شناسهٔ خبر: 29904548 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام زائری بیان کرد:

ناکارآمدی جریان‌های مذهبی در انتقال پیام غیرمستقیم

گروه فرهنگی - رسانه قواعد و ضوابطی دارد، اما مشکل این است که متأسفانه جریان‌های مذهبی، دینی، انقلابی، خدایی و قرآن و عترت در انتقال پیام به صورت غیرمستقیم کارآمد نیستند.

صاحب‌خبر -

جریان مذهبی بلد نیست به صورت غیرمستقیم پیامی را منتقل کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، کارشناس مذهبی، روز گذشته، 19 آذرماه، در دوره آموزشی توجیهی مبین که با حضور رؤسای گروه و کارشناسان قرآن و عترت استان‌ها در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: رسانه اهمیت فراوانی دارد و یک برنامه رادیویی و یا سخنرانی می‌تواند برای افراد بسیاری مؤثر و مفید باشد. در حقیقت هر کدام از مسئولان استانی مؤسسات قرآنی ممکن است سرآغاز اتفاقاتی باشند که حتی به ذهنشان خطور نمی‌کرد.

وی افزود: بشر موجودی اجتماعی است و از این رو، به ارتباط با دیگران نیاز دارد. در این راستا، انسان از طریق پیام با دیگران ارتباط برقرار می‌کند؛ بدین معنا که بدون دیگران نمی‌تواند زندگی کند. اگر انسان‌ها نبودند، دینی هم در کار نبود و قرآن هم نازل نمی‌شد؛ در واقع، هدف از ظهور پیامبران این بود که با ما ارتباط برقرار کنند، چون انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه زندگی می‌کند. ادیان نیز قصد دارند با آدمیان گفت‌وگو کنند. داستان این ارتباط از زمان آفرینش آدم آغاز شد که خداوند با او سخن گفت و برعکس.

وی تصریح کرد: هنر می‌تواند بسیاری از پیام‌ها را منتقل کند و بیان غیرمستقیمی دارد، چون ارتباط غیرمستقیم اثرگذاری مستقیم دارد. امروزه قدرتمندترین کشور از نظر فرهنگی آمریکاست. جالب آنکه آمریکا وزارت فرهنگ ندارد، اما می‌بینیم که فرهنگ قدرتمندی دارد و رسانه‌هایش مانند هالیوود و سی‌ان‌ان دنیا را فراگرفته است، زیرا رسانه بسیار قدرتمند است و چون انسان‌ها اجتماعی‌اند و به یکدیگر نیاز دارند، باید با هم گفت‌وگو کنند. رسانه به ما می‌آموزد که چطور با دیگران صحبت کنیم تا بتوانیم بر روی آن‌ها اثر بگذاریم.

وی افزود: افرادی که بر روی دیوارغار تصاویری را کشیدند و می‌خواستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اولین و ساده‌ترین شیوه ارتباط را شکل دادند. ارسطو ساده‌ترین مدل ارتباطی را در سه رکن ساده تعریف می‌کند. اگر فردی آن را متوجه شود، بسیاری از مفاهیم ارتباطی را به راحتی درک می‌کند. ارسطو می‌گوید: «برای ارتباط سه مدل فرستنده، گیرنده و پیام را در اختیار داریم».

وی گفت: اولین ارتباط فرد با دیگری ساده‌ترین شکل ارتباط است؛ همان طور که به تدریج صنعت، محصولی را انبوه‌سازی کرد و سپس ارتباط ایجاد شد. در ابتدا صنعت چاپ با نشر روزنامه و بعد از آن رادیو و تلوزیون راه‌اندازی شدند و رسانه‌های ارتباط جمعی شکل گرفت. سپس تحول عظیمی در تلویزیون رخ داد و به جای اینکه فقط متن، کلام و یا صوت باشد، آنها ادغام شدند و آرام‌آرام تکنیک‌های پخش دریافت سیگنال توسعه یافت.

وی اضافه کرد: معروف‌ترین نظریه‌پرداز ارتباطات «مارشال مک لوهان» است و مهم‌ترین نظریه‌ او این است که «رسانه امتداد حواس بشر است». در واقع، رادیو حس شنوایی و تلویزیون حس بینایی را امتداد می‌دهد. همچنین، روایت شده که در آخرالزمان خداوند به گوش و چشم انسان‌ها امتداد می‌دهد. هنگامی که امام زمان(عج) ظهور کنند، همه عالم حضرت را مشاهده می‌کنند و صدای حضرت را به زبان خود می‌شنوند. اتفاقی که در رسانه رخ می‌دهد این است که پیام را به شکل انبوه منتقل می‌کند. درک امروزمان مانع درک‌های دیگران نیست؛ درک همراه  با ما روزبه‌روز رشد می‌کند و زنده است.

زائری تصریح کرد: در روزگار ما فضای رسانه آرام آرام محیطی را فراهم کرده است که پیام دینی ظهور امام زمان(عج) و رسالت پیامبر اکرم(ص) و مظلومیت امام حسین(ع) را به مردم برساند که این معجزه است. مقدمه جهانی شدن امام زمان(عج) جهانی شدن امام حسین(ع) است. رسانه ظرفیتی در همه جای دنیا ایجاد کرده که همه دنیا این پیام را بشنوند و از امام حسین(ع) شناخت پیدا کنند؛ اگر کارکرد رسانه، تأثیر، قدرت و سازوکار انتقال پیام را درک کردید، قدرت پیدا می‌کنید.

وی در پایان گفت: قدرت رسانه تکنیکی است که باید آن را فراگرفت. در ارتباط رسانه‌ای برای اثرگذاری به تکنیک و مهارت لازم نیازمندیم تا اثرگذاری بهتری حاصل شود. رسانه قواعد و ضوابطی دارد، اما مشکل این است که متأسفانه جریان‌های مذهبی، دینی، انقلابی، خدایی و قرآن و عترت در انتقال پیام به صورت غیرمستقیم ناکارآمدند.

انتهای پیام

نظر شما