شناسهٔ خبر: 29898503 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی:

روز دانشجو نباید به بیان مسائل و دغدغه‌های سیاسی محدود شود

نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اگرچه روزدانشجو به دنبال یک واقعه سیاسی رخ داده ولی نباید تنها به بیان مسائل و دغدغه های سیاسی محدود شود، اظهار کرد: متاسفانه این دیدگاه غلط در برخی دانشگاه‌ها در حال شکل گیری است.

صاحب‌خبر -

علیرضا حاتمی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به فلسفه بزرگداشت روز دانشجو، اظهار کرد: روز دانشجو در کشور ما یک بهانه سیاسی است که به دنبال شهادت سه تن از دانشجویان در اعتراضات دانشجویی دانشگاه تهران نسبت به کودتای مرداد ۱۳۳۲ و  ورود معاون رئیس جمهور آمریکا به کشور رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه روز دانشجو نباید تنها به بیان مسائل و دغدغه های سیاسی محدود شود، اظهار کرد: متاسفانه این دیدگاه غلط در برخی دانشگاهها در حال شکل گیری است که چون ۱۶ آذر مناسبتی سیاسی است، در این روز باید تنها به مسائل سیاسی پرداخته شود،  این درحالیست که مهمترین موضوعات امروز جامعه و دانشگاه مباحث صنفی بوده که باید با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی و با حضور مسئولین به آنها پرداخته شود.

سیاسی بودن روز دانشجو بهانه درستی برای نادیده گرفتن سایر ابعاد دانشجویی نیست

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه طی سال تنها یک روز با عنوان "روز دانشجو" نامگذاری شده است، تصریح کرد: سیاسی بودن این روز بهانه درستی برای نادیده گرفتن سایر ابعاد دانشجویی و تهی کردن آن از پرسش و پاسخ های صنفی نیست، اتفاقاً خود مسئولین باید به دنبال برگزاری این نشست ها در روز دانشجو باشند تا صحبت ها و دغدغه های دانشجویی در فضایی قانونمند و در چارچوب آکادمیک مطرح شود، در غیراینصورت جریان هایی غیرقانونی که عمدتاً در مقررات و ساختارهای ما نمی گنجد، برای دریافت مطالبات دانشجویی شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اکثر تجمعات و جنبش های دانشجویی شکل گرفته طی سال های اخیر در حوزه صنفی بوده است، عنوان کرد: طی این سالها تجمع، تحصن و یا جنبش تاثیرگذاری در حوزه سیاسی و فرهنگی شکل نگرفته و به اعتقاد بنده عدم توجه به این پتانسیل بالای بحران زا یک نوع سومدیریت است.

عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت ادامه داد: روز دانشجو تنها روزی است که دانشجویان می توانند مستقیما با مسئولین تعامل داشته باشند، به گونه ای که حتی شنیدن، حضور مسئول و پاسخ وی می تواند برای دانشجو دلگرمی ایجاد کرده و بسیاری از شبهات ایجاد شده طی سال را برطرف کند. در شرایطی که مسئولین نظام نگران وضعیت دانشگاه ها و ایجاد بحران های اقتصادی هستند، برگزاری این گونه جلسات شفاف بسیار کمک کننده خواهد بود.

دلایل رخوت دانشجویان علوم پزشکی برای انجام فعالیت های فرهنگی و سیاسی

وی با اشاره به دلایل رخوت و بی رغبتی دانشجویان برای انجام فعالیت های فرهنگی و سیاسی، اظهار کرد: فرق اساسی دانشگاه های علوم پزشکی با دانشگاه های وزارت علوم و فنی مهندسی، حضور بیشتر دانشجویان علوم پزشکی در جامعه واقعی و ارتباط مستقیم  با شهروندان در بیمارستانها و مراکز درمانیست، برخلاف دانشجویان وزارت علوم که اکثر دروسشان تئوری است.

دانشجویان علوم پزشکی از آرمان گرایی به واقع گرایی رسیده اند

به اعتقاد وی، دانشجویان  وزارت علوم بیشتر آرمان گرا هستند، چراکه با جامعه در ارتباط مستقیم نبوده و همین آرمان گرایی باعث شده تا نسبت به مسائل سیاسی و فرهنگی حساستر باشند، به همین دلیل جنبش هایی به وجود آمده طی چند دهه اخیر اغلب از دانشگاه های وزارت علوم آغاز شده است.

حاتمی با بیان اینکه دانشجویان علوم پزشکی به دلیل حضور مستمر در فضای واقعی جامعه و ارتباط مستقیم با بیمار و افراد جامعه در بیمارستانها، از آرمان گرایی به واقع گرایی رسیده اند، عنوان کرد: این مساله و در کنار آن سختی دروس و کمبود وقت باعث شده که مسائل سیاسی و فرهنگی دغدغه اصلی دانشجویان علوم پزشکی نباشد.

شرایط جامعه باعث شده کف مطالبات دانشجویان به سقف مطالباتشان تبدیل شود

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه شرایط جامعه باعث شده کف مطالبات دانشجویان به سقف مطالباتشان تبدیل شود، اظهار کرد: به عبارت دیگر مشکلات کوچکی مانند ایاب ذهاب، تغذیه، خوابگاه و مسائل و دغدغه های آموزشی به عنوان اصلی ترین دلیل حضور دانشجو در دانشگاه، هم اکنون با مشکلات جدی روبروست و تا زمانیکه این مشکلات برطرف نشود، ذهن دانشجو برای انجام سایر فعالیتهای فوق برنامه آماده نمی شود.

وی با اشاره به اعضای شوراهای صنفی به عنوان تنها نمایندگانی که با رای مستقیم دانشجویان انتخاب می شوند، عنوان کرد: سایر تشکل ها، نهادها، کانون ها و انجمن های دانشجویی حاضر در دانشگاهها عموماً ایدئولوژیهای خاصی داشته و طیف خاصی از دانشجویان را می پذیرند، بنابراین نمی توان مطالبات و خواسته های آنان را به اکثریت دانشجویان ارتباط داد.

وی ادامه داد: تنها مکانیسم و ساختار موجود در دانشگاه که می تواند نمایندگی اکثریت دانشجویان را به یدک بکشد، شورای صنفی است که درسطح بالاتر شورای صنفی مرکزی دانشگاه وهمچنین شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت نیز برای حفظ منافع دانشجو فعالیت می کنند.

متاسفانه هنوز بسیاری از دانشگاه ها شورای صنفی ندارند

حاتمی با بیان اینکه متاسفانه هنوز بسیاری از دانشگاه ها شورای صنفی ندارند، تصریح کرد: به عنوان نمونه همین دانشگاه همسایه ما  یعنی شهید بهشتی هنوز موفق به تشکیل شورای صنفی نشده و دانشجویان پس از چندین سال تلاش موفق به ایجاد این نهاد صنفی نشده اند. در برخی دیگر از دانشگاهها هم شوراهای صنفی یا ساختار منسجمی ندارند یا انتخابات آنها به درستی برگزار نمی شود و یا اعضای آن  انتصابی بوده و به نوعی این انجمن ها و تشکل ها به عنوان مکانیسمی برای پیشبرد اهداف مدیریتی دانشگاه عمل می کنند.

وجود شورای صنفی منسجم از تک روی و تک سلیقه گی ها جلوگیری می کند

عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با اشاره به مزایای وجود شورای صنفی منسجم در دانشگاهها، اظهار کرد: فلسفه ایجاد شورای صنفی تنها  نفع دانشجویی است، به گونه ای که تمام جهت گیری های سیاسی و فرهنگی در این تشکل دانشجویی  کنار گذاشته می شود و افراد با سلایق و ایدئولوژی های مختلف تنها با درنظر گرفتن نفع دانشجو زیر یک چتر قرار گرفته و همین مساله از تک روی و تک سلیقه گی ها جلوگیری می کند.

راهکارهایی برای حضور پررنگتر دانشجویان علوم پزشکی در فعالیت های فوق برنامه

وی با اشاره به ضرورت در پیش گرفتن راهکارهایی برای حضور پررنگتر دانشجویان علوم پزشکی در فعالیت های فوق برنامه دانشگاهها، اظهار کرد: عامل مهم و تاثیرگذار بعدی برای ترغیب دانشجویان به سمت برنامه های فرهنگی و فوق برنامه حضور فعال اساتید در این برنامه هاست که متاسفانه اساتید ما یا عمدتاً دید فرهنگی و سیاسی برای ترغیب و تشویق دانشجویان را نداشته و یا بیشترین تاکید آنان در کلاسهای درسی بیشتر بروی مباحث آموزشی است تا امور فرهنگی و فوق برنامه.

مسئولیت معاونت فرهنگی تنها به دانشجو محدود نباشد

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این رابطه به مسئولیت کاری معاونت های فرهنگی دانشجویی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: معاونت های فرهنگی و دانشجویی دو واحد مجزا هستند، بنابراین مسئولیت مدیریت فرهنگی نباید تنها به دانشجویان محدود شود، بلکه باید برای درگیرکردن کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه در فعالیت های فرهنگی برنامه ریزی های گسترده ای داشته باشند.

وی با تاکید بر جدی بودن مباحث آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی برای اساتید و به تبع آن برای دانشجویان، عنوان کرد: زمانیکه محور و معیار اصلی رشد استاد و دانشجو در دانشگاه مسائل علمی و آموزشی مانند نمره و ارایه مقاله و غیره بوده و هیچ سهمی برای امور فرهنگی قائل نباشیم مسلما مشکلاتی در این زمینه دامن گیر دانشگاهها خواهد شد.

آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی اصلاح شود

حاتمی با بیان اینکه متاسفانه خود اساتید و کارمندان دانشگاه به عنوان الگوی دانشجو در این زمینه کم کاری می کنند، اظهار کرد: متاسفانه معاونت های فرهنگی دانشگاهها در این راستا به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند. راهکار بعدی این است که در آیین نامه ارتقای اساتید معیارهای فرهنگی متنوعی برای کسب امتیاز ارتقا گنجانده شده و بر اجرای آنها نیز نظارت کافی وجود داشته باشد.

عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در خاتمه با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی بیشتر در دانشگاه ها برای انجام فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه، تصریح کرد: اگرچه فعالیت های علمی و آموزشی فلسفه و دلیل اصلی ورود دانشجو به دانشگاههاست، با این حال ارتقاء فعالیتهای فوق برنامه نیز می تواند نقش بالایی در رشد هدفمند دانشجو ایفا کند.

انتهای پیام

نظر شما