شناسهٔ خبر: 29899320 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احتمال لغو واگذاری پتروشیمی بیستون در گام آخر

کرمانشاه - ایرنا - سازمان خصوصی سازی در حالی برای واگذاری شرکت پتروشیمی بیستون در هفته آینده آماده می‌شود که استاندار کرمانشاه از لغو این واگذاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان خصوصی سازی در گزارشی اعلام کرده که بلوک 68.09 درصدی سهام شرکت پتروشیمی بیستون را روز 28 آذر ماه جاری در مزایده‌ای واگذار می کند.
قیمت پایه این بلوک 175 میلیارد و 49 میلیون و 520 هزار و 552 تومان اعلام شده و شامل 340 میلیون و497 هزار و 25 سهم به قیمت هر سهم پنج هزار و 141 ریال است که به ‌صورت اقساط یک ساله و به وکالت از سوی سهامداران عمده روی میز فروش قرار می گیرد.
دیگر بنگاهی که در لیست 28 مورد واگذاری استان کرمانشاه در سال 97 قرار گرفته، صد درصد سهام شرکت تولید نیروی برق بیستون (نیروگاه بیستون) از شرکت های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر است که البته سازمان خصوصی سازی هنوز زمان مزایده آن را اعلام نکرده است.
عزم سازمان خصوصی سازی برای فروش پتروشیمی و نیروگاه بیستون در حالی جزم شده است که استاندار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از لغو این 2 واگذاری خبر داد.
هوشنگ بازوند افزود: از لیست 28 مورد واگذاری امسال در استان تنها حدود یک سوم آن امکان خصوصی سازی دارد و واگذاری بقیه از جمله پتروشیمی و نیروگاه بیستون متوقف شده یا بزودی لغو می شود.
به گفته او «مسئولان استان با این واگذاری‌ها موافق نیستند بنابراین در عمل امکان انجام آن وجود ندارد.»
آنچنان که استاندار کرمانشاه بیان کرد، نامه مخالفت با این واگذاری ها به مسئولان ارشد کشور ارسال شده است.
بازوند اظهار کرد: در مقطع فعلی واگذاری واحدهای راکد، تعطیل و نیمه کاره به بخش خصوصی خوب است زیرا واگذاری آنها سبب فعال سازی و رونق واحدها می‌شود اما با خصوصی سازی واحدهای فعال مخالفیم.
طبق بند جیم اصل 44 قانون اساسی دولت موظف است تا 80 درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.
نیروگاه بیستون در کیلومتر 25 جاده کرمانشاه - همدان قرار دارد که احداث آن با هدف تامین برق مورد نیاز شبکه در منطقه غرب کشور (استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان) در سال 1370 کلید خورد و اکنون این نیروگاه 130 هکتاری، با ظرفیت نامی 640 مگاوات فعال است.
شرکت پتروشیمی بیستون هم در شمال شرقی شهر کرمانشاه و در زمینی به مساحت 63 هکتار واقع شده که 500 نیرو در آن شاغل است.
60 درصد از سهام این پتروشمی در اختیار شرکت صنایع خودروسازی ماهور اسپادانا و 30 درصد آن سهام عدالت است. سرمایه گذاری ارزی این شرکت 113 میلیون یورو و 817 میلیارد ریال است که خوراک نفت سفید و بنزن خود را بیشتر از پالایشگاه های کرمانشـاه و آبادان تأمین می کند.
تولیدات پتروشیمی بیستون هم شامل L.A.B (آلکیل بنزن خطی)، H.A.B (آلکیـلات سنگین) و حلال های صنعتی است که به پالایشگاه کرمانشاه برگشت داده می شود.

** مشکل بزرگ در پتروشیمی بیستون
ارتباط 2 طرفه پتروشیمی بیستون و پالایشگاه کرمانشاه مشکلاتی هم به دنبال داشته به طوری که سازمان خصوصی سازی در آگهی مزایده پتروشیمی بیستون اعلام کرده است: گردش حساب های بین این شرکت و پالایشگاه کرمانشاه حاکی از مغایرت 107 میلیارد تومانی است و براساس رای دادگاه شرکت پتروشیمی بیستون به پرداخت مبلغی حدود 80 میلیارد تومان در حق پالایشگاه کرمانشاه محکوم شده است.
این مشکل کلان سبب توقیف وجوه و حساب های شرکت پتروشیمی بیستون، ناتوانی شرکت در خرید مواد اولیه (نفت سفید) و در نهایت توقف تولید این واحد مهم صنعتی شده است.
همچنین طبق گزارش سازمان خصوصی سازی«معادل چهار و نیم دانگ از اموال پتروشیمی بیستون براساس اجرائیه اداره ثبت کرمانشاه به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شده که آزادسازی آن منوط به پرداخت و تسویه بدهی با آن شرکت ملی است.»

** ماجرای واگذاری ناموفق پتروشیمی بیستون
شرکت پتروشیمی بیستون در سال های گذشته یک واگذاری ناموفق دیگر هم داشته و برادران «ریخته گران اصفهانی» با روش های غیرقانونی سعی در تصاحب و فروش آن داشتند که با کشف شبکه فساد این گروه، واگذاری هم به نتیجه نرسید.
این شبکه فساد اقتصادی ابتدای شهریور سال ١٣٩٢ به ‌اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشف شد؛ شبکه ای که بنابراعلام مقامات قضایی با سوءاستفاده از اجرای سیاست‌های اصل ٤٤، بدون اهلیت و با خرید سهام پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی بیستون اقدام به سوءاستفاده‌های گسترده در این زمینه کرده بودند.
این فساد در ادامه به پرونده «برادران ریخته‌ گران» معروف شد و رسیدگی به آن از ابتدای شهریور 96 در دادگاه انقلاب تهران با محاکمه 41 متهم کلید خورد.
براساس گزارش تسنیم، «متهمان با روش‌های متقلبانه و با تشکیل شرکت‌های مختلف در خارج از کشور محصولات این 2 شرکت پتروشیمی را به شرکت‌های خود فروخته و منابع حاصل از آن را در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین یک کشور اروپایی به نام خود و بستگان‌شان سرمایه‌گذاری کردند. در نهایت اقدام های این گروه منجر شد شرکت پتروشیمی اصفهان با بیش از یک ‌هزار میلیارد تومان بدهی در خرداد ٩٢ به تعطیلی کشیده شود و این گروه 400 میلیارد تومان نیز به پتروشیمی بیستون بدهکار شوند.»
رای پرونده 160 جلدی برادران ریخته گران در بهار 97 صادر شد و از شهریور ماه هم برای فرجام خواهی به دیوان عالی کشور رفته است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه 24 تیرماه امسال در نشستی خبری گفت: آن 41 نفری که در رابطه با پرونده ریخته ‌گران در دادگاه بدوی محکوم شده اند محکومیتشان ناظر بر رد مال به مبلغ قابل توجه و حبس از 15 سال و کمتر و همچنین سایر محرومیت‌ها است.
پیش‌تر دادستان تهران هم میزان مال مورد رسیدگی در این پرونده را یک هزار و 600 میلیارد تومان اعلام کرده بود که 800 میلیارد آن مسترد شده است.

** جنجال سیلوها
نیروگاه و پتروشیمی بیستون تنها واگذاری های خبرساز در استان کرمانشاه نیستند؛ دیگر اقدام سازمان خصوصی سازی در واگذاری سیلوی قدیم کرمانشاه، سیلوی شهرستان کنگاور و سیلوی قدیم شهرستان سنقر هم جنجالی شده است.
سازمان خصوصی سازی در ماه های اخیر سیلوهای کنگاور و سنقر را به ترتیب 11 و 5.5 میلیارد تومان فروخته و سیلوی پنج هکتاری کرمانشاه در مرکز شهر را هم با قیمت 22 میلیارد و 719 میلیون تومان واگذار کرده است.
نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی استان کرمانشاه با این واگذاری ها مخالفت کرده و قیمت فروش آنها را «بسیار پایین» دانسته اند.
بازوند 18 آذر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قیمت پایین واگذاری سیلوها گفت: نامه مخالفت استانداری با واگذاری سیلوهای کرمانشاه، سنقر و کنگاور تنظیم شده و امروز به مسئولان ارشد دولت ارسال می شود.
او لغو واگذاری این سه سیلو را قطعی اعلام کرد.
واگذاری بلوک 60 درصدی سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه در دی ماه سال 95 هم دیگر جنجال خصوصی سازی در استان کرمانشاه بود که با وجود گذشت حدود 2 سال از فروش آن، صدای معترضانش همچنان خاموش نشده و حتی برخی به نتیجه بررسی کمیته تحقیق و تفحص مجلس در این باره امیدوارند.
سازمان خصوصی سازی پالایشگاه کرمانشاه را به 210 میلیارد تومان فروخت اما معترضان اعتقاد دارند که قیمت واقعی این شرکت 60 هکتاری در مرکز شهر کرمانشاه، چندین برابر بیشتر است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی

نظر شما