شناسهٔ خبر: 29899656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

لفظ، مفهوم و حقیقت؛ مراتب فهم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که قرآن دارای مراتب فهم حقیقت، مفهوم و لفظ است و اگر تمام نگاه به قرآن این باشد که قرآن یک لفظ است نمی‌توان آن‌را به خوبی تفسیر کرد، گفت: نگاه ما به قرآن باید نگاه به یک حقیقت باشد.

صاحب‌خبر -

و

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان‌ در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به بیان نکات تفسیری آیات ششم و هفتم سوره آل‌عمران با مضمون «هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحامِ كَيْفَ يَشاءُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ‌» پرداخت و اظهار کرد: قرآن قائل به نزول تورات و انجیل است اما این کتاب‌ها دچار تحریف شده‌اند.
وی با اشاره به این‌که کتاب تورات و انجیل در قالب کتاب مقدس بیان شده است، تصریح کرد: اما امروز کتب اناجیل وجود دارد در حالی‌که در قرآن لفظ انجیل به‌کار رفته یعنی یک کتاب بر حضرت عیسی(ع) نازل شده است.
ویسکرمی با ذکر این مطلب که یهود و نصاری در جزیرةالعرب پیامبر آخرالزمان را می‌شناختند، ادامه داد: اما وقتی دیدند از بنی‌اسرائیل نیست منکر آن شدند این در حالی‌است که تمام عقاید یهود و نصاری مشابه هم نیست.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که خداوند مصور انسان در رحم مادران است، اضافه کرد: خداوند چهره و صورت انسان‌ها را از طریق اسباب انجام می‌دهد و مصور واقعی اوست لکن گاهی این صورت‌گری را از طریق اسبابی چون ژنتیک انجام می‌دهد.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که خداوند قرآن را برای هدایت انسان‌ها فرستاده است و با عقل انسان‌ها کار دارد، ادامه داد: خداوند گاهی به‌دنبال مسائل علمی نیست و ممکن است صورت انسان را از طریق ژنتیک انجام دهد.

مهار هوس فقط از طریق تقوا میسر است

وی با اشاره به این‌که مصور صورت ما در دنیا خداست، ادامه داد: هوس را فقط با تقوا می‌توان مهار کرد و اگر انسان در مسیر شهوت بیفتند کنترل آن سخت است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که انسان دارای غریزه بُعد ملکوتی است و می‌تواند تا بالاترین درجه کمال برسد، ادامه داد: در روایت آمده است که در آخرالزمان گروهی از زنان موهایشان را مثل کوهان شتر می‌کنند در حالی‌که مردان‌شان اهل نمازند پس لعنت کنید آنان را که مورد لعن هستند.

مداومت بر حضور در مجالس ذکر قرآن/ کثرت اسباب غفلت

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان حضور در برنامه‌های قرآن را موجب تزکیه روحی و تعالی کمال دانست و با ذکر این مطلب که اسباب غفلت زیاد هستند، ادامه داد: تأکید بر حضور و مداومت در مجالس ذکر قرآن است.
این مفسر قرآن‌کریم در ادامه تفسیر آیات ۶ و ۷ آل‌‌عمران، گفت: خداوند کسی است که قرآن را نازل کرد برخی آیات محکم و محل رجوع کتاب هستند و بقیه آیات متشابهات هستند این در حالی‌است که جز خدا و راسخون در علم کسی تاویل کتاب را نمی‌داند.

قرآن باطن دارد و لایه لایه است

وی با اشاره به این‌که قرآن را در یک لایه می‌بینیم برخی مشکلات پیش می‌آید، ادامه داد: قرآن دارای مراتب فهم حقیقت، مفهوم و لفظ است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که اگر تمام نگاه به قرآن این باشد که قرآن یک لفظ است نمی‌توان آن‌را به خوبی تفسیر کرد، بیان کرد: نگاه ما به قرآن باید نگاه به یک حقیقت باشد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اگر بفهیم قرآن باطن دارد و لایه لایه است می‌توان محکمات و متشابهات را بهتر فهمید.

انتهای پیام

نظر شما