شناسهٔ خبر: 29904465 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر عامل سازمان انتقال خون:

اکثر اهدا کنندگان خون، جوانان دوران جنگ هستند

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه اکثر اهدا کنندگان خون، جوانان دوران جنگ هستند،‌ گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد داروها، مشتق از پلاسمای ایرانی تولید می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،‌ علی اکبر پورفتح‌اله در مراسم نعقاد تفاهم نامه همکاری بین معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون کشورگفت: مطالعه‌ای که بر روی سن اهداء کنندگان خون انجام دادیم نشان داده که اکثر اهداء کنندگان امروز از جوانان دوران جنگ هستند. در آن دوران، سالانه شاهد افزایش ۷ برابرای اهداء خون هستیم.

وی افزود:  آن حس همبستگی که در دوران جنگ ایجاد شده بود باعث به وجود آمدن نسلی از اهداء کنندگان خون شد که بر همین اساس امروز حرفی برای گفتن در سطح جهان داریم. اگر دو میلیون و ۹۰۰ هزار اهداءکننده خون در کشور داریم، اگر ۲۷ واحد اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت داریم و اگر تنها کشور در حال توسعه جهان هستیم که اهدای صد در صد داوطلبانه  خون داریم، مدیون همین نسل و آن دوران است.

پور فتح‌اله: چالش آینده کشور هم چالش سالمندی است. با افزایش سن جامعه، از جمعیت اهداء کننده خون کم می‌شود چرا که افراد بالای ۶۰ سال عملا اجازه اهدای خون ندارند. از طرفی سالمندی مصرف خون و فرآورده‌های خونی را افزایش می‌دهد. گزارش سال گذشته سازمان بهداشت جهانی بسیار تکان دهنده بود و نشان داد که در اروپا حدود ۶۵ درصد خون‌های اهدایی برای بیماران بالای ۵۰ سال مصرف می‌شود و ممکن است که مشکلاتی در آینده برای ما به وجود آید.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اظهار امیدواری از انعقاد این تفاهم نامه یادآوری کرد: با کار خیری که امروز شروع می‌کنیم، امیدواریم بتوانیم همان تاثیرگذاری دوران جنگ ایجاد شود و دستاورد آن دوران را دوباره به ثبت برسانیم. در حال حاضر چالشی وجود دارد که روحیه ایثار دوران جنگ تداوم نیافت و امیدواریم در پی این تفاهم نامه، جوانان را به سمت اهدای خون سوق دهیم.

پور فتح‌اله در ادامه درباره اهمیت سلول‌های بنیادی خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش‌های جهانی هر چقدر سن اهداء کننده سلول بنیادی جوان‌تر باشد، میزان تحمل و پاسخ پیوند مغز استخوان بهتر خواهد شد. بر همین اساس در حال ایجاد تغییر در دستورالعمل ها هستیم تا سن اهداء را به زیر ۳۰ سال بیاوریم؛ این اقدامی است که در کشورهای در حال توسعه انجام شده است. همین حرکت به سمت دانشگاه‌ها به معنای این است که داوطلبانی زیر ۳۰ سال خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: موضوع اهداء پلاسما و تولید دارو از پلاسمای ایرانی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد داروها، مشتق از پلاسمای ایرانی تولید می‌شوند. طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و به دلیل بیماری‌های نوظهور و نوپدید و ویروس‌های جدید، لازم است داروهای مشتق از پلاسمای منطقه‌ای تولید شوند.همچنین در آینده نزدیک اهداء خون از شکل سنتی که خون به طور کامل اهداء می‌شود تغییر می‌کند و به این شکل درمی‌آید که فقط جزء خونی مورد نظر اهداء می‌شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با یادآوری اینکه از سال ۷۳ واکسیناسیون هپاتیت سی از بدو تولد در کشور انجام شد، اظهار داشت: افرادی که در آن زمان واکسیناسیون شدند الان دانشجو هستند و برای اهداء خون داوطلب می‌شوند و نسلی هستند که از نظر هپاتیت ایمن شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما