شناسهٔ خبر: 29897774 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من/در گفت‌‌وگو با فارس اعلام شد

تشکیل کارگروه بازرسی در ‌پایانه‌های بار/‌حذف دلالان از پایانه‌

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری با اشاره به طراحی پوشش جدید برای کارکنان شرکت‌های حمل و نقل و مقابله با دلالان در پایانه بار، گفت: اگر خودمالکی در ناوکان حمل بار کاهش یابد، بسیاری از مشکلات کامیون‌داران رفع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی: مشکلات کامیون‌داران و راننده‌ها پس از‌ نوسانات اخیر ارزی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها افزایش یافت.

رشد قیمت قطعات یدکی‌ پرمصرف ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور، افزایش قیمت لاستیک، گرانی روغن موتور و افزایش دستمزد تعمیرگاه‌ها در کنار مشکلات عدیده کامیون‌داران با دلالان در پایانه‌های بار و برخی تعاملات نامناسب شرکت‌های حمل و نقل با کامیون‌داران از مواردی بود که به صورت مفصل در خبرگزاری فارس بررسی شد.

از سوی دیگر راننده‌ها مدعی بودند که قیمت حمل و کرایه‌ها، با تورم اخیر هم‌خوانی ندارد و پاسخگوی نیازهای ناوگان نیست چه برسد به اینکه ‌آنها بخواهند با این درآمد، در کنار تهیه روغن، لاستیک، لوازم یدکی و هزینه تعمیرگاه، نان سر سفره خانواده ببرند.

‌خبرگزاری فارس تلاش کرد، موضوع را از ابتدای اعتراضات راننده‌ها به صورت همه‌جانبه بررسی کند و در این‌باره گزارش و مصاحبه‌های زیادی با راننده‌ها و مسئولان دولتی انجام شد که برخی از آنها در قالب خبر مرتبط با گزارش کنونی قابل دسترسی است.

در چند ماه اخیر بسیاری از مشکلات راننده‌ها رفع شد و بسیاری از مطالبات آنها هم محقق نشد یا تحقق آنها نیازمند زمان بیشتری است، چنانکه در سامانه فارس من هم مطالباتی در این زمینه با موضوع «مشکلات عدیده شرکت های باربری» ثبت شده است.

در ادامه پیگیری رفع مشکلات راننده‌ها که زوایای مختلفی داشت‌ و در راستای اطلاع از آخرین اقدامات انجام شده ‌‌به سراغ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری رفتیم و با وی در‌‌ این‌ باره به گفت‌وگو نشستیم.

‌حسین احمدی‌زاده درباره انتقاد کامیون‌داران از عملکرد شرکت‌های حمل و نقلی و پیگیری موضوع به خبرنگار فارس‌ گفت: در پایانه‌های بار مشکلاتی وجود داشت، مبنی بر اینکه عده‌ای با نام شرکت‌های حمل و نقل و در لوای آنها، تخلفاتی انجام می‌دادند و رانندگان هم این تخلفات را همه‌ پای شرکت‌های حمل و نقل می‌نوشتند.

وی با بیان اینکه با تخلف شرکت‌های حمل و نقل به طور جدی برخورد می‌شود، ادامه داد: به هر حال در هر قشری ممکن است افرادی نفوذ کنند که مشکلاتی داشته باشند‌ و عده‌ای هم قانون‌شکنی می‌کنند، همان طور که عده‌ای تحت عنوان راننده به این حوزه ورود می‌کنند، قاچاق می‌کنند و تخلفات دیگری هم دارند، ‌در حالی که قطعاً آنها راننده نیستند.

احمدی‌زاده اظهار داشت: رانندگان جزء شریف‌ترین اقشار جامعه هستند و هیچ گاه ما آنها را متهم نمی‌کنیم، به هر حال اگر همین رانندگان نباشند، بار کشور روی زمین می‌ماند، ضمن آنکه در نبود آنها، فعالیت شرکت‌های حمل و نقل توجیه نمی‌یابد.

* تبادلات مالی بین راننده و شرکت حمل و نقل از طریق پوز بانکی

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری  بیان کرد:‌ در راستای آنکه برخی مشکلات مالی بین رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل رفع شود، تلاش شد پرداخت‌ها از طریق عابربانک و پوز بانکی باشد و کمیسیون‌ها از طریق پوز بانکی پرداخت می‌شود.

* بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر راننده‌ها اجرا می‌شود

احمدی‌زاده اظهار داشت:‌ از سوی دیگر، بیمه‌های درمان و بیمه تکمیلی رانندگان در حال اجراست که برای رانندگان و همسران آنها اعمال می‌شود، این شامل بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر است.

وی اضافه کرد: فرزندان راننده‌ها نیز در گام‌‌ بعدی بیمه تکمیلی قرار دارند، زیرا با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، مناسب نبودن وضع بار در کشور و کمبود بار به هر حال مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توان هزینه‌های زیادی را به شرکت‌ها تحمیل کرد.

* نظارت مستمر بر شرکت‌های حمل‌ونقل

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری اظهار داشت:‌ از سوی دیگر در حوزه نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل، تلاش کرده‌ایم، بازرسی‌ها به صورت مستمر انجام شود، برخی شرکت‌ها که متخلف بودند، اعمال قانون شدند، نظارت بر برخی شرکت‌هایی که پیش از این تخلفاتی داشتند دو چندان شد‌ و سعی کرده‌ایم که حساب و کتاب‌های بین شرکت‌های حمل و نقل و راننده‌ها شفاف کنیم.

احمدی‌زاده با بیان اینکه ارتباط مناسبی بین ما و تشکل‌های رانندگان وجود دارد، اظهار داشت: جلسات مستمر زیادی در این حوزه بابت هماهنگی بیشتر برگزار کرده‌ایم.

* حذف دلالی در پایانه‌های بار

وی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم واسطه‌گری در پایانه‌های بار کاهش یابد، اضافه کرد: در همین پایانه بار تهران در راستای شناسایی واسطه‌‌گران، همه پرسنل و کارکنان شرکت‌های حمل و نقلی، جلیقه مخصوص و کاور با نام شرکت دارند که شناخته شده هستند، ضمن آنکه برای آنها کارت شناسایی صادر شده است تا به این ترتیب واسطه‌گران شناخته شوند.

احمدی‌زاده افزود:‌ در پایانه بار، دلال کامیون را برای شرکت‌های حمل و نقل می‌بُرد و رقمی بابت حق دلالی دریافت می‌کرد‌، شرکت هم طبق قانون 10 درصد کارمزد خود را از کرایه حمل بار کسر می‌کند، اما زمانی که از راننده می‌پرسند چه رقمی بابت دریافت بار پرداخت کرده است، رقمی بالاتر عنوان می‌کند زیرا آن رقمی را که به دلال پرداخته است را هم پای دریافتی شرکت حمل و نقل می‌گذارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری اضافه کرد: در همین راستا تلاش کرده‌ایم، چنین دلالی‌هایی در پایانه‌های بار حذف شود و برنامه‌ریزی شد تا با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از ورود دلالان به پایانه‌های بار جلوگیری شود.

* تشکیل کارگروه بازرسی در ‌پایانه‌های بار

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون شهری افزود: کارگروهی متشکل از کارکنان مجموعه‌های خودمان عملیات بازرسی در پایانه‌های بار را انجام می‌دهند، آنها در پایانه بار حضور دارند و از راننده می‌پرسند، چه میزان کارمزد به شرکت حمل و نقل پرداخته است، بارنامه را کنترل می‌کنند و اگر شرکتی تخلف کرده باشد، آن شرکت به کمیسیون ماده 12 معرفی می‌شود. 

وی اضافه کرد: بدین ترتیب سعی کرده‌ایم، در مجموعه خود، پالایشی را به وجود آوریم و در این حوزه هم موفق بوده‌ایم، آمار تخلفات کاهش یافته‌ است و شرکت‌های کمتری مشمول رفتن به کمیسیون ماده 12 شده‌اند.

* تشویق شرکت‌محوری؛ کامیون‌های ملکی شرکت حمل‌ونقل در اولویت بارگیری 

احمدی‌زاده همچنین درباره شرکت محوری و اولویت کامیون‌های ملکی شرکت‌های حمل و نقلی توضیح داد: به هر حال در راستای تشویق شرکت محوری نسبت به فرد محوری، در مورد کامیون‌ها مشوق‌هایی وجود دارد، مبنی بر اینکه کامیون‌های ملکی،‌ برای بارگیری شرکت‌های حمل و نقل در اولویت هستند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری تاکید کرد: در آئین‌نامه تأسیس شرکت‌ها اعلام شده است که باید هر شرکت 10 دستگاه کامیون ملکی داشته باشد، یک دستگاه کامیون حدود 700 میلیون تومان قیمت دارد و 10 دستگاه کامیون معادل حدود 7 میلیارد تومان است،‌ حال وقتی این چنین سرمایه‌گذاری توسط شرکت انجام می‌شود، باید در بارگیری هم دارای اولویت باشد.

احمدی‌زاده ادامه داد: وقتی در قانون اعلام می‌شود که یک شرکت حمل ونقلی برای ثبت باید مالک 10 دستگاه کامیون باشد، این بدان معناست که شرکت محوری نسبت به فرد محوری در اولویت باشد و وقتی شرکت، خود کامیون دارد و بار هم مال خود شرکت است، بنابراین منطقی است که کامیونِ شرکت در اولویت باشد و وقتی این کامیون‌ها تکمیل شد، کامیون‌های دیگر در صف بارگیری قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه‌ ضرورت دارد که کامیون‌ها تحت پوشش شرکت‌ها قرار بگیرند، افزود: ‌اگر 4 هزار شرکت حمل و نقلی داشته باشیم و فرض کنیم همه درجه یک باشند و برای هر یک از شرکت‌ها 10 دستگاه کامیون الزام شود، کلا معادل 40 هزار دستگاه کامیون خواهد شد، اما ما 450 هزار دستگاه کامیون در کشور داریم که این 40 هزار دستگاه کامیون تحت پوشش شرکت‌ها نسبت به رقم کل عددی ناچیز است، 410 هزار دستگاه کامیون که تحت لوای شرکت نیستند.

* کامیون‌‌ باید تحت نظر شرکت‌های حمل‌‌ونقل باشد و بغل‌نویسی داشته باشد

احمدی‌زاده اظهار داشت:‌ پیش از این و در گذشته، همه کامیون‌ها تحت لوای شرکت‌ها با بغل نویسی فعالیت می‌کردند، در آئین‌نامه‌های سال 1345 در مورد قوانین حمل و نقل تاکید شده است که کامیون‌ها حتما باید تحت پوشش و زیرمجموعه شرکت‌های حمل و نقل باشند و باید از آن مؤسسه حمل و نقل بغل‌نویسی داشته باشند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری ادامه داد: بدین ترتیب آن شرکت حمل و نقلی بر ناوگان خود نظارت داشت، ضمن آنکه به رانندگان خود خوابگاه و خدمات می‌داد و اگر مشکلاتی داشتند به آنها تسهیلات ارائه می‌داد و ارتباط دو جانبه بین راننده و شرکت برقرار بود.

* نقش پایانه‌های بار در جدایی راننده و شرکت حمل و نقل

احمدی‌زاده بیان کرد: با ایجاد پایانه‌های بار، نه شرکت‌های حمل و نقل وظایف خود را به خوبی انجام دادند و نه اینکه رابطه راننده‌ها با شرکت‌ها حفظ شد و در عمل جدایی خاصی بین شرکت‌ها و راننده‌ها رخ داد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری در پاسخ به این گفته که برخی کامیون‌ها در راستای حذف نوبت‌گیری به صورت صوری به نام شرکت می‌شوند، توضیح داد: ‌‌به هر حال اگر کامیونی هم با هدف اولویت در بارگیری، به نام یک شرکت باربری شود باز هم توجیه دارد، زیرا به هر حال شرکتی که یک کامیون را به نام خودش می‌کند، قطعا نظارت بیشتری بر آن ناوگان خواهد داشت و اگر بغل نویسی هم انجام شود، نظارت‌ها بسیار دقیق‌تر خواهد بود.

وی افزود:‌ در گذشته هم اگر بغل نویسی یک شرکت حمل و نقلی روی کامیون انجام می‌شد، این گونه نبود که حتما آن کامیون به نام شرکت حمل و نقلی باشد، بلکه این به معنای نظارت آن شرکت حمل و نقلی بر عملکرد ناوگان بود و اگر هم مشکلی رخ می‌داد آن شرکت‌ پاسخگو و جوابگوی تخلفات راننده بود زیرا وقتی شرکتی می‌پذیرد که راننده و کامیون را تحت پوشش قرار دهد، در واقع به نوعی تعهدی دوجانبه بین راننده و شرکت حمل و نقل رخ می‌داد.

احمدی‌زاده با اشاره به مزایای شرکت‌‌محوری نسبت به فردمحوی (خودمالکی) در مورد کامیون‌ها تاکید کرد:‌ در این سیستم ضرورت دارد، راننده و صاحب کامیون نسبت به تعهدات خود به شرکت حمل و نقل پایبند باشند، ضمن آنکه شرکت هم تعهدی به راننده دارد، در‌ تعهد دوجانبه، شرکت برای کامیون، بار جور کند و اگر بار برای ناوگان فراهم نکرد، مبالغی را به آن راننده پرداخت کند و این ارتباط دوجانبه بین راننده و کامیون دار با شرکت حمل ونقل به بهبود شرایط حمل بار می‌انجامد.

انتهای پیام/ب

نظر شما