شناسهٔ خبر: 29897483 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

شهرداری و وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه امضا کردند

5 ویژگی تهران هوشمند

در دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات امضا و از سامانه «باهم» رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

گروه راه و شهرسازی|

در دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات امضا و از سامانه «باهم» رونمایی شد. این تفاهم‌نامه به امضای پیروز حناچی شهردار تهران و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.همچنین در این مراسم از سامانه «باهم» که یک پلتفرم شبیه شبکه اجتماعی، برای طرح و به چالش کشیدن مشکلات شهری است و سامانه «داده‌نما» که مرجع دیتاهای شهر تهران است، رونمایی شد.علاوه بر این در این مراسم کتاب جامع «تهران هوشمند» و تمبر «تهران هوشمند» نیز رونمایی شد.

پیروز حناچی، شهردار تهران در این همایش با بیان این که بسیاری از مشکلات ما راهی جز همکاری بین نهادها و مردم ندارد و می‌توان از طریق شهر هوشمند بسیاری از این موانع را برطرف کرد، تصریح کرد: شعار من، تهران شهری برای همه است که می‌تواند محقق شود و لازمه این کار مدیریت خردمندانه، شفاف، هوشمند و تجلی پذیر است. وقت آن است که طور دیگری به مدیریت شهری نگاه کنیم ،برای خلاق شدن باید به طور مستمر به توسعه زیرساخت‌های شهری نگاه شود.تحول ساختاری و تغییر فرآیندها پاشنه آشیل جدی در این هدف است. به گفته وی، تحول زیرساختی در استفاده از خدمات نوظهور باید مورد توجه مدیران ارشد شهرداری قرار گیرد و در 20 سال گذشته تهران سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام داده است.

شهردار تهران ادامه داد: 15 سال پیش نمی‌توانستیم هیچ اطلاعاتی را روی موبایل رد و بدل کنیم و امروز این فناوری محقق شده است و باید از آن استفاده بهینه کرد.تهران هوشمند شامل 5 بعد اقتصاد هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، حکمفرمایی هوشمند، محیط هوشمند و زیرساخت‌های هوشمند می شود.در گذشته گفته می‌شد اگر افراد با دنیای دیجیتال به روز نشوند فاصله زیادی از دنیا می‌گیرند و امروز شاهد این ماجرا هستیم. به گفته شهردار تهران، امروز 311 هزار واحد تجاری در سطح تهران فعالیت دارند و اگر این اصناف نتوانند خود را با فناوری روز وفق دهند از دنیای تجارت عقب می‌مانند.امروز تهران مشکلات فراوانی را در حوزه مدیریتی مثل مدیریت آب در پیش دارد و ترافیک و کمبود فضای پارک نیز از دیگر مشکلات این بخش است.عدم وصول مطالبات و کمبود منابع پایدار از دیگر موانع پیش روی مدیریت شهری است.موضوع بافت‌های فرسوده نیز نیازمند تمهیدات است. تهران شهری است که همیشه زلزله در کمین آن است و باید به مساله بافت‌های فرسوده توجه شود.تخریب فضای سبز یکی دیگر از مشکلات مدیریت شهری است و باید بتوانیم با کمک مردم این مانع را برطرف کنیم. وی با بیان اینکه شهر هوشمند می‌تواند بسیاری از این موانع شهری را برطرف کند، اظهار کرد:‌ ما باید برای مدیریت شهری منابع اقتصادی جدیدی تعریف کنیم. بر اساس تحقیقات انجام شده در شهرداری، فروش دارایی و املاک، صدور مجوزها، کارمزد حق امتیاز و جذب حمایت‌های مالی از محورهای اصلی تامین منابع مالی محسوب می شود. حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به استفاده از فناوری‌های آینده گفت: بلاکچین و اینترنت اشیا می‌تواند کمک زیادی به مدیریت شهری کند و ما سعی می‌کنیم، از این طریق خدمات بیشتری را ارائه کنیم.برای هوشمندسازی نیاز به کمک دولت داریم و دسترسی به اطلاعات و ایجاد پلتفرم مشترک از وظایف اصلی دولت‌هاست که امیدوارم در کشور ما هم این هدف محقق شود. راهی جز حرکت به سوی هوشمندسازی نداریم و امیدوارم با کمک همه بخش‌ها به این هدف برسیم.

  هوشمندسازی ابزاری برای مبارزه با فساد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شفافیت و انتشار اطلاعات یکی از ابزارهای مبارزه با فساد است.

محسن هاشمی  رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و اداره هوشمند تهران ارتباط مستقیمی با شعارهای شورای شهر در حوزه شفافیت و آگاهی افکار عمومی دارد، گفت: بهترین ابزار شفافیت، انتشار اطلاعات است که این گام از زمان شهردار شدن نجفی آغاز شد و با راه اندازی سامانه شفافیت از نخستین گام ها در این زمینه برداشته شد و در حال حاضر اطلاعات بارگذاری در آن تکمیل می شود. هاشمی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌حل های مبارزه با فساد، موضوع هوشمندسازی است، تصریح کرد: به جز بحث مبارزه با فساد باید بتوانیم از بحث هوشمندسازی در حوزه توسعه اقتصادی، فرهنگی و کسب و کار استفاده کنیم.محسن هاشمی با اشاره به اینکه هزاران فیبر نوری در تهران نصب یا در حال نصب است، اظهار داشت: در حال حاضر مخابرات، اتصالاتی در شهر اضافه کرده بدون آنکه عوارض آن را به شهرداری تهران بدهد.

وی ادامه داد:نهم دسامبر روزجهانی مبارزه با فساد بود که از سال ۲۰۰۳ از سوی سازمان ملل متحد جهت تقویت مبارزه با فساد در کشورهای جهان وسازمان‌های بین المللی نامگذاری شده است، اقدام شورای پنجم در مسیر شفاف سازی مدیریت شهری را می توان یکی از نمادهای مهم حرکت در مسیر مبارزه بافساد نام گذاشت. هاشمی تاکید کرد:البته بحث شهر هوشمند، موضوعی بسیارفراتر از شفافیت و مبارزه با فساد است و می تواند بستر اصلی توسعه اقتصادی، کاهش هزینه اداره شهر و رونق کسب وکار را فراهم کند.استفاده از ظرفیت شهر هوشمند می تواند به استفاده بیشتر و بهینه از حمل ونقل عمومی یا شبکه معابر شهری بیانجامد که هم اکنون نیز برخی از نرم افزارها در این مسیر وارد شده اند.امیدواریم مجموعه سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری تهران وپرسنل و مدیران، به استقبال از استفاده از فن آوری های نوین در مدیریت شهری بروند واز مقاومت یا موازی کاری پرهیز کنند وشاهد وضعیتی بهتر از اتوماسیون اداری شهرداری در مسیر استفاده از مدیریت شهری هوشمند باشیم.

  با شهر هوشمند فاصله زیادی داریم

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که در این همایش حضور داشت نیز با بیان این که المان‌هایی درباره هوشمندسازی شهر تهران به چشم می‌خورد و شهرداری اقداماتی را انجام داده که باید از آن تقدیر شود، گفت: اما با داشتن شهر هوشمند فاصله زیادی داریم.  آذری جهرمی تصریح کرد: هوشمندسازی یعنی این که علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات بتوانیم آ‌نها را تحلیل کنیم که متاسفانه در بخش دوم مشکلاتی وجود دارد و به درستی از تحلیل‌ها استفاده نمی‌شود.امروز هوشمندسازی در آلودگی هوا انجام شده است. می‌توانیم به صورت دقیق و آنلاین آلودگی‌ها را اندازه‌گیری و تحلیل کنیم، میزان آلاینده‌ها را مشخص و براساس شناسایی آلاینده‌ها درباره آنها تصمیم‌گیری کنیم.فناوری اطلاعات می‌تواند به کاهش آلاینده‌ها نیز کمک کند. به گفته وزیر ارتباطات، امروز فناوری اطلاعات می‌تواند بسیاری از مراجعات شهری را کم کند و دولت الکترونیک یکی از ابزارها برای تحقق این هدف است.جهرمی اظهار کرد:‌ شهرداری تهران در حوزه‌های دیگر مثل ترافیک شهری نیز از سامانه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند و دوربین‌های شهری می‌توانند ترددها و ترافیک را مدیریت کنند.بسیاری از پارامترهای دیگر در مدیریت شهری هوشمندسازی شده است اما در خیلی موضوعات هنوز تا الکترونیکی شدن فاصله داریم.در حوزه محیط زیست و فضای سبز نیز می‌توان به کمک ماهواره‌ها مدیریت مناسبی انجام داد و اگر هوشمندسازی در این حوزه صورت نگیرد، نمی‌توان از فضای سبز صیانت کرد.هنوز بسیاری از اطلاعات برای هوشمندسازی جمع‌آوری نشده است و از طرفی دیگر در حوزه مدیریت نیز فناوری اطلاعات هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. آذری جهرمی با بیان اینکه هوشمندسازی به شفاف‌سازی کمک می‌کند گفت:هوشمندسازی یک اقتصاد هم هست و ظرفیت هوشمندسازی می‌تواند به اقتصاد و اشتغال‌زایی کمک کند.ما باید بدانیم در حوزه شهری چند ساختمان وجود دارد و چند درصد از ساختمان‌ها از استانداردهای لازم برخوردارند.در زمینه مقررات نیز می‌توان از هوشمندسازی در مدیریت شهری کمک گرفت.اقتصاد هوشمند می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کسب و کارها و بخش خصوصی قرار دهد و از این طریق به منابع مالی افزوده شود. به گفته آذری جهرمی یکی از اضلاع مهم در هوشمندسازی توسعه زیرساخت‌هاست و وزارت ارتباطات در تلاش است تا زیرساخت‌های مورد نیاز را در تحقق شهر هوشمند محقق کند.امروز اتصال شهرداری به دولت الکترونیک می‌تواند تحول زیادی در مدیریت شهری ایجاد کند و ازطرف دیگر بخش خصوصی نیز بایدخدمات بهتری ارائه دهند. وزیر ارتباطات اظهار کرد:‌ پیوستن شهرداری تهران به دولت الکترونیک بخش مهمی از خدمات را به مردم تسهیل می‌کند.برای هوشمندسازی ارتقای سطح کاربری شهروندان نیز اهمیت دارد و باید بستری برای افزایش سطح فرهنگ استفاده از شهرهای هوشمند ایجاد شود.متاسفانه شهروندان ما نمی‌دانند حقوق خود را چگونه باید دریافت کند و اگر تخلفی در شهر ببینند نمی‌دانند چگونه باید آن را گزارش دهند و به همین دلیل باید یک برنامه مدون آموزشی با توجه به ظرفیت شهرداری مثل فرهنگسراها شکل گیرد تا مردم با حقوق‌شان بیشتر آشنا شوند.

  کشف ۵۰۰  اپلیکیشنی که اخاذی می کردند

جهرمی همچنین در حاشیه دومین همایش «تهران شهر هوشمند» در خصوص امنیت اطلاعات شهروندان برای استفاده از خدمات هوشمند گفت: این نظارت توسط مرکز ماهر انجام می شود و به طور مستمر به شهروندان در این رابطه آگاهی بخشی می کنیم. اپلیکیشن هایی که وجود دارد به طور دائم پایش می شود و اخیرا در گزارشی که مرکز ماهر  انجام داده ۵۰۰ اپلیکیشن اندرویدی که با نصب در گوشی‌ها از کاربران سودجویی می کردند شناسایی و گزارش کامل به پلیس فتا ارسال شده است. به نظر ما منشا هر ۵۰۰ اپلیکیشن واحد است و تلاش می کنیم ارقام سودجویی شده به کاربران بازگردد.

 

 

نظر شما