شناسهٔ خبر: 29900608 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با حضور تمام تشکل‌های دانشجویی؛

کرسی آزاداندیشی با موضوع «دانشجو و جامعه» در دانشگاه بجنورد برگزار شد/ از مطالبه‌‌گری تا سستی!

کرسی آزاداندیشی با موضوع «دانشجو و جامعه» به همت هیئت دانشجویی المهدی دانشگاه بجنورد، با حضور نماینده تمام تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از بجنورد، به همت هیئت دانشجویی المهدی دانشگاه بجنورد، کرسی آزاداندیشی با موضوع «دانشجو و جامعه، دغدغه مندی یا بی تفاوتی» در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر این دانشگاه برگزار شد. در این کرسی نماینده تمام تشکل ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند.

در ابتدای این مراسم، داور کرسی مقدمه‌ای درخصوص اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بیان کرد و از نمایندگان حاضر در جایگاه خواست درخصوص ضرورت فعالیت‌های دانشجویی و میزان امکان تاثیرگذاری بر دانشگاه و جامعه، نظر خود را اعلام کنند.

انفعال دانشجویان یک آسیب است
اولین فرد سجاد موسایی بود که به نمایندگی از کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه سخنان خود را آغاز کرد. موسایی ابتدا کانون‌های فرهنگی دانشگاه را از مسائل سیاسی جدا دانست و سپس منفعل بودن دانشجویان را آسیب ایجاد شده در دانشگاه بجنورد عنوان کرد و از عدم تمایل دانشجویان به فعالیت‌های غیر درسی انتقاد کرد.

موسایی ادامه داد: اگر دانشجو در بستر‌های فرهنگی کار نکند یک نقطه ضعف و کمبود است. در این مدت البته اقدامات خودجوش و به دور از تشکل‌ها افزایش یافته است و این یعنی دانشجویان به تشکل‌ها علاقه‌ای ندارند و می‌خواهند به صورت خود جوش کار کنند.

نماینده‌ی کانون‌های فرهنگی دانشگاه افزایش تجربه‌ی مدیریتی را یکی از فواید فعالیت‌های غیر درسی عنوان کرد و گفت: این فعالیت‌ها باعث می‌شود فرد استعداد‌های خود را شناسایی کند.

دانشگاه به فکر رفع نیاز‌های مردم نیست
نماینده‌ی هیئت المهدی دومین فردی بود که سخنان خود را عنوان کرد. مسعود کریمی در ابتدای سخنان خود از سنگ اندازی‌های مسئولان برای عدم برگزاری این مراسم انتقاد کرد و گفت: مشکلات زیادی برای برگزاری این مراسم داشتیم. سنگ انداری از جا‌های مختلف را شاهد بودیم که این موضوع مخالف ازادی بیان است لذا امیدواریم رویکرد مسئولان اصلاح شود.

نماینده‌ی هیئت سپس به تبیین جایگاه دانشجو پرداخت و در این زمینه گفت: در همه جای جهان دانشگاه را به عنوان موتور محرک جامعه می‌شناسند و دانشگاه باید جامعه را به سمت کمال پیش ببرد. در بین مسئولان دانشگاه نیز حرکت به سمت رفع نیاز‌های مردم دیده نمی‌شود. ورود به خدمات اجتماعی دیده وجود ندارد و این موضوع به دانشجو نیز تزریق می‌شود.

این دانشجو سپس از سیاسی شدن دانشگاه گلایه کرد و ادامه داد: امروز دانشگاه‌های ما تبدیل به پاتوق‌های سیاسی شده اند. هرچند این موضوعات باعث بصیرت افزایی می‌شود و خوب نیز هست، اما این گفتمان‌ها چقدر به نیاز‌های مردم پاسخ داده اند؟

از مطالبه گری تا سستی!
احد شجاع، نماینده بسیج دانشجویی در این کرسی بود. شجاع جامعه را به یک انسان تشبیه کرد و گفت: دانشگاه در جامعه مانند مغز در بدن انسان عمل می‌کند.

وی مطالبه گری را وظیفه‌ اصلی دانشجو در جنبش‌های دانشجویی عنوان کرد و بیان داشت: مطالبه گری باید در بین دانشجویان احیا شود.

نماینده‌ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بجنورد نیز با انتقاد از مسئولان گفت: در ۱۶ آذر از مسئولان اسم دانشجو را زیاد می‌شنویم و از ما تقدیر می‌کنند و این موضوع باعث پارادوکس می‌شود. وفتی مسئولان اینقدر از اهمیت دانشجو مطلع هستند نباید دانشجویی درگیر مشکلات صنفی و دیگر مشکلات باشد. دانشجو سرشار از نجابت است و اعتراضش با افراد سیاسی متفاوت است. چه برخورد‌هایی انجام شده که دانشجو از آینده خود ناامید است؟ انفعال و سستی ویژگی‌هایی است که امروز برای جنبش دانشجویی استفاده می‌شود.

امیر محمد بانکیان درخصوص تاثیر دانشجو نیز گفت: روز به روز امکان تاثیرگذاری دانشجو کمتر می‌شود و لذا دانشجو باید خودش راه را پیدا کند و مطالبه گری را در دانشگاه تمرین کند.

ابتدا در دانشگاه حق خودمان را بگیریم
حمید یزدان پناه، دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های علمی از ناتوانی تاثیرگذاری دانشجویان دانشگاه بجنورد در سطح دانشگاه انتقاد کرد و گفت: اگر کسی کنش سیاسی و اجتماعی نداشته باشد، آن فرد اصلا شهروند نیست چه برسد به دانشجو. اگر ما کاری نکنیم عقاید بیست سال قبل دوباره اجرا می‌شود.

یزدان پناه در پاسخ به امکان تاثیرگذاری دانشجویان در سطوح مختلف این طور ادامه داد: باید گفت ایا در این راستا اصلا کاری کرده ایم یا نه؟ ما باید ببینیم ابتدا می‌توانیم حق انجمن علمی خود را بگیریم یا خیر و بعد به سمت موضوعات کشوری برویم.

پروین حسین نژاد، نماینده‌ی شورای صنفی در این مراسم بود. وی ابتدا به انتخابات شورای صنفی اشاره کرد و از هم دلی موجود بین اعضا سخن گفت.

حسین نژاد درخصوص نحوه ارتباط شورای صنفی با مسئولان نیز گفت: ما می‌خواهیم با مسئولان همکاری کنیم، اما گاهی نمی‌شود.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: عده‌ی کمی از دانشجویان در دانشگاه ما فعال هستند. امید محرک دانشجویان است و باید شرایط را تغییر دهیم. باید ایده‌های نوآورانه خود را داشته باشیم.

دانشجویان منتقد به سخنان نمایندگان تشکل ها/ از خودتان تعریف نکنید
یکی از نکات جالب این مراسم این بود که در بین سخنان نمایندگان تشکل‌ها و کانون ها، بار‌ها داور کرسی به افراد تذکر داد تا درخصوص موضوع مربوطه سخن بگویند، اما تقریبا همه‌ نمایندگان به آن بی توجه بودند. سپس نوبت به دانشجویان حاضر در مراسم رسید که نظرات خود را عنوان کنند.

یکی از دانشجویان به خارج از موضوع صحبت کردن افراد اشاره کرد و گفت: اگر این طور ادامه یابد دیگر به این جلسات نمی‌آیم و فکر می‌کنم دلیل استقبال کم از این نشست‌ها همین اتفاقات باشد.

یک دانشجوی دختر نیز انتقادات صریحی را به کانون‌ها عنوان کرد و گفت: در برخی کانون‌ها اعضا بدون رای گیری انتخاب می‌شوند و یا عده‌ای دوستان خود را خبر می‌کنند و بدون اطلاع رسانی انتخابات برگزار می‌کنند. با این شرایط قرار است دانشجو فعال شود؟ در این جلسه نیز اکثرا ترجیح دادند از خودشان تعریف کنند تا این که به موضوع کرسی بپردازند.

سخنان این دانشجو باعث شد فضای سالن گرم‌تر شود و عده‌ای در حمایت از او برایش دست بزنند.

افزایش هم افزایی بین تشکل ها، نیاز امروز دانشگاه بجنورد
اما بار دیگر نوبت به نمایندگان تشکل‌ها و کانون‌ها رسید. نماینده شورای صنفی در ادامه‌ی سخنان خود این بار از دانشجویان خواست که خود پیگیر فعالیت‌ها باشند و در ادامه عنوان کرد: دانشجویان سعی کنند مطالعات سیاسی و فرهنگی خود را افزایش دهند، زیرا این امر در فعالیت و نگرش دانشجویان بسیار موثر خواهد بود.

نماینده‌ بسیج دانشجویی نیز از دانشجویان خواست از مشکل اساسی مردم یعنی مسائل اقتصادی غافل نشوند و تمام توان خود برای مقابله با جنگ اقتصادی راه افتاده شده را به کار بگیرند.

نماینده‌ی هیئت دانشجویی نیز در پایان این جلسه گفت: رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی خواسته اند تا بین خود هم افزایی را افزایش دهند. فضای دانشگاه ما تبدیل به تخریب جبهه مقابل شده است و برای اصلاح این امر پیشنهاد می‌کنم جلساتی برای هم افزایی بین تشکل‌ها برقرار شود.

لازم به ذکر است، این مراسم، اولین کرسی آزاداندیشی با حضور تمام تشکل‌ها و کانون‌های فعال در دانشگاه بجنورد بود. در صورت افزایش اجرای این مراسم یقینا فضای دانشگاه بجنورد پویا‌تر خواهد شد.
 
 

نظر شما