شناسهٔ خبر: 29898482 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 چه تفاوت هایی دارند؟

وقتی غذای حاوی کربوهیدرات میخورید، در معده و دستگاه گوارش به گلوکز تبدیل می شود، گلوکز نوعی قند است؛ ما به گلوکز احتیاج داریم چرا که به ما انرژی می دهد

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت> دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که عدم درمان آن پیامدهای ناگواری دارد، تاکنون در مورد دیابت صحبت های زیادی شده است، اما تفاوت بین دیابت نوع 1 و نوع 2 به طور دقیق بیان نشده اند که در ادامه به تفاوت بین دیابت نوع 1 و 2 می پردازیم


به گزارش شفا آنلاین:وقتی غذای حاوی کربوهیدرات میخورید، در معده و دستگاه گوارش به گلوکز تبدیل می شود، گلوکز نوعی قند است؛ ما به گلوکز احتیاج داریم چرا که به ما انرژی می دهد.

غذاهای نشاسته ای، قندی، شیر و برخی از محصولات لبنی<dairy products> از غذاهای حاوی کربوهیدرات هستند‌. گلوکز وارد جریان خون می شود و بدن تشخیص می دهد که سطح گلوکز خون در حال افزایش است. در پاسخ به این فرایند غده پانکراس، که غده کوچکی در زیر معده است، شروع به ترشح هورمونی به نام انسولین می کند. انسولین به بدن کمک می کند تا انرژی مربوط به غذا را بگیرد.

بعد از آن جریان خون گلوکز و انسولین را به تمام سلول های بدن می رساند، به عنوان مثال در سلول های عضلات انسولین باعث رسیدن گلوکز به سلول ها می شود و به شکل انرژی مصرف می شود.

در واقع انسولین مانند یک کلید عمل می کند که در سلول ها را برای ورود گلوکز باز می کند.

ممکن است گلوکز خون کاهش پیدا کند، اما در این شرایط کبد گلوکز اضافه ای را که قبلا ذخیره کرده آزاد می کند و سطح گلوکز را تنظیم می کند. در این شرایط سطح گلوکز بالا رفته و پانکراس هم دوباره انسولین تولید می کند تا از طریق جریان خون به سلول ها برسد.

اگر انسولین به طور طبیعی تولید شود این چرخه در بدن ادامه پیدا کرده و سطح گلوکز و انسولین به کمک کبد و پانکراس تنظیم می شوند.

به هرحال این سیستم در برخی افراد به درستی کار نمی کند و منجر به بروز دیابت می شود. دو نوع دیابت وجود دار‌د که در ادامه به معرفی هر دو نوع می پردازیم.


دیابت نوع ۱
دیابت

در دیابت نوع یک به خاطر واکنش های ایمنی بدن اصلا انسولین تولید نمیکند. در حقیقت بدن سلول های تولید کننده انسولین را در پانکراس از بین می برد که علت آن هنوز مشخص نشده است.

دیابت نوع ۱معمولا در سن کمتر از ۴۰ سالگی تشخیص داده می شود و رایج ترین نوع دیابت است که در کودکان نیز مشاهده می شود.

در دیابت نوع 1 غذاهای حاوی کربوهیدرات به گلوکز تبدیل می شوند که این گلوکز طبق معمول وارد جریان خون می شود‌ که در بدن فرد سالم انسولین این گلوکز را به سلول ها می رساند؛ اما در بدن فرد دیابتی انسولینی وجود ندارد بنابراین سطح گلوکز یا قند خون بالا می رود. بدن سعی میکند سطح گلوکز را کاهش دهد و از طریق کلیه ها از شر قند خون اضافه خلاص شود، به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ زیاد دستشویی می روند.

کلیه ها قند خون را جدا می کنند‌ به علاوه این افراد آب هم زیاد می نوشند و اکثر اوقات تشنه هستند.

دیابت,قند خون

ادرار افراد دیابتی محیطی را ایجاد می کند که مناسب رشد باکتری هاست بنابراین مشکلات واژینال و عفونت ادارار در بین مبتلایان به دیابت نوع ۱ رایج است.  به علاوه بالا بودن سطح قند خون باعث می شود سرعت بهبود زخم ها کاهش پیدا کند. قند تولید شده در چشم باعث می شود مایع روی عدسی چشم کدر شود و در نتیجه فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ دچار تاری دید می شود‌.

از آنجایی که گلوکز به شکل انرژی وازد سلول ها نشده، فرد بیمار احساس خستگی و خواب آلودگی می کند.

به هر حال بدن برای انجام کارهای خود نیاز به منبع دارد و به این ترتیب شروع به مصرف چربی های ذخیره شده می کند و این مسیله منجر به لاغر شدن فرد دیابتی می شود.

بنابراین مهم ترین نشانه های دیابت نوع ۱ عبارتند از:

    تکرر ادرار
    خارش ژنیتال
    کاهش سرعت بهبود زخم ها
    تاری دید
    تشنگی
    خستگی
    کاهش وزن

این علائم معمولا به سرعت بروز کرده و با تزریق انسولین بهبود پیدا می کنند.


دیابت نوع ۲
دیابت نوع 2

دیابت نوع ۲در افراد سفید پوست در ۴۰ سالگی به بالا و در افراد سیاه پوست در ۲۵ سالگی  به بالا بروز می کند.

دیابت نوع ۲ به خاطر فرایندهایی که در بدن رخ می دهد پیچیده تر است. در این نوع دیابت بدن انسولین کافی تولید نمی کند و یا فرایند تولید انسولین به درستی انجام نمی شود.

ممکن است چاقی یا چربی زیاد بدن فرایند تولید انسولین را متوقف می کند. البته این نوع دیابت در افراد دارای وزن متعادل هم بروز می کند.

در دیابت نوع ۲ غذای حاوی کربوهیدرات در معده و دستگاه گوارش به گلوکز تبدیل می شود. و طبیعتا گلوکز وارد جریان خون شده و پانکراس هم شروع به تولید انسولین می کند تا گلوکز را به تمام سلول ها برساند.

با این حال گلوکز همیشه به سلول ها نمیرسد چون سلول ها با ذخیر چربی قفل شده اند و انسولین نمی تواند به درستی قفل چربی سلول را باز کند. در نتیجه سطح گلوکز در خون بالا می رود، در پاسخ به افزایش سطح گلوکز پانکراس هم انسولین بیشتری تولید می کند؛ سطح انسولین و گلوکز همینطور بالا می رود‌ و یک موقعیت پیچیده برای سلول هایی که منتظر انرژی هستند به وجود می آید.

دیابت

سیگنال های افزایش گلوکز بیشتر و بیشتر به پانکراس ارسال می شود و پانکراس نیز بیشتر و بیشتر انسولین تولید می کند تا اینکه دیگر نمی تواند با این وضعیت مقابله کند و در نتیجه آسیب می بیند.

علائم دیابت نوع ۲ هم شبیه به علائم دیابت نوع ۱ هستند، اما این علائم در دیابت نوع ۲ به کندی بروز می کنند و گاهی اصلا فرد مبتلا متوجه این علائم در خود نمی شود. بنابراین ممکن است فرد بدون اینکه خود بداند، سال ها به دیابت نوع ۲ مبتلا باشد.

دیابت نوع ۲ به روش های مختلف درمان می شود، در درجه اول رژیم غذایی خود را تغییر دهید، فعالیت جسمی انجام دهید، ورزش کتید و وزن خود را کاهش دهید. دیابت نوع ۲ خیلی پیشرونده است و در اکثر موارد با مصرف دارو درمان می شود.سیمرغ

نظر شما