شناسهٔ خبر: 29902879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فرود هواپیماهای راهبردی روسیه در خاک ونزوئلا

R1445/P36447/S8,89,90,1128/CT10

وزارت دفاع روسیه از پرواز و فرود هواپیماهای راهبردی «توپولف-۱۶۰» روسی که دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند در خاک ونزوئلا خبر داد که این اقدام موجب نگرانی مقامات آمریکایی نیز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز نوشت: دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، دو فروند هواپیمای دارای قابلیت حمل موشک‌های با کلاهک هسته‌ای «توپولف-160» با همراهی یک فروند هواپیمای سنگین ترابری-نظامی «آنتونوف-124» و یک هواپیمای دورپرواز «ایل-62» نیروهای هوا-فضای این کشور از خاک فدراسیون روسیه به پرواز درآمده و در فرودگاه بین المللی "مایکتیا" ونزوئلا به زمین نشستند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، خلبانان این هواپیماهای راهبردی از مسیر اقیانوس اطلس، دریای بارتس، دریای نروژ و دریای کارائیب و با رعایت دقیق قوانین بین المللی حرکت در آسمان آب‌های بین المللی و بعد از  طی مسافتی بیش از 10 هزار کیلومتر به مقصد رسیدند. در بخشی از مسیر پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی نروژ نیز هواپیماهای روسی را همراهی کردند.

طبق این اطلاعات، ژنرال "ولادیمیر پادرینو لوپز" وزیر دفاع ونزوئلا  و هیئت نمایندگی از طرف سفارت روسیه در کاراکاس، در مراسمی رسمی از این هواپیماها استقبال کردند.

این نخستین بار نیست که «توپولف-160» چنین مسیری را پرواز کرده است. این هواپیمای راهبردی موشک انداز در ماه سپتامبر سال 2008 و اکتبر سال 2013 نیز در خاک ونزوئلا به زمین نشسته بود.  

روسیه از هواپیماهای «توپولف-160» در عملیات نظامی در سوریه و به منظور شلیک موشک‌های کروز دوربرد استفاده کرده است. این هواپیما یکی از بزرگترین هواپیماهای نظامی در جهان است که بطور دقیق مدرنیزه شده و قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای و انواع موشک‌های کروز پیشرفته است.

در ایالات متحده نیز متوجه ورود هواپیماهای بمب افکن راهبردی روسیه به ونزوئلا شده‌اند. "مارک روبیو" سناتور جمهوری‌خواه هشدار داده که این اقدام روسیه، تهدیدی مستقیم برای امنیت آمریکاست و منطقه دریای کارائیب را متشنج می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما