شناسهٔ خبر: 29897020 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید بر لزوم راه اندازی نهضت ساخت داخل

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه نهضت ساخت داخل باید راه اندازی شود، گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در کشور داریم که باید از آن ها استفاده شود.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رضا رحمانی در حاشیه دوازدهمین جشنواره ملی تولیدکنندگان و مدیران جوان و دهمین دوره معرفی چهره های ماندگار صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران افزود: ظرفیت های خوبی در کشور در زمینه تولید فولاد، مس، آلومینیوم، لوازم خانگی، پوشاک، مواد غذایی، دارویی و بهداشتی داریم و در بسیاری از رشته ها هم بیش از نیاز داخل تولید می کنیم که لازم است بازارهای صادراتی را جدی بگیریم.
وی ادامه داد: در برخی از کالاها هم وابستگی داریم اما وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه های جدی برای رفع این وابستگی ها دارد.
رحمانی در زمینه قیمت گذاری خودرو هم گفت: بررسی کلی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در این زمینه صورت گرفته است.
دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم در این جشنواره با اشاره به اینکه رقابت باید سالم باشد، افزود: نباید به گونه ای باشد که همه پیشینه خود و انقلاب را زیر سوال ببریم.
سید محمدرضا مرتضوی بر اهمیت کار و تلاش تاکید کرد و گفت: ایران کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و 15 خرداد نمی خواهد بلکه به بنیاد کار و کوشش نیاز دارد.
وی افزود: ایران باید به کشور پویا و آباد تبدیل شود نه اینکه مردم را فقیر کنیم و گوشت ها را میل کنیم و با استخوان آن برای مردم حلیم درست کنیم.
مرتضوی اضافه کرد: ترکیبی از اقتصاد آزاد و نظام تامین اجتماعی می تواند موجب سعادت ما شود و باید نظام تامین اجتماعی درستی را برای کشور طراحی کنیم.
وی تاکید کرد: ما می توانیم از بحران ها خارج شویم همان گونه که در دوران 8 سال دفاع مقدس این گونه شد.
مرتضوی گفت: مدیریت شرکت های تامین اجتماعی را به دست جوان ها بسپارید تا سودآور شوند و این شرکت ها نباید حیاط خلوت مدیران بازنشسته شوند.
دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه چشم امید ما نباید به کشورهای خارجی باشد، گفت: کشور ما در محاصره آتش است و باید دست به دست هم دهیم و نگذاریم این آتش به داخل کشور وارد شود.
مرتضوی افزود: خارجی ها برای ما کاری نمی کنند بلکه باید خودمان در کنار هم بایستیم و کشورمان را ایمن کنیم.
وی با بیان اینکه نباید تفرقه باشد و نباید بزرگان را به سخره بگیریم، گفت: هیچ امنیتی بدون توجه به معاش کارگران و طبقه متوسط، پایدار نخواهد بود.
عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم در این همایش با اشاره به موفقیت های جوانان و لزوم استفاده از ظرفیت های آنان گفت: متاسفانه نخبگان جوان کشورمان به هیچ وجه در کشور حمایت نمی شوند و برخی از آنان طرح های خود را به کشورهای دیگر ارائه و و در آن جا اجرا می کنند.
وی افزود: باید بنیادهایی را ایجاد کنیم که از جوانان خوش فکر حمایت مالی کنند تا آن ها با خیال راحت طرح های خود را پیگیری و اجرا کنند.
سهل آبادی با اشاره به نقش مفید و موثر جوانان در دوران دفاع مقدس گفت: جوانان در این جنگ اقتصادی هم می توانند بهتر عمل کنند به شرطی که به آن ها میدان بدهیم و اعتماد کنیم.
دوازدهمین جشنواره ملی تولیدکنندگان و مدیران جوان و دهمین دوره معرفی چهره های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
31 واحد تولیدی موفق و همچنین واحدهای صنعتی برتر و 20 مدیر جوان نمونه در این جشنواره معرفی و با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شدند.
همچنین در بخش ویژه این جشنواره از وزرای صنایع و معادن ادوار دولت های پس از انقلاب اسلامی از جمله احمدزاده، آیت الهی، شافعی، نعمت زاده، محلوجی و طهماسبی و چهره های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.

نظر شما