر این بازیکن شما در کنار یارانی در ردیف خودش قرار گیرد آنوقت شما هم خواهید دید چه توانایی هایی دارد من حاضرم همین امشب با شماره 7 شما ( علی پروین ) قرار داد ببندم و مبلغی برابر با 25 هزار پوند (550 میلیون تومان در آن زمان) سالیانه به او بپردازم.

 

در ادامه سال هم پرسپولیس با العربی، السامیه، القادسی، اسپارتا پراگ، السد و تاج بحرین دیدار کرد. نکته جالب این که 7 بازی نخست در تهران برگزار شد و پرسپولیسی ها موفق شدند بزرگان فوتبال دنیا را به ایران آورده و با آن ها مصاف کنند.

 

 

* تیم حرفه ای و تیم آماتور پرسپولیس

 

در آن سال ها پرسپولیس به دو تیم حرفه ای و آماتور تقسیم شد. در تیم حرفه ای ستارگانی چون بهرام مودت، همایون بهزادی، علی پروین، حسین کلانی، صفر ایرانپاک، جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی، فریدون معینی، رضا وطنخواه، ایرج سلیمانی و... جای داشتند. همایون بهزادی کاپیتان آن تیم بود و در تیم آماتور نیز چهره هایی نظیر امیر عابدینی خودنمایی می کردند.

 

 

* جالب ترین سال باشگاه بین دو قهرمانی

 

پرسپولیس در حالی از لیگ کنار کشید که سال 1350 قهرمان لیگ شده بود. آن ها سال 1352 نیز به لیگ داخلی بازگشتند و موفق شدند بالاتر از قدرت های آن زمان یعنی تاج، پاس و دارایی قهرمان لیگ ایران شدند. البته سال 1351 نیز مسابقاتی تحت عنوان لیگ ایران برگزار نشد اما شاید اگر این اتفاق می افتاد، اکنون آلن راجرز با 3 قهرمانی بالاتر از برانکو پرافتخارترین مربی خارجی تاریخ باشگاه بود.

 

 

پرسپولیس در سال 1350 موفق به قهرمانی در لیگ شد.

 

همچنین نکته قابل ذکر این است که پرسپولیس در 6 سال آینده باشگاه نیز با تیم های بزرگی چون سائوپولوی برزیل، چلسی، پورتس موث، استوا بخارست، ابردین، منچستریونایتد و... دیدار داشت.

 

 

مصاف پرسپولیسی ها با تیم چلسی انگلستان

 

 

* تیم برانکو، از تیم راجرز عبور می کند؟

 

پرسپولیس تا اینجای سال 97 ده بار در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دیدار کرده است. آن ها با نسف قارشی، السد (3 بار)، الدحیل (2 بار) و کاشیما (2 بار) بازی کردند و حالا لیگ قهرمانان 2019 را پیش رو دارند. آن ها تا سال 97 دو بازی دیگر در آسیا خواهند داشت و اگر در اردوی احتمالی خارجی در نیم فصل با تیمی در سطح اول فوتبال قطر دیدار کنند، به رکورد تیم آلن راجرز خواهند رسید.

 

نویسنده: محمد همتی

 

برچسب‌ها:

نظر شما