شناسهٔ خبر: 29904230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اصفهان در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی پیشتاز است

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: شرایط ۵۰ کتابخانه استان اصفهان برای ایجاد بخش کودک بررسی می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر هلاکویی سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان  در بازدید از کتابخانه عمومی شهرضا با بیان اینکه اصفهان از استان‌های برتر و پیشگام کشور در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و توسعه کتابخانه‌ها است، اظهار داشت: در حال حاضر 37 ایستگاه مطالعه در سطح شهر اصفهان راه‌اندازی شده است این ایستگاه‌ها در مناطق پر تردد شهر از جمله ترمینال‌ها، بیمارستان‌ها و فرمانداری‌ها نصب شده است.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر 700 جلد کتاب با 90 عنوان کتاب در این ایستگاه ها قرار گرفته است و علاقه‌مندان در ایستگاه‌های مطالعه هزینه ناچیزی را در برابر کتاب انتخابی خود می‌دهند، افزود: در نظر داریم 500 تا هزار ایستگاه برای امانت کتاب در سطح شهر قرار دهیم که علاقه‌مندان در آن مکانی کتابی را به امانت گرفته و سپس تحویل کتابخانه‌ها دهند.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی مختلفی در طول سال در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود، تصریح کرد: مردم در طرح نذر کتاب با این نهاد مشارکت و همکاری دارند و 20 کتابخانه در دست ساخت در استان اصفهان داریم که 95 درصد تکمیل شده و تا پایان سال تکمیل و افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به وجود 182 باب کتابخانه نهادی، 110 کتابخانه مشارکتی و 4 کتابخانه مستقل با 3 میلیون و 200 هزار جلد کتاب در این استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر 200 هزار نفر عضو از 3 میلیون و 200 هزار نسخه کتاب موجود در کتابخانه‌های استان استفاده می‌کنند.

هلاکویی با اشاره به ارتباط و مدیریت همه کتابخانه‌های این استان با نرم افزار جامع سامان، بیان کرد: افراد می‌توانند به صورت همزمان از عضویت سراسری در کتابخانه‌های کل کشور استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه شرایط 50 کتابخانه استان اصفهان برای ایجاد بخش کودک بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های تأیید شده برای ایجاد بخش کودک، مجهز به کتاب‌های ویژه کودک، کتابداران کودک و برنامه‌هایی برای کودکان می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی باید از سنین کودکی و سال‌های نخستین تحصیل آغاز شود، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در تمام شهرها و روستاهای استان اصفهان با جمعیت مشخص کتابخانه تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه استقبال از کتاب و کتابخوانی در اصفهان مطلوب است و در سه سال اخیر هم افزایش یافته است، اظهارداشت: کتابخانه‌های عمومی در کنار کتاب‌فروشی‌ها، خانواده‌ها، رسانه‌ها  و آموزش‌ و پرورش، مهم‌ترین وظیفه را در تربیت نسلی کتابخوان بر عهده دارند.

رئیس اداره کتابخانه‌های در ادامه این بازدید با بیان اینکه تا سال 1404 باید 35 درصد جمعیت شهرضا عضو کتابخانه‌های عمومی شهرضا شوند، گفت: در حال حاضر مهمترین چالش پیش روی نهاد کتابخانه‌های شهرضا، عدم تمرکز کتابخانه‌ها است که با برنامه‌ریزی‌ها و تعاملات این مشکل مرتفع می‌شود.

فاطمه پورخاقان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های شهرضا دارای کتابخانه‌های غنی هستند، بیان کرد: به دلیل کمبود فضا کتابخانه تخصصی دفاع مقدس را در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با بیش از 3 هزار عنوان جلد کتاب ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به ایستگاه‌ه‌ای مطالعه کتاب و دسترسی آسان مردم به کتاب، تصریح کرد: در سال 92 ایستگاه‌های مطالعه کتاب در درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی و بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) ایجاد شد و هر 15 روز کتاب‌ها شارژ می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به اینکه در یکسال گذشته 103 هزار و 515 نسخه کتاب امانت داده شده است، افزود: 129 هزار و 435 نسخه کتاب در کتابخانه‌ها شهرضا موجود است و 7 هزار و 266 نفر عضو فعال کتابخانه‌های شهرضا هستند.

وی با بیان اینکه مجموع زیربنای کتابخانه‌های نهادی، مشارکتی و در حال راه‌اندازی شهرضا 6 هزار و 121 متر مربع است، خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته بیش از 6 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی شهرضا توسط مردم اهدا شده است.

پورخاقان با اشاره به گنجینه کتاب‌های مؤلفان شهرضا، بیان کرد: در سال گذشته از 40 عنوان کتاب مؤلفان شهرضایی در برنامه فروغ صبح دانایی2 رونمایی شد و امسال نیز درصدد هستیم سومین برنامه فروغ صبح دانایی را برگزار کنیم.

وی با دعوت از نویسندگان شهرضا برای شرکت در این مراسم، گفت: نویسندگان شهرضایی که کتابی را تألیف کرده‌اند یک نسخه از کتاب‌شان را به کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا ارسال کنند تا در برنامه فروغ صبح دانایی از آن رونمایی و به گنجینه مولفان شهرستان شهرضا اضافه شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با بیان این‌که گنجینه کتاب‌های مؤلفان شهرضا از سال 76 راه اندازی شد. تصریح کرد: از سال 88 با پیگیری‌های انجام شده تعداد 477 عنوان کتاب از 307 نویسنده در این گنجینه گردآوری شده که 84 اثر مربوط به 52 نویسنده زن و 393 نسخه مربوط به 255 نویسنده مرد است و نویسندگان از همه اقشار هستند.

وی با اشاره به این‌که33 اثر از 19 نویسنده از گنجینه مؤلفان شهرضا مربوط به روستای اسفرجان است، بیان کرد: امسال هزار و 812 نسخه کتاب دو جلدی «قطره‌ای از دریای معرفت» از آیت‌الله نجفی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توزیع در کل کتابخانه‌های کشور اهدا شد.

پورخاقان با اشاره به اهدای 600 جلد کتاب توسط طلبه‌ای جوان در شهرضا به ارزش 38 میلیون ریال پشت جلد، بیان کرد: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه این طلبه کتاب‌های کتابخانه شخصی خود را برای استفاده دیگران اهدا کرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، گفت: در یکسال گذشته 134 نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای، 2 نشست دفاع مقدس همراه با رونمایی کتاب، نشست کتاب‌خوان بانوان و فرهنگیان و دانش‌آموزی برگزار شده است.

 

انتهای پیام/م

امانت بیش از 103 هزار کتاب در یکساله گذشته در شهرضا

برچسب‌ها:

نظر شما