شناسهٔ خبر: 29902202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

جمهوری‌خواهان نگران شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هستند

منازعات حقوقی روزافزون دونالد ترامپ گروهی از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه او را نگران کرده است.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل ازآسوشیتدپرس علی‌رغم موضع‌گیری‌های گستاخانه ترامپ، آن‌ها معتقدند منازعات اخیر او را به شکلی روزافزون و در زمانی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری پرتنش آتی آماده می‌شود آسیب‌پذیر کرده است.

ترامپ -- همیشه مطمئن از توانمندی‌هایش در تغییر هر ماجرایی به نفع خودش -- تحقیق و تفحص در خصوص عملکردش به عنوان یک نامزد و در مقام رئیس‌جمهور را با واژگانی همانند «توطئه» تمسخر می‌کند و اصرار دارد که از این تهدیدها به سلامت عبور خواهد کرد.

اما در اوایل هفته جاری و پس از آنکه دادستان‌ها در نیویورک برای نخستین بار ترامپ را به یک جرم فدرال در خصوص پرداخت‌های غیرقانونی برای سرپوش گذاشتن بر برخی رسوایی‌ها پیوند زدند، این روند به تدریج دستخوش تغییر شد. این وضع تعدادی از هم‌قطارانش را نگران کرد چرا که آن‌ها معتقدند شجاعت بیش از اندازه و معمول او ممکن است توجیه‌ناپذیر باشد.

برای گروهی از جمهوری‌خواهان، این برداشت که رئیس‌جمهور ممکن است یک نقض قانون فدرال را در مباحث مالی مدیریت کرده باشد، موضوعی که مصداق یک تبهکاری است، می‌تواند در زمان انتشار گزارش بازرس ویژه "رابرت مولر" درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا در روابط ترامپ با حزب جمهوری‌خواه نقطه عطف مهمی به شمار آید.

درحالی‌که این منازعات حقوقی همچنان ادامه دارد، چالش‌های سیاسی که می‌تواند انتخاب مجدد ترامپ را به مخاطره اندازد رو به افزایش است.

جمهوری‌خواهان همچنان می‌کوشند با شکست سنگینشان در انتخابات ماه گذشته مجلس نمایندگان کنار بیایند و تلاش می‌کنند فردی را بیابند تا همه تقصیرها را به گردن او بیاندازند.

کناره‌گیری جان کلی از سمت ریاست ستاد کارکنان کاخ سفیدجستجویی لجام‌گسیخته را برای یافتن جانشین او آغاز کرده است؛ فردی که بتواند تا پایان رقابت‌های انتخاباتی سال 2020 در سمتش باقی بماند. اما با انصراف گزینه اصلی ترامپ از پذیرش این سمت، فقط تعداد اندکی از سایر گزینه‌های باقیمانده از تجربه سیاسی کافی برخوردارند.

همچنین دموکرات‌ها به زودی کنترل مجلس نمایندگان را در دست می‌گیرند که به آن‌ها قدرت می‌دهد تحقیق و تفحص در امور مختلف را در دستور کار قرار دهند و یا زمینه را برای استیضاح احتمالی ترامپ فراهم کنند. در این اثنا، بازارهای مالی با بی‌ثباتی دست به گریبانند که بخشی از آن به درگیری‌های تجاری ترامپ و نگرانی از بروز رکود اقتصادی به دلیل هزینه‌های بالای استقراض مربوط می‌شود.

به گفته یک عضو حزب جمهوری‌خواه که به کاخ سفید نزدیک است و در جریان نخستین تلاش‌های ترامپ برای حضور در انتخابات سال 2020 نیز قرار دارد، رئیس‌جمهور آمریکا که از سوی مولر و موج تحقیق و تفحص‌های دموکرات‌ها در آینده نزدیک تحت فشار است ممکن است هرچه بیشتر به جناح راست متمایل شود و تنها به اولویت‌های بخشی از رأی‌دهندگانی که نگران از دست دادن آن‌ها است بپردازد. همین اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و پس از انتشار نوارهایی در خصوص روابط غیر اخلاقی ترامپ رخ داد. این وضع می‌تواند رأی‌دهندگان مستقل و دموکرات‌های سرخورده را که ترامپ به آن‌ها نیاز مبرمی دارد از او دور کند.

گرچه انتظار می‌رود برخی از دموکرات‌هایی که به دنبال حضور در کاخ سفید هستند در نخستین هفته‌های سال 2019 نامزدی خود را اعلام کنند، به گفته دو فعال جمهوری‌خواه حضور یک رقیب از درون حزب جمهوری‌خواه برای به چالش کشیدن ترامپ احتمالی است که تحقق آن به زمان بیشتری نیاز دارد. برای مثال، انتظار تا اوایل بهار می‌تواند به جمهوری‌خواهان اجازه دهد تأثیر گزارش رابرت مولر و یا رکود اقتصادی را بر تضعیف ترامپ ارزیابی کنند.

یک عضو ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان که نخواست نامش فاش شود می‌گوید شرایط حاکم بر ترامپ متغیر و نا‌آرام است و از همکارانش خواسته است تا انتشار گزارش مولر صبر کنند؛ گزارشی که بسیاری معتقدند در اوایل سال آینده میلادی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما