شناسهٔ خبر: 29898253 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من/ رئیس انجمن محصولات سلولزی کشور در گفت‌وگو با فارس:

دلایل کاهش نیافتن قیمت پوشک/ 80 درصد قیمت محصولات سلولزی متاثر از نرخ ارز است

رئیس انجمن محصولات سلولزی کشور با بیان اینکه 80 درصد قیمت محصولات سلولزی متاثر از نرخ ارز گفت: از ابتدای تشکیل سامانه نیما تاکنون ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه این صنعت را با ارز 9 تا 10 هزار تومانی تهیه کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس برخی کاربران سامانه «فارس من» با طرح دو سوژه «انتقاد از قیمت سرسام‌آور پوشک بچه» و «قیمت پوشک کودکان را حداقل 30 درصد کاهش دهید» از فارس خواستند تا علت عدم کاهش قیمت‌ محصولات سلولزی و بهداشتی و بخصوص پوشک کودکان را  را از مسئولان و دست‌اندرکاران این صنعت پیگیری کنیم. 

در این راستا با عباس فصیح خوشگرد رئیس انجمن سلولزی کشور گفت‌وگو کردیم.

عباس فصیح خوشگرد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد دلایل کاهش نیافتن قیمت محصولات سلولزی و بهداشتی بعد از کاهش یافتن قیمت ارز گفت: دو مولفه نرخ ارز و عرضه و تقاضا  بر مقوله قیمت‌گذاری محصولات سلولزی و بهداشتی موثر است. 

رئیس انجمن صنایع سلولزی کشور افزود: قیمت محصولات سلولزی و بهداشتی از زمانی که قیمت دلار حدود 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومان بود به یک تعادلی رسیده بود و این محصولات طی این مدت چندان افزایش قیمت نداشت و اگر افزایش قیمتی روی این محصولات اعمال می‌شد از ناحیه افزایش هزینه حمل و نقل و یا مزد کارگر و هزینه‌های از این قبیل بود. 

وی اظهار داشت: اما زمانی که قیمت ارز به صورت ناگهانی افزایش یافت به یکباره روی قیمت این محصولات اثر گذاشت و قیمت تولیدات این بخش افزایش یافت. 

فصیح خوشگرد با بیان اینکه تولید‌کنندگان محصولات سلولزی و بهداشتی هیچ‌گاه ارز را از بازار ازاد تهیه نکرده‌اند، گفت: ارز این تولید‌کنندگان از ارز نیمایی و یا به عبارتی از سامانه نیما تهیه می‌شود که از همان ابتدای تشکیل این سامانه قیمت ارز در این سامانه حدود 9 تا 10 هزار تومان بوده است. 

وی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد قیمت محصولات سلولزی و بهداشتی ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد، گفت: 70 تا 80 درصد مواد اولیه این محصولات وارداتی است.

رئیس انجمن محصولات سلولزی کشور بیان داشت: بنابراین تولید‌کنندگان این صنف هیچ‌گاه ارز را با قیمت بازار آزاد که 15 یا 17 هزار تومان بود خریداری نکردند که اکنون که قیمت دلار به 11 هزار تومان کاهش یافته قیمت این محصولات هم به همان نسبت کاهش یابد.

وی افزود: افزایش قیمت محصولات سلولزی و بهداشتی ناشی از اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما یعنی ارز 9 تا 10 هزار تومانی با ارز 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومانی است و به عبارتی قیمت دلاری که تولید‌کنندگان تهیه می‌کنند با دلاری که در کوچه و خیابان فروخته می‌شود متفاوت است.

فصیح خوشگرد همچنین با بیان اینکه اکنون شرایط تولید‌کنندگان محصولات سلولزی و بهداشتی نسبت به چند ماه گذشته بسیار بهتر شده است، گفت: پس از افزایش قیمت این محصولات به دلیل افزایش قیمت دلار مردم به دلیل نگرانی از کمبود محصولات سلولزی و بهداشتی به بازار هجوم آوردند و همین اقدام هم منجر به کاهش این محصولات در بازار شد. 

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر محصولات سلولزی و بهداشتی به وفور در بازار و انبارها موجود است و حتی می‌توان گفت مشتری برای خرید کم است. 

رئیس انجمن محصولات سلولزی کشور با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: قیمت واقعی ارز 9 تا 10 هزار تومان نیست و ما امیدواریم این قیمت هم کاهش یابد و در صورت کاهش می‌توان امیدوار بود که قیمت این محصولات هم کاهش یابد. 

انتهای پیام/ 

 

 

نظر شما