شناسهٔ خبر: 29904019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اجتماعی

Sipri بزرگ ترین کشور برهم زننده جامعه جهانی را افشا کرد/ نیوزویک عامل اصلی طلاق آمریکایی ها را فاش کرد/ فساد،جهان را تریلیونی بدهکار کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

Sipri بزرگ ترین کشور برهم زننده جامعه جهانی را افشا کرد

موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح در استکهلم (Sipri)، در گزارشی اعلام کرد که آمریکا سال گذشته میلادی (2017) بزرگترین فروشنده سلاح در جهان بوده است.پایگاه اینترنتی این موسسه از سال 2002 هر ساله با انتشار گزارشی در باره بازار فروش سلاح در جهان، میزان فروش سلاح و بزرگترین کشورهای صادرکننده سلاح را اعلام می کند.بر اساس آخرین گزارش این موسسه مبلغ کل فروش یکصد شرکت بزرگ تولید سلاح در جهان در سال گذشته، با 2.5 درصد افزایش به 398.2 میلیارد دلار افزایش یافته است.بر اساس این گزارش، میزان فروش سلاح از سال 2002 تاکنون، بیش از 44 درصد افزایش یافته است.42شرکت آمریکایی که در این لیست قرار دارند با 2 درصد افزایش در فروش سلاح در سال گذشته، 57 درصد کل فروش سلاح جهان به مبلغ 226.6 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند.شرکت های روسی ساخت سلاح، سال گذشته و برای نخستین بار از سال 2002، بر شرکت های انگلیسی پیشی گرفتند. شرکت های روسی در کل 9.5 درصد کل فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.بر اساس این گزارش، بودجه نظامی و دفاعی آمریکا در سال 2017، با رشد 6 درصدی همراه بوده است.این آمار در حالی حکایت از افزایش فروش سلاح از سوی آمریکا به کشورهای مختلف جهان را دارد که واشنگتن مدعی است به دنبال گسترش صلح می باشد.

 

نیوزویک عامل اصلی طلاق آمریکایی ها را فاش کرد

یک وکیل طلاق آمریکایی در جدیدترین کتابش از نقش اصلی و عمده رسانه‌های اجتماعی در شکست زندگی مشترک در این کشور پرده برداشته است.نیوزویک در گزارشی نوشت که رسانه‌های اجتماعی عامل اصلی طلاق در آمریکا است.به باور سکستون اشتراک گذاری‌های آنلاین نقش مهمی در بیش از نیمی از طلاق‌های جامعه امروز دارد.وی گفت: "در حال حاضر رسانه‌های اجتماعی عامل عمده طلاق هستند و این امر روز به روز بدتر می‌شود. "وی اذعان کرد این مسائل اگرچه کوچک هستند و دلیل اصلی طلاق نمی‌توانند باشند، اما به سرعت می‌توانند بر هم انباشته شده و منجر به طلاق شوند. این مسائل از عمده فاکتورهایی هستند که از سوی یک یا هر دو طرف به عنوان علت اصلی جدایی مطرح می‌شوند.وی تاکید کرد که پیش از ازدواج، اندیشیدن به راه‌های ادامه و حفظ آن را را باید جدی گرفت. پرهیز از رویاپردازی و انجام صحبت‌های واقع بینانه سبب پایداری ازدواج می‌شود.

 

فساد،جهان را تریلیونی بدهکار کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی مبارزه با فساد گفت: هزینه فساد دست کم دو هزار و 600 میلیارد دلار معادل 5 درصد تولید داخلی ناخالص جهانی بر آورد شده است.بخشی از پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است: فساد درهمه کشورهای اعم از ثروتمند و فقیر، شمالی و جنوبی وجود دارد. فساد حمله به ارزش های سازمان ملل متحد به شمار می آید.مجمع جهانی اقتصاد هزینه فساد را دست کم دو هزار و 600 میلیارد دلار معادل 5 درصد تولید داخلی ناخالص جهانی برآورد کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، شرکت ها و افراد سالانه بیش از یک تریلیون دلار رشوه پرداخت می کنند. فساد به وجود آورنده فاسد بیشتر و مروج فرهنگ تباه کننده بی کیفرمانی است. کنوانسیون ملل متحد علیه فساد از ابزارهای اساسی ما برای پیشبرد مبارزه با فساد است. برای میلیون ها نفر در سراسر جهان که به پای صندوق های رای رفته اند مبارزه علیه فساد در ردیف نخست اولویت هایشان است. در روز بین المللی مبارزه با فساد، اجازه دهید برای راستی و درستی به پاخیزیم.9 دسامبر 2018 برابر با 18 آذر  روز مبارزه با فساد نام دارد.

 

روان انگلیسی ها چند برابر بهم ریخت

موسسه خیریه حمایت و پیشگیری از سو استفاده از کودکان انگلستان به تازگی از دو برابر شدن جلسات مشاوره و درمان اضطراب و اختلالات هراس جوانان طی دو سال گذشته خبر داده است.اغلب این جوانان نیز در اختلالات خود در حال درگیری برای کنار آمدن با انتظارات جامعه مدرنیته از آن ها هستند. به طور میانگین از هر ۱۰ نفر که دچار این گونه اختلالات بوده اند نیز ۹ نفر دختران جوان اند. اغلب نوجوانان وجوانان نیز علل اختلالات و اضطراب خود را تهدید های اینترنتی، تهدیدات افراد بزرگ تر در محیط مدرسه و جامعه، مشکلات عاطفی، فشارهای درسی در مدارس، آزار و اذیت های جنسی و نادیده گرفته شدن از سوی خانواده و جامعه عنوان کرده اند.موسسه حمایت و پشتیبانی از کودکان بریتانیا، نبود امکانات درمانی و بهداشتی کافی برای درمان نوجوانان را یکی از علل افزایش اختلالات سلامت روانی خوانده است چراکه بسیاری از جوانان و نوجوانان در مدارس یا محیط اجتماعی مدت زمان زیادی را برای یافتن مراکز درمانی صرف می کنند.

 

مرغ یک میلیون کارگر را تهدید کرد

صنعت مرغ‌داری در سال‌های آینده مشکلات عدیده‌ای را پیش رو دارد که اگر بخشی از این مشکلات ظرف امسال و سال آینده رفع نشوند، آینده تاریکی برای کارگران یک میلیونی این صنعت پیش چشمانمان پدیدار می‌شود.صنعتی که با طیور و تخم‌مرغ سر و کار دارد و به سبب گسترده‌‌گی‌‌اش در کشور رتبه نخست تولید مرغ را در خاورمیانه دارد، قاعدتا باید پر از شاغل باشد اما اینگونه نیست. این روزها مرغ‌‌داری‌های کشور که بیش از ۱ میلیون شاغل به‌صورت مستقیم و میلیون‌ها شغل به صورت غیرمستقیم حول آنها شکل گرفته، با مشکل تامین نقدینگی و بحران تهیه مواد اولیه (نهاده‌‌های دامی) مواجه هستند. از این رو کارگرانِ آنها مانند کارگرانِ سایرِ صنایع که به خاطر بحران‌هایی با ریشه‌های مشابه، بیکار شده‌اند، به خانه‌نشینی تن داده‌اند. بیکار شدن کارگران فارغ از اینکه در چه صنعتی اتفاق بی‌افتد، علامت خوبی نیست و نشان از وخامت حال اقتصاد دارد. بیکاری کارگران قطعا اثراتِ اجتماعیِ مخربی دارد؛ چراکه حجمی عظیم، از آسیب‌های اجتماعی را بر سر خانواده کارگران آوار می‌کند.

 

خشن ترین استان‌های کشور معرفی شدند

جامعه‌شناسان می‌گویند تحمل شهروندان کاهش پیدا کرده، احساس «ناامیدی از احقاق حق» زمینه‌ساز نزاع شده و حالا کار به جایی رسیده که تعداد پرونده‌های ۱۰‌سال و ۷ماه گذشته ایران به ٦میلیون نزدیک شده است.این البته تمام ماجرای نزاع در ایران نیست، چراکه آمار پزشکی قانونی تنها پرونده‌های نزاع منجر به «ضرب و جرح» را شامل می‌شود، یعنی درگیری‌هایی که به زد‌و‌خورد کشیده می‌شود و طرفین برای رسیدن به حق خود سراغ راهروهای شلوغ پزشکی قانونی و روزهای کش‌دار دادگاه‌ها می‌روند و معمولا خشونت‌های کلامی و جنسی راهی در میان پرونده‌های رسمی پیدا نمی‌کند. تحلیل و بررسی دلایل این همه پرونده نزاع در ایران، نیازمند نگاه دقیق روانشناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان است، اما نخستین گام این پژوهش می‌تواند بررسی روند همین آمار و مقایسه اطلاعات مربوط به سال‌های مختلف و استان‌های متفاوت باشد. نسبت تعداد پرونده‌ به تعداد جمعیت، معیاری است که معمولا برای مقایسه نزاع و میزان خشونت در استان‌های مختلف شناخته می‌شود که هرچه این عدد بالاتر باشد، از خشونت بیشتر حکایت دارد. این بررسی نشان می‌دهد که اردبیل و آذربایجان‌غربی بیشترین میزان درگیری به نسبت جمعیت در ایران را داشته‌اند و این میزان در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان هم پایین‌تر از دیگر استان‌های کشور بوده است.

 

هندوهای افراطی برای ساخت معبد، دهلی را بهم ریختند

هزاران نفر از هندوهای افراطی در دهلی‌نو پایتخت هند تظاهرات کردند تا دولت این کشور را برای ساخت معبد در ویرانه‌های مسجد بابری تحت فشار بگذارند.۲۰ هزار هندوی افراطی به همراه سرکردگان خود در دهلی‌نو تظاهرات کرده و خواستار آغاز بنای معبد خود روی ویرانه‌های مسجد بابری شدند. مسجد بابری مربوط به قرن ۱۶ میلادی در شهر ایودیا در ایالت اوتار پرادش بود که ۲۶ سال پیش طی حمله هندوهای افراطی ویران شد. از آن زمان تاکنون دولت هند ساخت هرگونه معبد را در این محل ممنوع کرده است. اما به دلیل روی کارآمدن دولت راست‌گرا و افراطی نارندا مودی در هند، هندوها امیدوارند فشارهایشان به نتیجه رسیده و معبد خود را بسازند.

 

پیمان مهاجرت سازمان ملل به تصویب رسید

وزیر خارجه مراکش از تصویب پیمان سازمان ملل درباره مهاجرت با رای مثبت کشورهای شرکت کننده در یک کنفرانس جهانی در این کشور خبر داد.«ناصر بوریطه»، وزیر امور خارجه مراکش اعلام کرد که بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، یک توافق جهانی غیر الزام آور برای تعامل بهتر با مسئله مهاجرت را به تصویب رساندند.نمایندگان نزدیک به ۱۵۰ کشور جهان در حالی در این کنفرانس بین المللی در شهر «مراکش» پیمان سازمان ملل درباره مهاجرت را پس از اعلام شفاهی آن و ضربه نمادین چکش به تصویب رساندند که این پیمان باعث انتقاد و اعتراض ملی گرایان و هواداران بستن مرزها به روی مهاجران شده است.این در حالی است که هدف از پیمان سازمان ملل، تقویت همکاری بین المللی برای مهاجرت امن، منظم و سازمان یافته می باشد و برای تصویب نهایی نیز در مجمع سازمان ملل به رای گذاشته می شود.

 

دومین ماده مخدر در کشور شایع تر شد

«تبلیغات صورت گرفته درباره این که گُل اعتیادآور نیست، دروغی بسیار بزرگ است ؛چرا که این ماده مخدر وابستگی دارد و وابستگی‌های روانی و تخریب‌های مغزی آن بسیار قابل توجه است به همین علت درمان افراد معتاد کار آسان و راحتی نیست.»پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  عنوان کرد: «گُل سرشاخه گیاه ماری‌جواناست و این ماده اعتیادآور در واقع ماده جدیدی نیست بلکه فقط میزان htc آن بالاتر است.او ادامه می‌دهد: «در سال ۹۰ دومین ماده مخدر مصرفی در کشور شیشه با شیوع ۲۶ درصد بود اما در سال ۹۴ بر اساس تحقیق صورت گرفته، گُل با شیوع ۱۱ تا ۱۲ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده یعنی از هر ۱۰۰ معتاد در کشور حدود ۱۱ تا ۱۲ نفر به گُل اعتیاد دارند.»افشار افزود: گُل دومین ماده مخدر مصرفی در کشور است.او درباره علل دیگر گرایش به این ماده مخدر اذعان می‌دارد: «کاشت و برداشت آسان این ماده مخدر در محیط‌های ساده مثل باغچه و پاسیوها باعث می‌شود بسیاری از افراد با کاشت بذر و با استفاده از نور و فرکانس ویژه براحتی به این ماده مخدر دسترسی داشته باشند. علت دیگر را هم می‌توان به تبلیغات گسترده درباره نحوه کاشت و استفاده از این ماده مخدر در فضاهای مجازی و اینترنت مرتبط دانست و همین جا باید بگویم تبلیغات صورت گرفته درباره این که گُل اعتیادآور نیست، دروغی بسیار بزرگ است ؛چرا که این ماده مخدر وابستگی دارد و وابستگی‌های روانی و تخریب‌های مغزی آن بسیار قابل توجه است به همین علت درمان افراد معتاد کار آسان و راحتی نیست.»

 

ایران رتبه اول را در اتلاف آب گرفت

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: عامل ۳۰ تا ۳۵ درصد خشکیدگی جنگلهای بلوط زاگرس عوامل و رفتارهای انسانی است.وی با بیان اینکه زیبنده کشور ما نیست که در فرسایندگی و هدر دادن آب اول باشد، گفت: ما اصلا حافظان خوبی برای نسل‌های بعدی در حوزه منابع آبی، خاک، گیاهان و حیوانات نبوده‌ایم.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بخشی از توسعه با هزینه محیط زیست انجام شده است، اظهارکرد: در بخش‌هایی از خودکفایی‌ها محیط زیست ما قربانی شده است.کلانتری عامل ۳۰ تا ۳۵ درصد خشکیدگی جنگلهای بلوط زاگرس را عوامل و رفتارهای انسانی عنوان و اظهارکرد: ما به محیط زیست کشور جفا کردیم و حافظ منافع نسل‌های بعدی نبودیم و همه چیز را برای نسل فعلی خواسته‌ایم. ضرباتی که ما به نسل های بعدی می‌زنیم بر اثر رفتارهای نادرست است.وی با اشاره به ضعف برنامه ریزی در گذشته تاکید کرد: در برنامه‌ریزی‌های کشور کوتاهی کردیم و از ابتدای انقلاب برنامه آمایش در فعالیت‌ها نداشته‌ایم.

 

تالاسمی‌ها از هزینه  دارو معاف شدند

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت: بیماران تالاسمی برای تهیه دارو نباید هزینه‌ای پرداخت کنند.فاطمه هاشمی گفت: اگر بیماران خاص را افراد هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی بدانیم، وضعیت نسبتا خوبی دارند، اما تالاسمی‌ها اخیرا برای تهیه دارو با مشکلات مواجه شده‌اند. تالاسمی‌ها نباید برای دارویی که می‌گیرند، هزینه پرداخت کنند و این یکی از مشکلاتی است که برای بیماران تالاسمی ایجاد شده است.وی افزود: در مورد بیماران دیالیزی نیز باید بگویم که هرچند این بیماران وضعیت نسبتا خوبی دارند، اما اخیرا با توجه به تحریم‌ها تهیه دستگاه دیالیز مقداری سخت شده است. خوشبختانه براساس اعلام وزارت بهداشت تلاش‌هایی برای خرید ۵۰۰ تا هزار دستگاه دیالیز صورت گرفته، اما این دستگاه‌ها هنوز وارد کشور نشده که بخواهد توزیع شود. متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به مباحث پیشگیرانه، تعداد بیماران دیالیزی رو به افزایش است و اکنون حدود ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم.وی همچنین با اشاره به بیماران ام. اس و مبتلایان سرطان گفت: درمان این افراد ۱۰۰ درصد رایگان نیست و باید ۳۰ درصد از هزینه درمان را خودشان بپردازند. متاسفانه بیماران سرطانی داروهای گران قیمتی دارند و تهیه آن‌ها کار بسیار سختی است که امیدواریم آن‌ها نیز ۱۰۰ درصد فرانشیزشان پرداخت شود.

 

تاریخ هریس به هزاره اول قبل از میلاد رسید

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از کشف اشیای تاریخی هزاره اول قبل از میلاد خبر داد و گفت: قاچاقچی که قصد فروش این عتیقه جات را داشت، دستگیر شد.سردار "امیر رحمت‌اللهی" از کشف و ضبط 106 قلم عتیقه متعلق به هزاره اول قبل از میلاد خبر داد و اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پی دریافت گزارش مردمی، اشیای تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و سکه های دوران سلوکی و اشکانی را در شهرستان هرسین استان کرمانشاه کشف کردند.وی با بیان اینکه اشیای کشف شده اقلام فرهنگی و تاریخی با ارزشی هستند، افزود: در بررسی های فنی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اصالت اشیاء مکشوفه تایید و قدمت آنها دوران قبل از میلاد – سلوکی و اشکانی تخمین زده شد.سردار رحمت اللهی با بیان اینکه اشیای کشف شده شامل مجسمه گیلگمش، ریتون سفالی، کاسه مفرغی و سکه است، گفت: شهروندان پلیس را در حفظ اموال و اشیای فرهنگی وتاریخی که متعلق به همه ایرانیان و نسل های بعدی است یاری کنند و اخبار مربوط به میراث فرهنگی را به شماره تلفن ( 09662) که به صورت 24 ساعته فعال است، اطلاع رسانی کنند.

 

همجنسگرایان به مجری اسکار هم رحم نکردند

آنچه برای کوین هارت رخ داد نشان از آن می‌دهد رسانه امروز بخشی از یک آرمان‌شهر نیست. رسانه در حال تولید ویرانشهری است که برآمده از صنعتی شدن فرهنگ است.با این حال با اعلام نام کوین هارت فشارهای توییتری بابت برخی از اظهارنظرهای توییتری هارت آغاز می‌شود.به دلیل توییت های ضدهمجنسگرایانه (هموفوبیک) در بین‌ سال‌های 2009 تا 2010 مورد هجمه قرار می‌گیرد. به تاریخ ماجرا دقت داشته باشیم. سال‌هایی که همجنسگرایی در آمریکا به طور کامل رسمیت ندارد. دیوان عالی آمریکا در تاریخ 26 ژوئن 2015 ازدواج همجنس‌گرایان را در سرتاسر ایالت‌های آمریکا قانونی اعلام کرد. پیشتر برخی ایالت‌ها آن را قانونی می‌دانستند.کوین هارت تحت فشار رسانه برآمده از دموکراسی درخواست آکادمی مبنی بر عذرخواهی را نپذیرفت و در پست ‌های اینستاگرامی و توییت‌هایش کناره‌گیریش را اعلام کرد. او سپس مجبور شد بابت توییت‌های قدیمی‌اش عذرخواهی کند و البته بگوید او هارت سابق نیست.

 

پس‌لرزه‌های برکناری دبیرکل ،هلال احمر را لرزاند

به دنبال برکناری ناگهانی دبیرکل سابق جمعیت هلال احمر، دو تن از معاونان و همچنین مشاور اقتصادی رئیس جمعیت هلال احمر از سمت خود استعفا کردند. مشاور اقتصادی پیوندی یکی از دلایل استعفای خود را مسائل غیرشفاف مالی در این جمعیت عنوان کرده است.بر اساس اسناد و مدارک رسیده، به دنبال برکناری دبیرکل سابق جمیعت هلال احمر، هادی مازوچی مشاور اقتصادی اقتصادی و رئیس کمیسیون اقتصادی شرکت‌ها، مجامع و امور املاک و مستغلات جمعیت هلال احمر، کاظم شریفی معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر و رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران و همچنین داود باقری معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و دبیر هیئت مرکزی گزینش هلال احمر طی نامه‌های جداگانه به پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، استعفای خود را از سمت‌هایشان اعلام کردند.اکنون سئوالی که از پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر پیش می‌آید این است که در این نهاد چه اتفاقی در حال رخ دادن است که دبیرکل آن به ناگهان تغییر می‌یابد و 3 نفر از مدیران کلیدی هلال احمر از مسئولیت‌های خود از جمله به خاطر مسائل غیرشفاف مالی استعفا می‌دهند.

 

تشت رسوایی دیوار شیشه‌ای اینستاگرام زمین خورد

چند روزی می شود که یک پیج اینستاگرامی با انتشار استوری های متعدد، دست به افشاگری اخلاقی علیه چند چهره معروف دنیای هنر و فوتبالیست ها زده است. هنوز اسکرین شات های این خانم نه تایید شده است و نه تکذیب. (حتی ممکن است یک مرد پشت پرده ماجرا باشد اما تاثیری در اصل ماجرا ندارد) نکته قابل توجه این است که چرا یک پیج با هویت نامشخص باید در مدت زمانی کوتاه مثل یک قارچ رشد کند و لحظه به لحظه، فالوئرهایش بیش تر شود و مورد استقبال قرار گیرد؟ البته حکایت همان بازار عرضه و تقاضا در دنیای واقعی است. حالا فالوئرها در دنیای مجازی با لایک و کامنت هایشان، بازار عرضه محتواهای افشاگرانه را داغ می کنند. نگاهی روان شناختی به این ماجرا، کلید حل دلایل استقبال از چنین اتفاق هایی و تلاش بعضی ها برای افشاگری است. هرچند این ماجرا هنوز خیلی مبهم است و کلی زوایای پنهان برای همگان دارد و این که این افشاگری ها کار فتوشاپ است یا نه را واقعا نمی دانیم(هرچند با دیدن کلیپ ها، کمی بعید به نظر می رسد که الکی باشد) اما لازم است سلبریتی ها و در حالت کلی تر همه بدانند که در فضای مجازی، دنبال حاشیه امن نباشند. دیوار شبکه های اجتماعی، شیشه ای است و اگر کسی اشتباهی کند، دیر یا زود تشت رسوایی اش می افتد. درست است که اینستاگرام، کمک کرده آدم ها دسترسی راحت تر و بیشتری به هم داشته باشند اما همین دسترسی آسان، می تواند یک چت خصوصی را ترتیب بدهد و باعث دردسر بشود و آبروی افراد و متاسفانه حتی خانواده هایشان را به خطر بیندازد. فضای مجازی، چاقوی زندگی و مرگ است. بنابراین جای آزمون و خطا نیست و سوژه افشاگری های این دختر علیه ستاره ها به خصوص فوتبالیست ها، هشدار مهمی است تا همه و به خصوص چهره ها بیشتر از قبل مراقب حریم شان باشند.

 

حیف‌ومیل هم دامن آموزش و پرورش را گرفت

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: «آرشام» رئیس ساواک کرمان قبل از انقلاب بود، او صاحب یکسری موسسات فرهنگی در سطح کشور بود و همچنین املاک زیادی در اختیار داشت تا به اهداف فرهنگی مد نظر رژیم دست یابد. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از انقلاب این اموال مصادره شد و شورای انقلاب کرد که این اموال در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد اما متاسفانه این وزارتخانه به دنبال این اموال نمی‌رود و بدون ضابطه در اختیار آموزش و پرورش استان‌ها قرار گرفته و بنیاد قدس متکفل آن می‌شود.وی افزود: این بنیاد زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم قرار ندارد و هیچ نظارتی در این بنیاد نیست. هزاران هزار میلیارد تومان ملک، درآمد و ثروت در این بنیاد نهفته است که به درستی ساماندهی و مدیریت نشده است.زاهدی تصریح کرد: گزارشاتی به ما رسیده است که از املاک مربوط به این بنیاد، واگذاری‌های غیرقانونی برخلاف مقررات جاری کشور صورت گرفته است لذا از قوه قضائیه و سازمان بازرسی درخواست کرده‌ایم اموال این بنیاد را مورد بررسی قرار دهند.وی با تاکید بر اینکه این اموال باید در تملک وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید با افراد خاطی که در این سال‌ها اموال این بنیاد را حیف و میل کرده‌اند برخورد شود و این اموال به بیت‌المال برگردد.

 

سلبریتی پر حاشیه به دادسرا احضار شد

در پی مداخله مهناز افشار در امر پزشکی و معرفی و تبلیغ یک آمپول خطرناک برای معتادین در فضای مجازی، دادستانی تهران به منظور ادای پاره‌ای از توضیحات وی را احضار کرده است.دادستانی تهران مهناز افشار را به دلیل مداخله در امر پزشکی و معرفی و تبلیغ یک آمپول خطرناک برای معتادین در فضای مجازی برای ادای پاره ای از توضیحات وی را احضار کرده است.براساس این گزارش، این فرد باید با حضور در مرجع قضایی نسبت به ادعای مطرح شده و دخالت در امر پزشکی توضیحات خود را ارائه کند.

 

باد به داد تهران رسید

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران از بهبود کیفیت هوای پایتخت خبر داد.محمد رستگاری اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافت شده، کیفیت هوای تهران در حال حاضر با شاخص ۱۳۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و پیش‌بینی می‌شود با وزش باد در تهران کیفیت هوای پایتخت بهبود نسبی پیدا کند.وی ادامه داد: مصوباتی که دیروز در جلسه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا داشتیم بیشتر برای این بود که افراد در معرض آلودگی هوا قرار قرار نگیرند، همچنین شاخص کیفیت هوا در حدی نبود که بتوانیم محدودیت‌هایی در سطح شهر برای کاهش آلودگی هوا ایجاد کنیم.معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران در پایان گفت: چنانچه سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌کرد که آلودگی هوا و شرایط پایدار جوی در تهران تا ۴۸ ساعت آینده ادامه دارد می‌توانستیم محدودیت‌هایی در سطح شهر ایجاد کنیم ولی با توجه به اینکه برای فردا وزش باد و بهبود کیفیت هوای پیش‌بینی شده است مصوباتی در غالب توصیه برای شهروندان داشتیم.

 

طوفان زمستانی آمریکا را وارد بحران کرد

طوفان زمستانی در جنوب شرق آمریکا به قطعی برق ۳۱۰ هزار مشترک و لغو صدها پرواز منجر شد.مقامات محلی در آمریکا با اعلام اینکه بر اثر این حادثه طبیعی دست‌کم یک تن کشته شده، اظهار داشتند: همچنان احتمال وقوع طوفان زمستانی و بارش شدید برف برای بیشتر مناطق کارولینای شمالی و ویرجینیا وجود دارد.به گفته مقامات محلی، لغزنده بودن سطح معابر و جاده‌های ارتباطی در سراسر مناطق حادثه دیده موجب وقوع صدها مورد تصادف و سانحه شده‌است. برق بیش از ۳۱۰ هزار مشترک در ایالت‌های کارولینا، تنسی و ویرجینیا قطع بوده‌ است. همچنین وقوع طوفان زمستانی موجب شد بیش از ۱۰۰۰ پرواز فرودگاه بین المللی شارلوت/ داگلاس و دیگر فرودگاه‌های سراسر این منطقه لغو شود.

 

نفس خیابان های پایتخت بند آمد

طول و عرض خیابان ها پر شده از انواع خودروها، گاه چنان نزدیک به هم پارک شده اند که باید صف خودروها را دور بزنی تا راه باریکی برای عبور پیدا کنی، فاجعه زمانی است که صف خودروهای پارک شده، دو یا سه صفه می شود، صف هایی طولانی و نفس گیر. مشکل پارک خودرو ناشی از ناهمخوانی سرعت سرسام ‌آور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیر ساخت‌های شهری است که مشکلات متعددی در شهرهای پرجمعیت ایجاد می‌کند که از جمله آنها، معضل جای پارک است.برخی کارشناسان این حوزه معتقدند کمبود محل مناسب برای پارک خودرو، فقط به شهر تهران محدود نمی ‌شود و دغدغه مشترک مسئولان شهری و مردم در بسیاری از کلانشهرهای جهان است. بر این اساس برخی کشورها علاوه بر دریافت جریمه، هزینه هایی برای پارک خودرو از شهروندان دریافت می کنند تا به راحتی قانون را زیر پا نگذارند، مانند «لندن» که گفته می شود هزینه یک جای پارک در این شهر گاهی حتی از قیمت یک خانه هم بیشتر است. بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی، جریمه تخلف در محل ایستادن ممنوع یا مطلقا ممنوع در کلانشهرها و جاده های بین شهری 400 هزار ریال، سایر شهرها 300 هزار ریال و روستا و راه های روستایی 100 هزار ریال است.توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع در کلانشهرها و جاده های بین شهری 500 هزار ریال، سایر شهرها 400 هزار ریال و در روستا و راه های روستایی 200 هزار ریال است.همچنین توقف دوبله در معابر در کلانشهرها و جاده های بین شهری 30 هزار ریال، سایر شهرها 200 هزار ریال و روستا و راه های روستایی 100 هزار ریال است.

نظر شما