شناسهٔ خبر: 29897853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گره‌هایی که فرش زندگی را می‌بافند/انتظار هنرمندان در پس تار و پود قالی برای دریافت تسهیلات

ظرفیت عظیم تابلو فرش بافی شهرستان سردرود استان آذربایجان شرقی فرصتی است که می‌تواند در سایه حمایت از بافندگان و کارگاه‌های قالی بافی گام موثری در جهت حمایت از تولید ملی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  رنگ‌ها و طرح‌ها به زیبایی با تار و پود در هم می‌آمیزند و هنری به زیبایی فرش می‌آفرینند، فرش که  جلوه گری رنگ‌ها در تاروپودش  آن را ماندگار و جاودانه می‌کند.

وقتی نام تابلو فرش به میان می‌آید و اگر به دنبال تابلوفرش‌های نفیس هستید بی‌درنگ به یاد‌ شهر سردرود در استان آذربایجان‌شرقی یکی از قطب های تولید فرش و تابلو فرش‎‌های دستباف است می‌افتید.

سردرود قطب تابلو فرش ایران/۷۰ درصد مردم سرردرود با تابلو فرش سروکار دارند

شهری که در سایه ایجاد کارگاه‌های تولید تابلو فرش گام‌های بسیار موثر و استواری را در جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید ملی برداشته است.

هنرمندان چیره دست این شهر با چرخش نخ‌ها و جلوه‌گری رنگ‌ها، ایرانی فرهنگ دوست را شهره آفاق می‌کنند، فرش‌هایی که در قابی چهار وجهی جای می‌گیرند و می‌شوند تابلو فرش.

وجود کارگاه‌های متعدد فرش بافی در شهر سردرود نشان از قدمت و پیشینه بسیار بالای این شهر دارد به طوری که در این شهر اکثریت ساکنان آن در کارگاه‌ها و منازل ان به تابلو فرش بافی مشغول هستند.

سردرود قطب تابلو فرش ایران/۷۰ درصد مردم سرردرود با تابلو فرش سروکار دارند

علی حیدری یکی از بافندگان تابلوفرش در این شهر به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: ما این هنر را از پدران خود یاد گرفته ایم و اکنون بسیاری از جوانان این شهر به تابلوفرش بافی مشغول هستند و بافت فرش‌های چهار وجهی با عنوان تابلو فرش قدمتی ۸۰ ساله دارد.

وی افزود: هنرمندان این شهر با مهارت تمام نقشه‌های تابلوفرش را بر روی تار و پود می‌بافند به طوری که چشم هر بیننده‌ای به آن خیره می‌ماند.

بافندگان فرش در کنار بافت تابلو فرش ،این هنر را به برادر و خواهران کوچک‌تر از خود نیز یاد می‌دهند چرا که نمی‌خواهند این هنر به دست فراموشی سپرده شود.

حیدری با اشاره به  نوسانات قیمت ارز و دلار طی ماه‌های اخیر گفت: متاسفانه در حال حاضر وضع بافندگان تابلو فرش خیلی خوب نیست چرا که قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی شده است.

سردرود قطب تابلو فرش ایران/۷۰ درصد مردم سرردرود با تابلو فرش سروکار دارند

یک پائیز برگ ریز با همه دلربائی آن، یک طرح نقاشی، یک چهره زیبای دوست داشتنی و به یاد ماندنی و هر آن چیزی که شما می‌پسندید می‌تواند انتخاب شما برای جان دادن به یک نماد باشد که هنرمندان این شهربا جلوه گری خاص خود با ظرافتی که در سرانگشتان جای دارد و جلوه‌گری رنگ‌ها که به کمکشان می‌آید آن طرح را برای شما می‌آفرینند.

سجاد امیری یکی دیگر از بافندگان تابلو فرش در این شهر به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: موضوع تابلوفرش بافی تنها مختص بافندگان نیست بلکه شغل‌های جانبی زیادی مربوط به این کار وجود دارد به طوری که ۸۰ درصد مردم این شهر از این راه به گذران زندگی مشغول هستند.

وی که به همراه دو خواهر و یک برادر خود در کار تابلو فرش بافی فعالیت می‌کنند افزود: نداشتن بیمه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما بافندگان فرش است و اگر دولت تسهیلاتی در اختیار بافندگان قرار دهد بخش عمده‌ای از مشکلات ما حل می‌شود.

سردرود قطب تابلو فرش ایران/۷۰ درصد مردم سرردرود با تابلو فرش سروکار دارند

کاظم صحتی، رئیس اتحادیه تولید کنندگان تابلو فرش سردرود در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، با اشاره به کاهش تعداد کارگاه‌های تابلو فرش بافی در شهر سردرود گفت: در ابتدای سال تعداد کارگاه‌های این شهر ۸۰۰ کارگاه بود که به دلیل افزایش مواد اولیه مخصوصا پشم و ابریشم ۴۰ درصد کارگاه‌ها روبه تعطیلی بوده و کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد کارگاه‌های قالی بافی این شهر به ۵۵۰ کارگاه رسیده است. نوسانات قیمت ارز و دلار و افزایش قیمت طلا و سکه و افزایش بی سابقه مواد اولیه از مواردی است که باعث تعطیلی کارگاه‌ها شده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان تابلو فرش سردرود با اشاره به تعداد شاغلین کارگاه‌های قالی بافی گفت: شاغلین یا درکارگاه‌های متمرکز مشغول بافت فرش هستند و یا بصورت غیر متمرکز این کار را انجام می دهند به طوری که دار قالی آماده شده و به منازل ارسال می‌شود . هم اکنون ۷۰ درصد مردم یعنی بالغ بر ۱۷ هزار نفر با تابلو فرش بافی سروکار دارند.

سردرود قطب تابلو فرش ایران/۷۰ درصد مردم سرردرود با تابلو فرش سروکار دارند

بنا به گفته وی، طراحی، رنگرزی، برش، تولید، چله کشی، پرداخت، قالیشویی و چندین شغل مرتبط با تابلو فرش بافی باعث شده است ۲۳ صنف مربوط به فرش در این شهر فعال باشند.

صحتی ادامه داد: وجود هزاران دار قالی ظرفیت بزرگی برای این شهرستان است به طوری که تابلو فرش بافی توانسته است برای ۱۸۰ هزار نفر در سطح کشور و مخصوصا در مناطق محروم اشتغال زایی داشته باشد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان تابلو فرش سردرود ادامه داد: ما در سطح کشور کارگاه‌هایی داریم که با ۱۵۰۰ دار قالی تجهیز شده و اشتغال ایجاد کرده اند.

وی  گفت: این شهر نمونه بازر عمل به اقتصاد مقاومتی و تولید ملی است چرا که بافندگان این شهر بدون اینکه از تسهیلات دولتی استفاده کنند تمام تلاش خود را به کار گرفته و با استفاده از تجهیزات و امکانات خود در این شغل ثابت قدم هستند.

صحتی در مورد صادرات تابلوفرش سردرود نیز گفت: کشور‌های آسیای شرقی بهترین بازار هدف برای تابلوفرش سردرود هستند، در کشور چین و ژاپن تابلو فرش‌های این شهر از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و در کنار آن کشور عراق نیز بازار هدف خوبی محسوب می‌شود و این تابلو فرش‌ها به این کشور‌ها صادر می‌شود.

سردرود قطب تابلو فرش ایران/۷۰ درصد مردم سرردرود با تابلو فرش سروکار دارند

صحتی با تاکید بر این که هنر فرش سردرود سفیر فرهنگی کشور به تمام نقاط دنیاست، گفت: ما به دنبال شناسنامه‌دار کردن این هنر صنعت اصیل ایرانی هستیم.

بدون شک هنر و هنرمند همیشه حامل پیام است، پیام صلح و دوستی و هنرمندانی که صلح را در جهان می‌پراکنند دل‌هایشان مملو از عشق به خوبی‌ها و نیکی‌هاست و هنر فرش سفیر فرهنگی خوبی برای کشورمان در جای جای نقاط دنیا است.

 

انتهای پیام/ش

۱۷ هزار نفر با تابلو فرش بافی سروکار دارند

نظر شما