شناسهٔ خبر: 29902783 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

لابی آمریکا و صهیونیست‌ها و دلارهای سعودی نتیجه داد

رفتار توهین‌آمیز گرجستان با اتباع ایرانی و سیاست خارجی منفعل دولت

به گفته بهرام قاسمی، تاکنون بیش از 200 تن از اتباع ایرانی از گرجستان دیپورت شده‌اند که بهانه مقامات تفلیس برای این اقدام تکمیل نبودن مدارک، همراه داشتن مواد مخدر و... بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، در حالی که برخوردهای توهین‌آمیز و خارج از عرف دیپلماتیک مقامات و پلیس گرجستان با مسافران ایرانی تشدید شده و رفته رفته با خشونت نیز همراه شده است، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به مردم توصیه کرد در حال حاضر از سفر به این کشور خودداری کنند.

با گذشت هفته‌ها از تغییر رفتار مقامات گرجی و دیپورت صدها تن از ایرانیانی که برای گردش یا کار و تجارت به این کشور سفر می‌کنند، واکنش دستگاه دیپلماسی حداقل در سطح رسانه‌ای و علنی آن بیش از ابراز تأسف و گلایه از دولت تفلیس و تأکید بر پیگیری موضوع از طریق سفارتخانه‌ها نبوده و به نظر می‌رسد مذاکرات و تماس‌های دیپلماتیک تاکنون نتیجه ملموسی را که نداشته، در روزهای اخیر این ماجراها تشدید هم شده است. انتشار خبر برخورد خشونت آمیز پلیس گرجستان با یک بانوی ایرانی که سبب جراحت وی شده و حتی تزریق دارو و آرام بخش به وی با توسل به زور و توقیف اموال وی و دیپورت کردنش در رسانه‌های بیانگر عزم مقامات گرجی به تخریب و تیره کردن روابط با ایران است.

به گفته بهرام قاسمی، تاکنون بیش از 200 تن از اتباع ایرانی از گرجستان دیپورت شده‌اند که بهانه مقامات گرجستان برای این اقدام تکمیل نبودن مدارک، همراه داشتن مواد مخدر و... بوده است.

در هفته‌های گذشته پلیس گرجستان در اقدامی مشکوک شماری از صرافی‌ها که گفته می‌شد متعلق به ایرانیان بوده را به دلیل آنچه پولشویی یا انتقال غیر قانونی ارز به ایران می‌خواند در راستای تحریم‌های آمریکا توقیف و به منازل برخی از ایرانیان نیز یورش برده و آن‌ها را بازداشت کرد. رسانه‌های گرجستانی مدعی شدند: عاملان حواله غیرقانونی در خارج از سیستم بانکی، ارز از گرجستان به ایران منتقل می‌کردند. پیشتر نیز گزارش‌هایی از مسدود شدن حساب‌های بانکی ایرانیان به بهانه پولشویی منتشر شد.

این اتفاق‌ها درست پس از سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به گرجستان همزمان با آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا کلید زده شد و به نظر می‌رسد یک دستورعمل مدون و دیکته شده به دولت تفلیس است.

 40 هزار ایرانی در گرجستان

این درحالی است که در یکی دو سال گذشته روابط اقتصادی دو کشور روندی مثبت و رو به رشد داشته تا آنجا که در این مدت بیش از 40 هزار ایرانی در گرجستان حضور یافته‌اند که بیش از 10 هزار نفر آن‌ها دارای کارت اقامت هستند و به دلایل مختلف گرجستان یکی از کشورهای محبوب برای ایرانی‌هایی بود که قصد اقامت، کار و سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر را داشتند.

البته دولت گرجستان نیز از شرایط تحریمی ایران و بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا نهایت استفاده یا سوءاستفاده را برده است. براساس قوانین گرجستان، اتباع خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش حداقل ۳۵۰۰۰ دلار آمریکا اقامت کوتاه مدت (یک ساله) این کشور را دریافت کنند. به گفته یک مقام آگاه در دستگاه دیپلماسی کشور، تنها در جریان تنش‌های سیاسی و اقتصادی ناشی از سیاست‌های دونالد ترامپ در چند ماه بیش از 800 میلیون دلار سرمایه از ایران به گرجستان منتقل شده و در بخش ملک و خرید خانه و آپارتمان توسط ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری شد. حالا اما به نظر می‌رسد با کاهش ارزش پول ملی ایران و کاهش تمایل ایرانی‌ها به انتقال سرمایه، دولت گرجستان نیز نفع خود را در همسو شدن با جبهه مقابل ایران می‌بیند.

گزارش‌ها نیز حاکی است بسیاری از افرادی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از گرجستان دیپورت شده‌اند، کسانی هستند که دارای کارت اقامت این کشور بوده و در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حالا وضعیت اموال و دارایی آن‌ها بلاتکلیف و مبهم است.

 عملیات مثلث ضد ایرانی در گرجستان

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این رفتار گرجستان را به رفت و آمد هیئت‌ها و مقامات دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر به تفلیس و فشار و نفوذ آن‌ها بر دولت این کشور مرتبط دانسته و می‌گوید: با توجه به نفوذپذیری مقامات تفلیس از آمریکا و رژیم صهیونیستی و گرایش دولت این کشور به غرب این تغییر رفتار قابل پیش‌بینی بود و انتظار می‌رفت وزارت خارجه با تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه تدابیر لازم را برای جلوگیری از خسارت و زیان ایرانیان اتخاذ کند.

محمد ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فشارهای آمریکا و اسرائیل و پول‌های عربستان برای تطمیع دولت این کشور سبب رفتارهای غلط از طرف حاکمان گرجستان شده است، می‌افزاید: دولت گرجستان بزودی متوجه می‌شود که چه اشتباه بزرگی کرده، در حالی که ما احترام زیادی برای این کشور و روابطمان قائل بودیم و جمعیت زیادی از مردم ما به آنجا سفر و در این کشور سرمایه‌گذاری کردند و به این رابطه حسن نظر داشتند که امروز این نگاه مخدوش شده است.

ضعف دیپلماسی مشهود است

عضو کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید می‌کند: ضعف در دستگاه دیپلماسی ما در برخورد با این ماجرا مشهود است. سفیر ما باید سیاست‌های دولت این کشور و رفت و آمدهای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و نفوذ دشمنان ما را رصد و هشدار می‌داد و برای خنثی کردن آن تلاش راهکار ارائه می‌کرد؛ اما دستگاه دیپلماسی ناموفق بود و میدان را کاملاً خالی گذاشت و باید پاسخگو باشد.

رضایی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ما باید برای حفظ سرمایه‌ها و منافع اتباع ما پیگیری کند و از حقوق سرمایه گذاران ما دفاع کند، درباره ادعای پولشویی و عملیات غیرقانونی صرافی‌های مرتبط با ایرانی‌ها در گرجستان خاطرنشان می‌کند: این سناریویی است که آمریکایی‌ها دنبالش بودند و می‌خواستند جلوی هرگونه تبادل اقتصادی و ارتباط صرافی‌ها و بانک‌ها با ایران گرفته شود و متأسفانه دولت گرجستان هم چشم و گوش بسته پذیرفت و تابع سیاست‌های آمریکا شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما