شناسهٔ خبر: 29898904 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سيمان سمنگان به فرآوري گياهان دارويي تغيير کاربري مي دهد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- رئيس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: آستان قدس رضوي از ادامه طرح سيمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان منصرف شده و زيرساخت هاي اين طرح به فرآوري گياهان دارويي اختصاص مي يابد.

سيدهادي حسيني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: جواز تاسيس طرح سيمان سمنگان، در سال 80 صادر و اجراي آن از سال 86 آغاز شد اما از سال 92 تاکنون متوقف بوده است.
وي مشکل اصلي توقف طرح را پرداخت نشدن تسهيلات عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعيت فعلي توليد سيمان در کشور و تامين نشدن منابع مالي طرح سيمان سمنگان، ادامه اجراي آن فاقد توجيه اقتصادي است و به همين دليل آستان قدس رضوي، براي سرمايه گذاري در زمينه فرآوري گياهان دارويي اعلام آمادگي کرده است.
رئيس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: اين طرح 36 درصد پيشرفت فيزيکي داشته و براي رسيدن به اين مرحله در آن مقطع زماني، 500 ميليارد ريال هزينه شده است.
حسيني افزود: آستان قدس رضوي براي تکميل اجراي سيمان سمنگان نيازمند 24.8 ميليون يورو تسهيلات ارزي و 400 ميليارد ريال تسهيلات ريالي بود که بايد به صورت سنديکايي پرداخت مي شد.
وي تصريح کرد: قرار بود تسهيلات ريالي توسط بانک ملي و تسهيلات ارزي با عامليت بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما اين اعتبار پرداخت نشد.
وي افزود: پيگيري هاي زيادي براي احياي اين طرح انجام شد اما تسهيلات در زمان اجرا، پرداخت نشد و اکنون آستان قدس اعلام کرده که جهت سرمايه گذاري را تغيير داده و فرآوري گياهان دارويي را جايگزين توليد سيمان مي کند.
حسيني، ظرفيت و قابليت استان خراسان شمالي براي سرمايه گذاري در زمينه گياهان دارويي را بسيار مناسب دانست و گفت: طرح اوليه فرآوري گياهان دارويي آماده شده و در چند ماه آتي مجوزهاي لازم در اين خصوص صادر مي شود.
رئيس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: ما نيز از اقدام آستان قدس رضوي براي فرآوري گياهان دارويي استقبال مي کنيم زيرا در اين شرايط، اجراي کارخانه سيمان توجيه اقتصادي ندارد.
بر اساس اين گزارش ظرفيت سيمان سمنگان، توليد 3700 تن سيمان تعريف شده و قرار بود با بهره برداري از اين طرح براي 700 نفر به صورت مستقيم و 2 هزار نفر غيرمستقيم شغل ايجاد شود.
در استان خراسان شمالي 350 گونه گياه دارويي شناسايي شده است.
سطح زير کشت گياهان دارويي در خراسان شمالي هزار و 285 هکتار با توليد هزار و 920 تن است که عمدتا شامل زيره سبز، آويشن باغي، باريجه، نعنا فلفلي، خاکشير، گشنيز، کدو تخم کاغذي و کتان است.
گستره حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي 2 ميليون و 33 هزار و 36 هکتار است که از اين وسعت يک ميليون و 400 هزار هکتار مرتع، بيش از 183 هزار هکتار بيابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/5132
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما