شناسهٔ خبر: 29902079 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دستغیب

آیت الله دستغیب، مربی محرومان و عالمی عامل

تهران- ایرنا- آیت الله دستغیب سومین شهید محراب و یکی از اسوه های علم و عمل بود که در 20 آذر 1360به شهادت رسید، مبارزی انقلابی و مربی بزرگ که نقش اثرگذاری در پیشبرد اهداف و آرمان های نظام اسلامی داشت وبه همین دلیل هدف کینه دشمنان این مرز و بوم قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، پیروی از حرکت انبیاء و نجات انسان از ضلالت و گمراهی از بزرگترین رسالت علماء و روحانیت به شمار می رود. از این رو عالمان تشیع درسده های متمادی با مجاهدت و تلاش خستگی‎ناپذیر سعی در ترویج معارف دین و پاسداری از حریم آن کرده اند. آیت الله دستغیب نیز از جمله این عالمان وارسته بود که با ژرف نگری در معارف حیات بخش اسلام و فریادرسی مظلومان به این مهم اقدام کرد.

سید عبدالحسین دستغیب، در 1288 خورشیدی در شیراز دیده به جهان گشود و پس از پرورش صحیح و خواندن ادبیات و سطوح به نجف اشرف مهاجرت کرد و در آنجا از محضر آیات عظام بهره های فراوانی برد. او با دریافت درجه اجتهاد به شهر خود شیراز مراجعت و در مسجد جامع (عتیق) به اقامه جماعت و تبلیغ دین پرداخت. این شهید والامقام عمر با برکت خود را در راه اعتلای دین و انس با قرآن و روایت های ائمه اطهار(ع) و درس، بحث و مذاکره گذراند. او در سخنانی درباره اشتیاق خودش به علم آموزی می گوید: «به نظرم نمی‌آید که هرگز اوقات فراغتی داشته‌ ام. همیشه یا مطالعه‌ یا درس دادن یا نوشتن بوده ‌ام. اوقات فراغتی نبود. الان هم مشغول هستم بحمدالله در نوشتن، درس دادن و مطالعه. خداوند انشاء الله همه ‌مان را موفق بدارد به انجام وظیفه به اینکه اوقاتمان به بطالت نگذرد و از عمرمان بهره ببریم.»

با شروع نهضت روحانیت در 1341 خورشیدی مبارزه این مجاهد وارسته با رژیم پهلوی که از زمان رضاخان ادامه داشت، علنی و آشکار شد و نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت تا جایی که صدای ضبط شده سخنرانی های وی تا تمام ایران منتشر می شد. او در خرداد 1342 خورشیدی بازداشت و به تهران اعزام شد و پس از آزادی از زندان مدتی نیز تبعید شد اما با تمام این فشارها حاضر به مذاکره و مصالحه با رژیم پهلوی نشد و پرچم مبارزات مردم فارس را در این مدت 15 ساله برافراشته نگاه داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله شهید دستغیب به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام خمینی(ره) امامت جمعه این شهر را برعهده گرفت. افزون بر آن وی نماینده امام در استان فارس و نیز نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. موضع اصلی دستغیب مبتنی بر تبعیت امام خمینی و همراهی با ولایت فقیه بود. دستغیب در موضع سخنران نماز جمعه در تبیین مبانی انقلاب اسلامی و نیز دفاع از جایگاه روحانیت و حکومت اسلامی تأثیرگذار بود.منافقان کور که هیچ گاه تاب روشنگری های آیت الله دستغیب را نداشتند سرانجام این عالم گرانقدر را در 20 آذر 1360 خورشیدی، هنگامی که وی عازم اقامه نماز جمعه بود با انفجار بمبی او را به همراه چند تن از یاران و همراهانش به شهادت رساندند و اینگونه سومین شهید محراب نام گرفت.

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با شهادت آیت الله دستغیب در سخنانی این عمل کوردلانه را به جامعه ایران تسلیت گفتند که در بخشی از سخنان ایشان آمده است: «امروز روز جمعه و نماز و عبادت، دست جنایتکار آمریکاییان یک شخص ارزشمند که مربی بزرگ و عالمی عامل، که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه ‏های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند.»

سالروز شهادت آیت الله دستغیب بهانه ای شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در گفت وگو با حجت الاسلام «محمدرضا نعیمی فر» عضو موسسه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کارشناس امور دینی، ویژگی های شخصیتی و مبارزاتی سومین شهید محراب را بررسی کند. در ادامه این متن می خوانیم.

** ویژگی های شخصیتی و مبارزاتی آیت الله دستغیب
آیت الله دستغیب با وجود اینکه در 12 سالگی از داشتن نعمت پدر محروم شد سرپرستی خواهران و برادران خود را برعهده گرفت. او از هوش سرشاری برخوردار بود به طوری که پس از تمام کردن دروس حوزی در همان آغاز راه و در ابتدای جوانی به درجه اجتهاد رسید. وی بسیار مردم دوست و از اعتماد بسیار بالایی نزد عامه برخوردار بود. فضایل اخلاقی و رفتاری آیت الله دستغیب زبانزد خاص و عام بود و این مساله از آنجا نشات داشت که مردم هر آنچه از گفتار او می شنیدند در عمل نیز به واقع می دیدند. سومین شهید محراب در روشنگری و هدایت مردم در مبارزات انقلابی علیه رژیم پهلوی نقشی بسیار مهم و تعیین کننده‌ داشت. این مجاهد نستوه از شاخص‌ترین چهره‌های انقلابی در میان روحانیت و مردم به شمار می رفت. شهید دستغیب همچنین در جنگ تحمیلی جوانان را ترغیب می کرد تا برای نبرد با دشمن عازم جبهه های جنگ شوند. او در خطبه های نماز جمعه خود با تشویق مردم سعی داشت آنها به مهاجرین جنگ تحمیلی پناه دهند و همچنین کمک های مردمی از دفتر ایشان برای رزمندگان و مهاجران جنگی ارسال می شد .

** آثار به جای مانده از سومین شهید محراب
تالیف های متنوعی از شهید آیت الله دستغیب به جای مانده است که هر کدام از آنها می تواند طی طریق روشنی برای هدایت و روشنگری مردم باشد. به برخی از آثار او از جمله «آدابی از قرآن، سرای دیگر، رازگویی و قرآن، قیامت و قرآن، بهشت جاویدان، فاتحه‌الکتاب، بندگی راز آفرینش، گناهان کبیره، گنجینه‌ای از قرآن، زندگانی صدیقه کبری فاطمه زهرا، قلب سلیم، شرح کفایة الاصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه و اصول محمدکاظم شیرازی و... » اشاره کرد. مقام علمی این عالم شیرازی از چنان جایگاه والایی برخوردار بود که امام خمینی(ره) نیز با بیاناتی روشن اخلاق شهید محراب را به تصویر می‌کشد و او را «مربی محرومان»، «هدایت کننده مردم»، «معلمی بزرگ»، «عالمی عامل» و بالاتر از همه «متعهد به اسلام» و «شخصیتی ارزشمند» می‌نامند.

** خدمات و تلاش های بیکران شهید محراب برای خدمت به خلق
خدمات و تلاش های وافر و پیگیر آیت الله دستغیب برای خدمت رسانی به محرومان و مردم شیراز فراموش ناشدنی است. بازسازی مسجد جامع شیراز، نوسازی مدرسه علمیه حکیم و تأسیس حوزه علمیه، مسجد الرضا، مجتمع مرد اول، مسجد شهید خلیل دستغیب، مسجد المهدی و صدها مورد دیگر از جمله خدمات این شهید محراب به شمار می رود. مجاهدت و ایستادگی او در دفاع از اسلام و شجاعتش در افشای فتنه های دشمنان علیه انقلاب باعث شد دشمنان نتوانند وجود وی را تحمل کنند و هنگامی که از منزل به همراه تعدادی از یاران همراهش به سمت محل برگزاری نماز جمعه می‌ رفت به وسیله یک زن که یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین بود با انفجار بمب به فیض شهادت نایل آمد.

پژوهشم**9117**9131

نظر شما