شناسهٔ خبر: 29897226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لايحه پيوستن ايران به اتحاديه اقتصادي اوراسيا تصويب شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بندرعباس- ايرنا- وزير نيرو گفت: در نشست روز گذشته هيات دولت ، لايحه پيوستن ايران به اتحاديه اقتصادي اوراسيا به قيد فوريت تصويب شده و به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود.

به گزارش ايرنا، رضا اردکانيان شامگاه دوشنبه در نشست شوراي اداري هرمزگان که با حضور معاون اول رييس جمهوري، معاون روستايي رييس جمهوري وزراي نيرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعي برگزار شد، اظهار داشت: با پيوستن ايران به اتحاديه اقتصادي اوراسيا، صادرات محصولات کشورمان به بازارهاي پنج کشور همسايه روسيه، قزاقستان، بلاروس، قرقيزستان و ارمنستان و از آنجا به ساير نقاط دنيا توسعه مي يابد.
وي افزود: پيوستن ايران به اين اتحاديه فرصت خوبي براي همه مناطق فعال اقتصادي کشور به ويژه مناطق مرزي است که فعالان اقتصادي بايد از آن استفاده کنند.
وزير نيرو در بخش ديگري از صحبت هاي خود با تاکيد بر رعايت اخلاق حرفه اي، ادامه داد: تجربه ثابت کرده که ارتباط مستقيمي بين توسعه يافتگي و پايبندي به اخلاق حرفه اي وجود دارد.
اردکانيان ياد آورشد: هر جا که اخلاق حرفه اي در هر صنف و گروه اي رعايت نشده، توسعه واقعي و لازم نيز حاصل نشده است ولذا توسعه تنها در فناوري و منابع مادي نيست و بايد سعي کنيم به اخلاق حرفه اي پايبند باشيم.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود از افزايش 625 مگابايت به ظرفيت توليد برق استان هرمزگان تا تابستان سال آينده خبر داد.
وزير نيرو در اين نشست با هشدار نسبت به مصرف بالاي برق در هرمزگان، گفت: هم اکنون اوج مصرف برق در هرمزگان يک هزار و 270 مگابايت و تابستان امسال سه هزار و 70 مگابايت بوده که اين ميزان بيش از دو و نيم برابر ميانگين کشوري است.
اردکانيان بيان داشت: در کشورهاي هم اقليم ما مصرف برق بسيار کمتر از اين ميزان است و اين علامت خطري براي تامين پايدار برق هرمزگان مي باشد.
به گفته وي اين آمارها نشان مي دهد که هرمزگان در رده مصرف کنندگان صحيح برق در کشور قرار ندارد که اين موضوع بايد مورد توجه مديران مربوطه قرار گيرد.
اردکانيان يکي از اصلي ترين موضوع ها در مساله تامين برق را وجود وسايل سرمايشي عنوان کرد و گفت: ساليانه 850 هزار دستگاه کولر گازي وارد کشور مي شود که حدود 70 درصد آنها از استاندار لازم برخوردار نيستند.
وي ادامه داد: براي تامين برق مورد نياز اين شمار وسايل سرمايشي بايد حدود 3 هزار مگابايت بيشتر توليد برق داشته باشيم که اين فشار مضاعفي بر حوزه تامين انرژي است.
وزير نيرو سياست دولت در بخش آب را توسعه آب شيرين کن ها و استفاه از ظرفيت هاي موجود در سواحل مناطق جنوبي کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه استقبال خوبي از اين موضوع توسط بخش خصوصي صورت گرفته است.
اردکانيان افزود: هرمزگان از جمله استان هاي پيشرو در استفاده از تکنولوژي شيرين سازي آب دريا است و از 71 آب شيرين کن کشور، 30 طرح در هرمزگان اجرا شده است.
وي تصريح کرد: وزارت نيرو در مجموع 135 پروژه در بخش آب، برق و آب و فاضلاب با اعتبار 4800 ميليارد تومان در هرمزگان در دست اجرا دارد که اين پروژه ها حدود 50 درصد پيشرفت فيزيکي دارند.
وزير نيرو خاطرنشان کرد: همزمان با سفر معاون اول رييس جمهوري به هرمزگان چندين پروژه مهم با مجموع اعتبار يک هزار و 480 ميليارد تومان در اين استان در بخش آب و برق به بهره برداري مي رسد.
به گزارش ايرنا، اتحاديه اقتصادي اوراسيا که ژانويه سال 2015 فعاليت رسمي خود را آغاز کرد ، هم اکنون از کشورهاي روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان و ارمنستان تشکيل شده است.
مجموع مساحت کشورهاي عضو اين اتحاديه بيش از 20 ميليون کيلومتر مربع، جمعيت آن بيش از 180 ميليون نفر و توليد ناخالص داخلي آن در سال 2013 حدود 4 هزار ميليارد دلار (بر اساس معيار برابري قدرت خريد) است.
اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري به همراه وزيران نيرو، جهاد کشاورزي، راه و شهرسازي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت و همچنين معاون توسعه روستايي و مناطق محروم نهاد رياست جمهوري و رييس بنياد مستعضفان به منظور بازديد و افتتاح چند طرح و پروژه مهم صنعتي، اقتصادي و عمراني دوشنبه از طريق فرودگاه بين المللي بندرعباس وارد هرمزگان شدند.
براساس برنامه اعلام شده، معاون اول رييس جمهوري فردا سه شنبه نيز ميهمان مردم هرمزگان است.
7198/6048
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما