شناسهٔ خبر: 29902787 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرانه تخت بیمارستانی در قم 1.9 به ازای یک هزار تن است

قم - ایرنا - معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر سرانه تخت بیمارستانی در قم 1.9 به ازای هر یک هزار تَن است که با بهره برداری از بیمارستان های درحال ساخت، این رقم به 2.6 ارتقا می یابد.

صاحب‌خبر -

علی اصغر اکرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تا سال 92، سرانه استاندارد در سطح کشور بین 1.4 و 1.6 تخت به ازای هر هزار تَن جمعیت بود که با اجرای برنامه تحول سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سرانه تخت بازنگری شد.
وی اضافه کرد: بر اساس طرح جدید، سرانه تخت به حدود 2.6 تا 2.8 تخت به ازای هر هزار تَن جمعیت ارتقا یافته است.
وی با بیان این که تا سال 92 تعداد تخت های بیمارستانی در قم بین 1.1 تا 1.3 به ازای هر هزار تن بود، گفت: در حال حاضر این رقم به 1.9 تخت به ازای هر یک هزار تَن جمعیت رسیده است که شامل تخت های بیمارستان های دولتی و غیردولتی مانند ولیعصر(عج)، آیت الله گلپایگانی و علی بن ابیطالب(ع) است.
به گفته اکرمی، تعداد تخت های بیمارستانی در قم بالغ بر 2 هزار و 100 تخت است که استان از نظر سرانه تخت در کشور، متوسط به بالا محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی بیمارستان های امیرالمومنین(ع)، زنان و زایمان امجدی، یک هزار تختخوابی خاتم، مادر و قلب، آمار تعداد تخت های بیمارستانی در قم به حدود 2.6 می رسد که با استاندارد تدوین شده کشوری برابر خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد: با حضور متخصصان آموزش دیده و تیم های فوق تخصص پزشکی، قم به لحاظ کیفی نیز یکی از استان هایی باشد که در درمان مردم قم، استان ها و حتی کشورهای همجوار توفیق خوبی کسب نماید.

* عذرخواهی بابت تاخیر در راه اندازی کلینیک ویژه شهید بهشتی و فرقانی
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه به ساخت 2 کلینیک ویژه در محوطه بیمارستان شهید بهشتی و فرقانی اشاره کرد و گفت: این کلینیک هر کدام با زیربنای پنج هزار و 600 مترمربع و با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که به علت محدودیت های اعتباری، بهره برداری از آن ها به تعویق افتاده و از این بابت به شخصه و همچنین از طرف هیات رئیسه دانشگاه عذرخواهی می کنم.
وی افزود: امسال برای تکمیل حجم باقی مانده کار این کلینیک ها که بیشتر کارهای تاسیساتی از جمله آسانسور و سیستم های تامین برق است، با مشکلات اعتباری مواجه شدیم که منابع مالی کلینیک ویژه شهید بهشتی تامین شده و امیدواریم تا دهه فجر به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: مشکلات کلینیک ویژه بیمارستان فرقانی- نکویی- هدایتی بیشتر است، زیرا تاسیسات سرمایشی و گرمایشی موجود در بیمارستان فرقانی باید از طریق لوله کشی به کلینیک منتقل شود که اعتبار مالی بیشتری نیاز دارد.
به گفته اکرمی، بخش کوچکی از اعتبارات مورد نیاز را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعهد کرده و امیدواریم با تزریق تعهدات، عملیات اجرایی آغاز شود که در این صورت پیش بینی می کنیم کلینیک بیمارستان فرقانی خردادماه 98 به بهره برداری برسد.
وی گفت: این کلینیک ویژه ها برای تکمیل زنجیره خدماتی لازم و حیاتی است و امیدواریم بتوانیم در زمان بندی گفته شده به انجام برسانیم.
وی با بیان این که کلینیک ویژه های شهید بهشتی و فرقانی زنجیره سطح ارجاع 2 و 3 را تکمیل می کند، افزود: بیمارانی که از پایگاه های سلامت جامعه به سطح بالاتر و تخصصی ارجاع می شوند به این مراکز مراجعه می کنند و تقریبا پزشکانی از تمام تخصص ها در این کلینیک ها مستقر هستند.
اکرمی افزود: هر کدام از این مراکز گنجایش دست کم 30 مطب پزشک را دارد و دارای هفت واحد دندانپزشکی، بخش های تصویربرداری، سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایشگاه است و مراجعانی که از پایگاه های بهداشت ارجاع می شوند در این کلینیک ها به صورت سرپایی درمان خواهند شد.
/2085/ 1175

نظر شما