شناسهٔ خبر: 29899091 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقد و بررسی عنوان God of War؛ دیگر زمان انتقام‌جویی به پایان رسیده است +تصاویر

در این گزارش به بررسی عنوان تحسین شده God of War که در مراسم Game Awards 2018 جایزه بهترین بازی سال را کسب کرد می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

.به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سال 2010، به نظر می‌رسید که داستان خدای جنگ به پایان رسیده است و قرار نیست ادامه‌ای داشته باشد. البته این مسئله به دلیل کیفیت این بازی نبود (God of War III و Ghost of Sparta به شدت تحسین برانگیز بودند)، بلکه به این دلیل که به نظر می رسید که ماجرای این بازی هیچ جایی برای ادامه دادن ندارد. تلاش کریتوس برای انتقام گرفتن او را پانتئون خدایان یونان رساند و این ماجرا با مرگ پدرش، زئوس، به پایان رسید. ما صدها صحنه دکمه‌زنی (Quick Time Event) که به اختصار QTE خوانده می‌شود را انجام داده بودیم، ده‌ها تن از خدایان را در سخت ترین حالت‌ها کشته بودیم و بارها صدای فریاد خشمگین کریتوس را شنیده بودیم. و داستان با پایان رسیده بود.

چند سال بعد، هنگامی که Ascension رونمایی شد، تعجب همه در دنیای گیم برانگیخته شد. این نسخه قابلیت بازی چند نفره داشت که واقعا کسی از کمپانی سازنده درخواست چنین ویژگی نکرده بود. این نسخه آسیبی به عنوان اصلی وارد نکرد اما به نسخه‌های پیشین آنچنان مرتبط نمی‌شود.

 

.

  • نام کامل : God of War

  • محصول: سونی

  • سبک بازی: اکشن-ماجراجویی

  • پلتفرم‌: پلی‌استیشن 4

  • تاریخ عرضه: 20 آوریل 2018

در E3 سال 2016 ما اولین نگاه به جدیدترین نسخه God of War را داشتیم. بر خلاف Ascension این قسمت از بازی بیشتر به نسخه‌های قبلی وفادار مانده است و از داستان‌های پیشینش پیروی می‌کند. در تریلری که از این بازی پخش شد کریتوس در آسمان‌ها فریاد نمی‌زد یا مشغول کشتن هیولای عجیب و غریب و غول‌آسا نبود. به جای این چیزها این تریلر تقریبا ده دقیقه‌ای بیشتر بر گفت و گو بین شخصیت اصلی و پسرش متمرکز شده بود.

نقد و بررسی عنوان God of War؛ دیگر زمان انتقام‌جویی به پایان رسیده است +تصاویر

بسیاری درباره پرسپکتیو جدیدی که قرار بود در خداوند جنگ تجربه کنند هیجان زده بودند، اما در عین حال نگران این بودند که آیا از این نسخه مانند قبل لذت خواهند برد یا خیر. هستند کسانی که عاشق خشونت بيش از حد هستند، مانند مرگ‌هاي مورتال کامبت. بعضی از لحظات مورد علاقه این افراد در سری بازی‌های خدای جنگ شامل ضرب و شتم زئوس در حد مرگ، یا کشیدن ناخن عظیم یک تیتان و یا زدن یک درب فلزی روی تیسوس برای مدت طولانی بود. اگر به خاطر بیاورید در مورد اول صفحه از خون پوشیده شده بود. God of War یک داستان بی‌نظیر از انتقام و خشونت بسیار زیاد بود که بسیاری را عاشق خود کرد. به دلیل این محبوبیت زیاد بود که بسیاری از رونمایی نسخه جدید این عنوان می‌ترسیدند. ممکن بود یک نسخه جدید بد همه خاطرات خوب گذشته را ازبین ببرد.

مطمئنا God of war موفقيت عظيمي که به دست آورده است را صرفا با قتل و غارت دشمنانش در بازی به دست نیاورده است. گیم‌‌پلی این عنوان جدید به ما این اطمینان را داد که قرار است ماجرای بازی بیشتر از یک انتقام خشک و یک بعدی باشد.

.

سه‌گانه اصلی این عنوان با بر نیزه کرد سر هیدرا بر روی تیرک یک کشتی، از بین بردن یک غول عظیم‌الجثه از داخل بدنش و از کاسه بیرون آوردن چشم‌های پوزیدون و پرتاب کردن او از صخره آغاز شد. در مقابل، در این نسخه جدید کریتوس بیشتر وقت خود را در ساعت‌های اولیه بازی با صحبت کردن با پسر جوانش سپری می‌کند. در مقایسه با نبود نکات لطیف در سری‌های پیشین، این بار در God of War این ضعف از بین رفته است. کریتوس حالا دیگر نماد یک مرد خشمگین مملو از فریادهای وحشتناک نیست. سن او بالاتر رفته و از درون غمگین‌تر شده است. او حالا آرزوی یک مرگ آرام برای خود را دارد و دیگر علاقه‌ای به کشتن هر خدایی که در مسیرش قرار می‌گیرند را ندارد.

روند انجام بازی

در ابتدای God of War، به نظر می‌رسد که او پسرش آتیروس را برای زندگی به عنوان یک جنگجوی آماده می‌کند و اما همچنین تلاش می‌کند او را از مسیری که خودش در آن گرفته بود دور کند. چهره کریتوس در مقابل پسرش که یک کودک بازیگوش است، بسیار خشمگین به نظر می‌رسد. در طول بازی اگر آتیروس با او درباره چیزی غیر از شیوه جنگاوری یا از بین بردن احساسات صحبت کند، کریتوس توجهی به او نمی‌کند.

اگر این ریتم بر کل بازی حاکم بود، به سرعت می‌توانست گیمر را خسته کند. خوشبختانه، این دنیای جدید (که در اساطیر اسکاندیناوی برای اولین بار تنظیم شده است) دارای شخصیت‌های بسیاری است که از خشم کریتوس نمی‌ترسند. چند شخصیت جدید (از جمله آتیروس) در این نسخه وجود دارند که سعی دارند کریتوس را از نگرش خود بیرون بکشند. آن‌ها حتی درباره این که چقدر انسان بدخلقی با او شوخی می‌کنند. کریتوس هیچ وقت نمی‌تواند جواب این گونه حرف‌ها را بدهد.

در جریان بازی ما چند ساعت را در دنیای جدید، به شناختن شخصیت‌ها، اسطوره‌ها و زندگی پدر و پسر می‌گذرانیم. این لحظه‌های اولیه که در بازی می‌گذارنید خالی از تکان خوردن دوربین نیستند و به همین دلیل شما می‌توانید به زاویه آن عادت کنید.

نقد و بررسی عنوان God of War؛ دیگر زمان انتقام‌جویی به پایان رسیده است +تصاویر

پرسپکتیو جدید و تبر کریتوس احساس عمیق‌تری نسبت به Blades of Chaos به ما می‌دهد. توانایی‌های شما در ابتدای بازی محدود است. این کارها شامل چرخش‌های سبک و سنگین، مبارزه با دست خالی، محافظت در برابر حملات با سپر، پرتاب تبر (با بازگشت بومرنگی)، و فرمان دادن به آتیروس برای تیر اندازی می‌شود.

مبارزه در این نسخه بازی تغییر کرده است. مبارزات با شیوه‌های بنیادی‌تر انجام می‌شود و در ضمن در این اتفاقات فرزند کریتوس نیز او را همراهی می‌کند. کمی طول می‌کشد که به سبک مبارزه او عادت کنید. هنگامی که همه نکات را یاد گرفته باشید مبارزه برای شما بیشتر از همیشه جذاب‌تر و در عین حال حساس‌تر می‌شود.

.

حرکات تبر محدود است، اما قابلیت‌های رزمی شما به طور مداوم در طول بازی تکامل پیدا می‌کند. در نهایت ضربات شما ارتقا پیدا می‌کنند و شما می‌توانید در زمینه‌های مختلف مانند مبارزه بدون سلاح، طلسم کردن، کومبو‌ها و موارد دیگر پیشرفت کنید. زمانی که شما این توانایی‌ها را به دست آورید مبارزه کردن برایتان لذت بخش‌تر از قبل می‌شود.

آترئوس همان قدر در مبارزات مهم است که در داستان نقش دارد. شما می‌توانید از او برای جلب توجه دشمنان استفاده کنید. درضمن او با تیر و کمان خود به شما کمک می‌کند. بعضی بر این عقیده هستند که آترئوس یک همراه بهتر از الی (Ellie) در The Last of Us است. دلیل این عقیده این است که الی در بعضی از مراحل بازی به گوشه‌ای می‌رفت و قایم می‌شد اما God of War این گونه نیست زیرا آترئوس در تمامی مراحل پا به پای پدرش حضور دارد، فرقی نمی‌کند مبارزه باشد یا صحبت کردن یا حتی قایقرانی.

گرافیک بازی

گرافیک خدای جنگ خیره کننده است. این عنوان با کمک برخی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های گرافیکی در صنعت بازی‌سازی ساخته شده است. شما می‌توانید آثار و زخم‌های سال‌ها جنگ کریتوس را که بر بدنش حک شده اند مشاهده کنید. و این زخم‌ها در همه صحنه‌ها وجود دارند. حتی هنگامی که کریتوس در حال جنگ است و اصلا گیمر تمرکز بر بدن او ندارد و تمام تمرکز خود را روی مبارزه گذاشته است. البته باید این مورد را ذکر کرد که گرافیکی که در تریلر این عنوان استفاده شده است پایین‌تر از نسخه نهایی آن است. از گرافیک این عنوان نمی‌شود ایرادی گرفت و این امر لذت بازی کردن را دو چندان می‌کند.

شخصیت‌ها

حالا که درباره گیم‌پلی این قسمت از سری بازی‌‌های خدای جنگ صحبت کردیم بهتر است درباره بعضی از کاراکترهای جالب بازی صحبت کنیم. در ابتدا مسلما باید راجع به شخصیت اصلی داستان یعنی کریتوس صحبت کنیم.

.

کریتوس

کریتوس کارکاتر عصبی و انتقام‌جو سری بازی‌های God of War است. شخصیت این فرد در این قسمت از سری‌بازی‌ها عمیق‌تر شده است. او دیگر قصد نابود کردن دشمنانش را ندارد و آتش خشم او فرو کش کرده است. این فرد در دنیای نورس همراه با پسرش، آترئوس، سفر می‌کند. سفر این دو نفر پس از مرگ همسرش شروع می‌شود. هدف سفر کریتوس حمل خاکستر همسر مرده‌اش تا نقطه‌ای است که او وصیت کرده است.

آترئوس

حاصل ازدواج کریتوس و فی است که در این قسمت God of War همراه اصلی کریتوس است. اما از گذشته او اطلاعات زیادی در دسترس نیست. مشخص است که او و مادرش، فی، مدت زمانی بدون کریتوس زندگی کرده اند. به همین دلیل است که کریتوس هنوز به قدرت جنگاوری او شک دارد. پس از بازگشت کریتوس مادر آترئوس در گذشته است. در این عنوان پدر و پسر یک سفر دو نفره را با هم شروع می‌کنند و هدف این سفر پخش کردن خاکستر فی در یک جای مشخص است. دلیل نام آترئوس از زبان پدرش این گونه گفته شده است : آترئوس یک جنگجوی اسپارتان بزرگ بوده که برخلاف بیشتر اسپارتان‌ها خوشحال و سرزنده بوده است. آترئوس یک جنگجوی اسپارتان بزرگ بوده که انسان بسیار سرزنده‌ای بوده است. کریتوس می‌خواست پسرش همانند آترئوس سرزنده باشد.

فریا

فریا در عنوان God of War به شکل یک جادوگر می‌شود. این کاراکتر در مسیر اصلی داستان به کریتوس کمک می‌کند. اما در اصل فریا یک جادوگر نیست، او خدا است. قدرت او بسیار شگفت انگیز بود و دانش زیادی نیز داشت. در مسیر بازی ما فریا را هنگامی ملاقات می‌کنیم که کریتوس در حال آموزش شکار به پسرش آترئوس است. فریا برای مخفی نگه داشتن کریتوس و آترئوس از دید دشمنانشان بر روی آن‌ها وردی می‌خواند. فریا دارای یک فرزند به نام بالدر است که این فرد در طول داستان نقش نسبتا مهمی دارد.

بالدر

بالدر در افسانه‌های نورس یکی از بهترین خدایان است. او خدای پاکی، زیبایی و نور است. اما این صفات در بالدری که در God of War مشاهده می‌کنیم دیده نمی‌شود. این بالدر پسر فریا است ولی از او عصبی است. در طول بازی نیز دلیل مرموزی که اودین از او خواست، به سراغ کریتوس رفته بود. این کاراکتر یکی از بهترین باس‌های بازی است. در طول بازی سه بار با او بر خورد خواهید کرد. در نهایت نیز بالدر توسط کریتوس و به کمک آترئوس کشته می‌شود. البته دلیل مرگ او تنها نجات مادرش، فریا، بود.

میمیر

او خدای دانش و عقل و متحد کریتوس و آترئوس است. او مشاور اودین و سفیر خدایان ایزیر بود تا این که اودین 109 سال پیش او را زندانی کرد. نام او به معنای یادآور یا عاقل است. هنگامی که کریتوس به او می‌رسد میمیر با این توضیح که در این ۱۰۰ سال شکنجه عملا مرده محسوب می‌شود از او در خواست می‌کند که سر او از بدنش جدا کند. کریتوس این کار را انجام می‌دهد و میمیر موقتا می‌میرد. سر بی‌جان او را به خانه‌ جادوگری در جنگل می‌برند، جایی که او سر میمیر را احیا می‌کند. اما میمیر هویت جادوگر را فاش می‌کند. آن جادوگر در واقع یک خدا است.

جمع بندی

عنوان God of War یک اثر بسیار جذاب و سرگرم کننده است که ما را با بعد دیگری از شخصیت خدای جنگ، کریتوس، آشنا می‌کند. ما در بازی کردن این عنوان رفته رفته به لایه‌های زیرین شخصیتی کریتوس پی می‌بریم و متوجه می‌شویم هر فرد دارای احساس است. گرافیک، داستان و شخصیت پردازی این اثر بی‌نظیر است و بازی کردن با آن را بسیار لذت بخش می‌کند. در آخر می‌توان گفت با این که این قسمت از سری بازی‌های خدای جنگ داستان انتقام جنون آمیز کریتوس از دیگر خدایان نبود، اما باز هم لذتش مانند بقیه قسمت‌ها، شاید هم بیشتر بود.

نکات مثبت:

  • گرافیک عالی با جزئیات بالا
  • شخصیت پردازی جذاب
  • گیم‌پلی عالی
  • نشان دادن بُعد دیگر شخصیت کاراکتر اصلی داستان

نکات منفی:

  • صدا گذاری ضربات کریتوس می‌توانست بهتر باشد


نقد و بررسی عنوان God of War؛ دیگر زمان انتقام‌جویی به پایان رسیده است +تصاویر

گزارش از مصطفی عسگری

بیشتر بخوانید:برندگان جوایز The Game Awards 2018 اعلام شدند +تصاویر

انتهای پیام/

معرفی بازی خدای جنگ

برچسب‌ها:

نظر شما