شناسهٔ خبر: 29897577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده سازمان ملل از طرح احیای دریاچه ارومیه بازدید کرد

مهاباد - ایرنا - مدیر دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) به همراه کاردار سفارت ژاپن، نماینده سازمان همکاری‌ های بین المللی این کشور (جایکا) و مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه در شهرستان میاندوآب بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» از جمله طرح های مهم برای احیای این زیست بوم به شمار می رود که از سال 1393 در 19 روستای این شهرستان آغاز شد.
علی دیانتی ادامه داد: برخی از فازهای این پروژه هم اکنون در هفت روستای این شهرستان شامل قپچاق، للکلو، گزلان، گوگ تپه، داش تپه، ملک آباد و نظام آباد در حال اجراست.
وی با بیان اینکه فاز اصلی این پروژه (فاز پنج) نیز در 2 روستای مظفرآباد و تلخاب از توابع این شهرستان هم اکنون اجرا می شود، اظهار داشت: این پروژه در سه روستای حاصل قوبی افشار، شعبانلو و مراد خانلو نیز به روش PTD دنبال می شود.
دیانتی هدف از اجرای این پروژه را بکار بردن برنامه های مشخص جهت مدیریت درست مزرعه در راستای استفاده بهینه از آب در مصارف کشاورزی و سایر نهادها به صورت پایلوت در روستاهای هدف و با مشارکت جوامع محلی عنوان کرد.
وی بیان کرد: در روستای تلخاب مزارع گندم به روش کشت بر روی پشته های عریض با رویکرد کاهش مصرف آب انجام گرفته است.
به گزارش ایرنا، این میهمانان خارجی به منظور شرکت در آیین اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار و مشارکت جوامع محلی در میاندوآب به آذربایجان غربی سفر کرده اند.
در این بازدید حاضران از سایت الگویی این پروژه مشترک بین المللی واقع در روستای تلخاب میاندوآب بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند اجرای این پروژه قرار گرفتند.
سازمان بین المللی همکاری های ژاپن(جایکا) به عنوان یک سازمان دولتی از طریق مشارکت های مالی، درک چرخه سیستم هیدرولوژیکی و همکاری در ارزیابی اقدامات به احیای دریاچه ارومیه کمک می کند.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
9871/6185/3072

نظر شما