شناسهٔ خبر: 29898585 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حشرات چطور راه خانه شان را پیدا می‌کنند؟

حشرات دنیای، دنیایی زیبا و سرشار از اطلاعات اسرارآمیزی دارند که پی بردن به این اسرار می‌تواند افراد را انگشت به دهان نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، دنیای حشرات، دنیایی زیبا و سرشار از اطلاعات اسرارآمیزی است که هر کسی را محو خودش می‌کند. اما با توجه به این موضوع که بسیاری از موجودات کوچک بنوعی چندششان می‌شود و نمی‌توانند آن را تحمل کنند زیاد به دنبال آن نمی‌گردند که این موجودات چطور زندگی می‌کنند.

اما امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را کمی با زندگی این موجودات زیبا و حیرت انگیز آشنا نماید و به شما بگوید که حشرات چطور می‌توانند راه خانه شان را بیابند، پس پیشنهاد می‌کنیم کمی به اطلاعات عمومیتان بیافزایید و مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آیا حشرات هم چشم دارند؟! / حشرات چطور راه خانه شان را پیدا می‌کنند؟!

حشره چیست؟

حَشَره‌ها یا حشرات، رده‌ای از بی‌مهرگان هستند که بزرگ‌ترین گروه را در میان گروه بندپایان به خود اختصاص می‌دهند. بندپایان جانورانی هستند که دارای استخوان‌بندی بیرونی بوده و اعضای آن‌ها به‌هم‌پیوسته‌اند. حشرات شش پا دارند و بیشتر آن‌ها دارای بال هستند. بدن یک حشره از ۳ بخش تشکیل می‌شود: سر، سینه و شکم.

حدود یک میلیون گونهٔ مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نام‌گذاری شده‌است. مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونهٔ مختلف می‌رسد. حشرات تقریباً در همهٔ نقاط روی زمین پیدا می‌شوند و همچنین می‌توان آن‌ها را در آب‌های شیرین یافت. حشرات اولین حیوانات پرنده‌اند که در روی زمین به وجود آمدند. ۳۵۰ میلیون سال قبل، اولین بار آن‌ها توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند، و این میلیون‌ها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاش‌ها بود.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه از شر حشرات در تابستان خلاص شویم؟

برای بیشتر حشرات قدرت بینایی و بویایی از مهم‌ترین حواس می‌باشدو دارای چشم‌های مرکب هستند به این معنی که چشم حشره از دو قسمت مجزا تشکیل شده‌است هر قسمت از چشم حشره دارای لنز مخصوص به خود می‌باشد حشرات برای بو کشیدن و مزه کردن از شاخک‌هایشان و بعضی اوقات از قسمت‌های دیگر بدنشان استفاده می‌کنند آن‌ها همچنین برای لمس کردن اشیاء از شاخک‌هایشان استفاده می‌کنند.

حشرات در طول رشدِ خود به‌طور دوره‌ای پوست‌اندازی می‌کنند یا پوستهٔ خارجیِ خود را می‌اندازند. بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تغییرشکل می‌دهند، اما سنجاقک‌های یک‌روزه و حشرات بدون بال می‌توانند ۲۰ مرتبه یا بیشتر پوست‌اندازی کنند و تغییرشکل دهند. هر بار که یک حشره تغییرشکل می‌دهد، شکل بدنش عوض می‌شود. این حالت را در حشرات دگردیسی (دگرگونی) می‌نامند. بعضی از حشرات با هر بار پوست‌اندازی به‌آرامی تغییرشکل می‌دهند و نوع بالغ آن‌ها بسیار با نوع نوزاد تفاوت دارد. این حشرات عبارت‌اند از زنبور‌های عسل، مگس‌ها، سوسک‌های بزرگ، پروانه‌ها و زنبور‌های معمولی.

ببینید: تصاویر زیبا و باورنکردنی از بال حشرات که شما را حیر‌ت‌زده خواهد کرد!

آیا حشرات هم چشم دارند؟! / حشرات چطور راه خانه شان را پیدا می‌کنند؟!

حشرات اجتماعی

این گروه از حشرات شامل گونه‌های بی‌شماری از زنبور‌های معمولی و تمام گونه‌های مورچه‌ها و موریانه‌ها می‌شود. حشرات اجتماعی در گروه‌های خانوادگی زندگی می‌کنند یا به‌صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند و لانه‌های بسیار بزرگ می‌سازند. در هر قبیله فقط یک حشره، یعنی ملکه، تولید مثل می‌کند. بیشتر حشرات دیگر کارگر هستند که به جمع‌آوری غذا و حفاظت از لانه می‌پردازند.

آیا حشرات هم چشم دارند؟! / حشرات چطور راه خانه شان را پیدا می‌کنند؟!

زندگی حشرات

تمام حشرات زندگیشان را از تخم بسیار کوچکی آغاز می‌کنند. تخم‌ها برای باز شدن احتیاج به گرما دارند؛ و ممکن است در کندو‌های گرم یا جا‌هایی که آفتاب گیر باشد گذاشته شوند.

به خاطر گرمایی که مواد پوسیده جامد ایجاد می‌کنند. تخم‌ها روی گوشت فاسد یا کود‌های گیاهی گذاشته می‌شوند.

این مطلب را از دست ندهید: زن و شوهری که حشره می‌خورند!

حشرات دوران زندگی بسیار جالبی دارند. در بعضی موارد موجودی که از تخم بیرون می‌آید. اصلا شبیه حشره‌ی بالغ نیست. تخم ابتدا تبدیل به یک لارو (نوزاد کرمی شکل) می‌شود.

لارو تا آن جا که می‌تواند تغذیه می‌کند و خود را در داخل پیله‌ای که بدور خود می‌تند، می‌پیچد تا تبدیل به یک نوزاد شود. حتی ممکن است زمستان را در این حالت گذرانده و شکل خود را به تدریج کاملا عوض کند؛ و وقتی هوا گرم‌تر شد حشره بالغ بیرون خزیده و پس از خشک کردن بال هایش پرواز کند تمامی این تغییرات را دگردیسی می‌گویند.

بیش‌تر حشرات مانند مگس خانگی، پروانه و بید دگردیسی کامل انجام می‌دهند.

ببینید: زندگی عجیب دختر ۹ ساله با هزاران سوسک چندش‌آور!

اما عده‌ی دیگری از حشرات وجود دارند که قبل از تبدیل شدن به حشره‌ی بالغ پیله تشکیل نمی‌دهند.

آیا حشرات هم چشم دارند؟! / حشرات چطور راه خانه شان را پیدا می‌کنند؟!

برخی نیز درست شبیه یک حشره‌ی بالغ از تخم بیرون می‌آیند. با این تفاوت که بال ندارند. در این حالت آن‌ها را نوچه می‌گویند.

که دارای پوشش یا اسکلت خارجی سختی هستند. نوچه‌ها به مقدار زیادی تغذیه کرده و به سرعت رشد می‌کنند.

وقتی نوچه آن قدر رشد کرد که حجم بدنش نسبت به پوسته‌ی بیرونی یا اسکلت خارجی زیاد‌تر شد.

این مطلب را از دست ندهید: هشدار، این حشرات در خانه شما جا خوش کرده اند

اسکلت خارجی شکافته شده و حشره‌ای با پوسته‌ی بیرونی نرم از آن خارج می‌گردد.

قبل از این که پوسته‌ی جدید سخت شود، حشره به اندازه‌ی کافی باد می‌کند.

زمانی که پوسته‌ی بیرونی دوباره خشک و سخت گردید نوچه برای رشد بیش‌تر از این پوسته نیز بیرون می‌آید. به مجموعه‌ی این تغییرات پوست اندازی یا تولک گفته می‌شود.

با هر پوست اندازه‌ی حشره‌ی نوزاد به حشره‌ی بالغ شبیه‌تر می‌گردد. بال‌ها کم کم ظاهر شده و با هر تولک بزرگ‌تر می‌شوند.

وقتی بال‌ها به اندازه‌ی کافی رشد کرده و بزرگ شدند، حشره‌ی برای آخرین بار پوسته‌ی بیرونی خود را شکافته و به وصورت حشره‌ی کامل بالغ از آن خارج می‌گردد.

این مطلب را از دست ندهید: راهکارهای دائمی برای فراری‌دادن و دفع حشرات موذی

پشه‌های آبی و سنجاقک‌ها به این طریق رشد می‌کنند. این نوع رشد را دگردیسی متناوب یا نوبتی می‌گویند.

آیا حشرات هم چشم دارند؟! / حشرات چطور راه خانه شان را پیدا می‌کنند؟!

حشرات چگونه مسیرخودراپیدامی کنند؟

حشرات هم برای پیدا کردن مسیر خود از چشم‌هایشان استفاده می‌کنند.

نتایج یک تحقیق جدید نشان داد که حشرات هم درست شبیه به پستانداران برای پیدا کردن مسیرخود بینایی را به حس لامسه ترجیح می‌دهند.

نتایج یک تحقیق جدید نشان داد که حشرات هم درست شبیه به پستانداران برای پیدا کردن مسیرخود بینایی را به حس لامسه ترجیح می‌دهند.

این مطلب را از دست ندهید: سوسک‌ها فنا ناپذیرند

این کشف که برای اولین بار در نوع خود صورت گرفته با کمک دوربین‌های ویدیویی پرسرعت حاصل شده که طی آن محققان از ملخ‌های بیابانی در حال بالا رفتن از پله‌های یک نردبان مینیاتوری فیلم تهیه کردند.

این پژوهش اطلاعات جدیدی درباره توانایی حشرات در انجام کار‌ها و اعمال پیچیده از جمله کنترل هدایت شده دست‌ها و پا‌ها با حس بینایی که معمولا در پستانداران دیده می‌شود، ارائه کرد.

جرمی نیون ــ پژوهشگر دانشگاه کمبریج ــ در این باره اظهار داشت: این نمونه دیگری از توان حشرات در انجام رفتاری است که پیش از این تصور می‌کردیم تنها مختص جانورانی با مغز‌های بزرگ مثل انسان، میمون‌ها و اختاپوس‌ها هستند.

ببینید: اشتهای عجیب یک دختر جوان چینی برای خوردن حشرات!

محققان درصدد بودند، دریابند ملخ‌ها -با شاخک‌های کوچک و چشمان بزرگ- که هم راه می‌روند و هم پرواز می‌کنند، آیا برای پیدا کردن مسیر از چشم‌های خود نیز استفاده می‌کنند، یا نه.

محققان با ترکیب آزمایشات مختلف دریافند که ملخ‌ها برای قرار دادن پا‌های خود روی پله‌های نردبان از چشم‌های خود استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما