شناسهٔ خبر: 29899505 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

احتمال لغو واگذاري پتروشيمي بيستون در گام آخر

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - سازمان خصوصي سازي در حالي براي واگذاري شرکت پتروشيمي بيستون در هفته آينده آماده مي‌شود که استاندار کرمانشاه از لغو اين واگذاري خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سازمان خصوصي سازي در گزارشي اعلام کرده که بلوک 68.09 درصدي سهام شرکت پتروشيمي بيستون را روز 28 آذر ماه جاري در مزايده‌اي واگذار مي کند.
قيمت پايه اين بلوک 175 ميليارد و 49 ميليون و 520 هزار و 552 تومان اعلام شده و شامل 340 ميليون و497 هزار و 25 سهم به قيمت هر سهم پنج هزار و 141 ريال است که به ‌صورت اقساط يک ساله و به وکالت از سوي سهامداران عمده روي ميز فروش قرار مي گيرد.
ديگر بنگاهي که در ليست 28 مورد واگذاري استان کرمانشاه در سال 97 قرار گرفته، صد درصد سهام شرکت توليد نيروي برق بيستون (نيروگاه بيستون) از شرکت هاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي توانير است که البته سازمان خصوصي سازي هنوز زمان مزايده آن را اعلام نکرده است.
عزم سازمان خصوصي سازي براي فروش پتروشيمي و نيروگاه بيستون در حالي جزم شده است که استاندار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از لغو اين 2 واگذاري خبر داد.
هوشنگ بازوند افزود: از ليست 28 مورد واگذاري امسال در استان تنها حدود يک سوم آن امکان خصوصي سازي دارد و واگذاري بقيه از جمله پتروشيمي و نيروگاه بيستون متوقف شده يا بزودي لغو مي شود.
به گفته او «مسئولان استان با اين واگذاري‌ها موافق نيستند بنابراين در عمل امکان انجام آن وجود ندارد.»
آنچنان که استاندار کرمانشاه بيان کرد، نامه مخالفت با اين واگذاري ها به مسئولان ارشد کشور ارسال شده است.
بازوند اظهار کرد: در مقطع فعلي واگذاري واحدهاي راکد، تعطيل و نيمه کاره به بخش خصوصي خوب است زيرا واگذاري آنها سبب فعال سازي و رونق واحدها مي‌شود اما با خصوصي سازي واحدهاي فعال مخالفيم.
طبق بند جيم اصل 44 قانون اساسي دولت موظف است تا 80 درصد از سهام بخش‌هاي دولتي را به بخش خصوصي واگذار کند.
نيروگاه بيستون در کيلومتر 25 جاده کرمانشاه - همدان قرار دارد که احداث آن با هدف تامين برق مورد نياز شبکه در منطقه غرب کشور (استان هاي کرمانشاه، ايلام و کردستان) در سال 1370 کليد خورد و اکنون اين نيروگاه 130 هکتاري، با ظرفيت نامي 640 مگاوات فعال است.
شرکت پتروشيمي بيستون هم در شمال شرقي شهر کرمانشاه و در زميني به مساحت 63 هکتار واقع شده که 500 نيرو در آن شاغل است.
60 درصد از سهام اين پتروشمي در اختيار شرکت صنايع خودروسازي ماهور اسپادانا و 30 درصد آن سهام عدالت است. سرمايه گذاري ارزي اين شرکت 113 ميليون يورو و 817 ميليارد ريال است که خوراک نفت سفيد و بنزن خود را بيشتر از پالايشگاه هاي کرمانشـاه و آبادان تأمين مي کند.
توليدات پتروشيمي بيستون هم شامل L.A.B (آلکيل بنزن خطي)، H.A.B (آلکيـلات سنگين) و حلال هاي صنعتي است که به پالايشگاه کرمانشاه برگشت داده مي شود.
** مشکل بزرگ در پتروشيمي بيستون
ارتباط 2 طرفه پتروشيمي بيستون و پالايشگاه کرمانشاه مشکلاتي هم به دنبال داشته به طوري که سازمان خصوصي سازي در آگهي مزايده پتروشيمي بيستون اعلام کرده است: گردش حساب هاي بين اين شرکت و پالايشگاه کرمانشاه حاکي از مغايرت 107 ميليارد توماني است و براساس راي دادگاه شرکت پتروشيمي بيستون به پرداخت مبلغي حدود 80 ميليارد تومان در حق پالايشگاه کرمانشاه محکوم شده است.
اين مشکل کلان سبب توقيف وجوه و حساب هاي شرکت پتروشيمي بيستون، ناتواني شرکت در خريد مواد اوليه (نفت سفيد) و در نهايت توقف توليد اين واحد مهم صنعتي شده است.
همچنين طبق گزارش سازمان خصوصي سازي«معادل چهار و نيم دانگ از اموال پتروشيمي بيستون براساس اجرائيه اداره ثبت کرمانشاه به شرکت ملي صنايع پتروشيمي واگذار شده که آزادسازي آن منوط به پرداخت و تسويه بدهي با آن شرکت ملي است.»
** ماجراي واگذاري ناموفق پتروشيمي بيستون
شرکت پتروشيمي بيستون در سال هاي گذشته يک واگذاري ناموفق ديگر هم داشته و برادران «ريخته گران اصفهاني» با روش هاي غيرقانوني سعي در تصاحب و فروش آن داشتند که با کشف شبکه فساد اين گروه، واگذاري هم به نتيجه نرسيد.
اين شبکه فساد اقتصادي ابتداي شهريور سال ١٣٩٢ به ‌اتهام اخلال در نظام اقتصادي کشف شد؛ شبکه اي که بنابراعلام مقامات قضايي با سوءاستفاده از اجراي سياست‌هاي اصل ٤٤، بدون اهليت و با خريد سهام پتروشيمي اصفهان و پتروشيمي بيستون اقدام به سوءاستفاده‌هاي گسترده در اين زمينه کرده بودند.
اين فساد در ادامه به پرونده «برادران ريخته‌ گران» معروف شد و رسيدگي به آن از ابتداي شهريور 96 در دادگاه انقلاب تهران با محاکمه 41 متهم کليد خورد.
براساس گزارش تسنيم، «متهمان با روش‌هاي متقلبانه و با تشکيل شرکت‌هاي مختلف در خارج از کشور محصولات اين 2 شرکت پتروشيمي را به شرکت‌هاي خود فروخته و منابع حاصل از آن را در يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس و همچنين يک کشور اروپايي به نام خود و بستگان‌شان سرمايه‌گذاري کردند. در نهايت اقدام هاي اين گروه منجر شد شرکت پتروشيمي اصفهان با بيش از يک ‌هزار ميليارد تومان بدهي در خرداد ٩٢ به تعطيلي کشيده شود و اين گروه 400 ميليارد تومان نيز به پتروشيمي بيستون بدهکار شوند.»
راي پرونده 160 جلدي برادران ريخته گران در بهار 97 صادر شد و از شهريور ماه هم براي فرجام خواهي به ديوان عالي کشور رفته است.
حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه 24 تيرماه امسال در نشستي خبري گفت: آن 41 نفري که در رابطه با پرونده ريخته ‌گران در دادگاه بدوي محکوم شده اند محکوميتشان ناظر بر رد مال به مبلغ قابل توجه و حبس از 15 سال و کمتر و همچنين ساير محروميت‌ها است.
پيش‌تر دادستان تهران هم ميزان مال مورد رسيدگي در اين پرونده را يک هزار و 600 ميليارد تومان اعلام کرده بود که 800 ميليارد آن مسترد شده است.
** جنجال سيلوها
نيروگاه و پتروشيمي بيستون تنها واگذاري هاي خبرساز در استان کرمانشاه نيستند؛ ديگر اقدام سازمان خصوصي سازي در واگذاري سيلوي قديم کرمانشاه، سيلوي شهرستان کنگاور و سيلوي قديم شهرستان سنقر هم جنجالي شده است.
سازمان خصوصي سازي در ماه هاي اخير سيلوهاي کنگاور و سنقر را به ترتيب 11 و 5.5 ميليارد تومان فروخته و سيلوي پنج هکتاري کرمانشاه در مرکز شهر را هم با قيمت 22 ميليارد و 719 ميليون تومان واگذار کرده است.
نمايندگان مجلس و مديران اجرايي استان کرمانشاه با اين واگذاري ها مخالفت کرده و قيمت فروش آنها را «بسيار پايين» دانسته اند.
بازوند 18 آذر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به قيمت پايين واگذاري سيلوها گفت: نامه مخالفت استانداري با واگذاري سيلوهاي کرمانشاه، سنقر و کنگاور تنظيم شده و امروز به مسئولان ارشد دولت ارسال مي شود.
او لغو واگذاري اين سه سيلو را قطعي اعلام کرد.
واگذاري بلوک 60 درصدي سهام شرکت پالايش نفت کرمانشاه در دي ماه سال 95 هم ديگر جنجال خصوصي سازي در استان کرمانشاه بود که با وجود گذشت حدود 2 سال از فروش آن، صداي معترضانش همچنان خاموش نشده و حتي برخي به نتيجه بررسي کميته تحقيق و تفحص مجلس در اين باره اميدوارند.
سازمان خصوصي سازي پالايشگاه کرمانشاه را به 210 ميليارد تومان فروخت اما معترضان اعتقاد دارند که قيمت واقعي اين شرکت 60 هکتاري در مرکز شهر کرمانشاه، چندين برابر بيشتر است.
استان کرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت داراي 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما