شناسهٔ خبر: 29896209 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اخبار ویژه

صاحب‌خبر -
ظریف به تیتر کیهان رسید اما با یک سال تاخیر
«ظریف به تیتر کیهان رسید؟» روزنامه جوان ضمن طرح این پرسش نوشت:
پاییز ۹۶ روزنامه کیهان مواضع انصارالله یمن را با تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض هدف بعدی، دوبی» بازتاب داد، اما این عنوان موجب تذکر هیئت نظارت بر مطبوعات به مدیرمسئول کیهان شد و نوبخت هم که آن زمان سخنگوی دولت بود، گفت که «این یک تخلف آشکار رسانه‌ای است و برخورد‌های قانونی در حال پیگیری است. هیچ چیزی برای ما مهم‌تر از منافع ملی نیست، در برخی از موارد افراد تمایل دارند نظرات شخصی خود را در انتخاب تیتر به عنوان منافع نظام مطرح کنند. نباید بگذاریم رفتار‌ها منافع ملی ما را مورد تهدید قرار دهد و اگر چنین اتفاقی بیفتد برخورد خواهد شد.»
 درباره این تیتر همان زمان بحث‌ها شد و روزنامه کیهان هم پاسخ داد و نیاز به طرح دوباره نیست؛ اما توئیت روز پنج‌شنبه محمدجواد ظریف پس از انفجار تروریستی چابهار و در دفاع از امنیت کشورمان به درستی از کشور امارات نام برد و البته وزیر خارجه کشورمان در آن توئیت تأکید کرده بود که «حرفم را به خاطر داشته باشید: ایران تروریست‌ها و اربابان آنها را به سزای عمل‌شان می‌رساند.»
 
کرباسچی: نجفی و افشانی نباید شهردار تهران می‌شدند
دبیر کل حزب کارگزاران گفت: اگر من بودم، نجفی و افشانی را شهردار
نمی‌کردم.
غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با روزنامه شرق و در پاسخ این سؤال که درباره دو شهردار قبلی منتخب شورای شهر پنجم، آقایان نجفی و افشانی، هم عملکرد و هم اساساً انتخابشان چه نظری دارید؟ به صورت کلی اگر قرار بود شما شهردار را انتخاب کنید، این گزینه ها را انتخاب می‌کردید؟»، اظهار داشت: من هرگز چنین انتخابی نمی‌کردم. قطعاً در انتخاب شهردار کسی باید انتخاب می‌شد که سابقه کار در شهرداری را داشته باشد، با مسائل شهرداری آشنا باشد و زمینه روحی، جسمی و زندگی‌اش متناسب با مدیریتی باشد تا بتواند در شهر تمام وقت کار کند. شهرداری مدیری نیاز دارد که پا به کار و آشنا به مسائل باشد؛ نه کسی که تازه بخواهد با نقشه‌ها و محله‌های شهر آشنا شود و یاد بگیرد. این موضوعات مسائل مهمی است که برخی افراد خیلی به آنها توجه نمی‌کنند، ولی بسیار مهم هستند.
وی همچنین درباره کارهای تبلیغاتی شهردار جدید و رفتن به سر کار با دوچرخه گفت: واقعیت این است که با توجه به گرفتاری شهروندان‌مان، الان خود آقای رئیس‌جمهور هم اگر صبح با دوچرخه بلند شود از خانه‌اش به خیابان پاستور برود، من بعید می‌دانم تأثیر فوق‌العاده‌ای در رفتار مردم بگذارد. حالا ممکن است عده‌ای نگاه کنند و خوش‌شان بیاید یا بخندند یا چیزی بگویند؛ اما رفتار مردم تحت تأثیر ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیری است که الان گرفتارش هستند؛ مثل بحث‌های اقتصادی و زیست محیطی و کاری و... . به این خاطر من فکر می‌کنم اگر اولین حرکت‌های کسی مثل شهردار اقدام‌های جدی و عملی نباشد، خدای ناکرده حمل بر برداشت‌های دیگری می‌شود.
کرباسچی گفت: اقدامی مانند رفتن سرکار با دوچرخه، جز اولین کارهای شهرداری نیست. همین الان گفته می‌شود اگر این 70 واگنی که در گمرک در حال خاک خوردن هستند، بیایند 300، 400 هزار نفر در تهران راحت‌تر خواهند توانست در شهر رفت‌وآمد کنند و جابه‌جا بشوند. در چنین شرایطی من اگر بودم و می‌خواستم اقدامی بکنم می‌رفتم جلوی در اتاق وزیر، معاون اول، رئیس‌جمهور، گمرک یا هر جایی که متولی این ماجرا است. تلاش می‌کردم که یک روز زودتر این واگن‌ها وارد خطوط بشوند. این برای من ارزشش بسیار بیشتر از مجموعه این کارها مثل دوچرخه‌سواری‌ها و... است و اولویت بالاتری داشت.

برای FATF چک بی‌محل نکشید قرار بود مشکلات بانکی را برجام حل کند
رئیس‌جمهور دیروز در حالی وعده ارزان شدن 20 درصدی در صورت امضای FATF را داد که این وعده باید قبلا با برجام عملی می‌شد اما برعکس از آب درآمد.
آقای روحانی دیروز در جمع مدیران وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون می‌خواهیم با بانک‌های خارجی کار کنیم. بدون کار کردن با بانک‌های خارجی اقتصاد ما حل می‌شود، اما با 20 درصد گران‌تر؛ یعنی شما جنس را وارد می‌کنید از این صرافی به آن صرافی، نهایتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی‌آید بگوید اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر. آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند.
وی گفت: می‌گویند برجام باشد یا نباشد. ترجمه کنید یعنی چه؟ برجام باشد یعنی چه؟ برجام نباشد یعنی چه؟ بگویید بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟  از مردم سوال کنید. از مردم سوال کنید که شما می‌خواهید زندگی کنید آیا آن را ارزان می‌خواهید یا گران؛ مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های خارجی کار نکنیم؟
روحانی اظهار کرد: یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی‌دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF   امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: حکومت و اداره کشور برای مردم است. هزینه‌ها را به مردم بگویید. اگر این کار را نکنیم مردم چقدر از جیب باید دهند؟
این سخنان در حالی است که در ماجرای بزک کردن برجام و جا انداختن آن ادعا می‌شد در صورت اجرای توافق، تمام  تحریم‌ها لغو خواهد شد و اقتصاد چنان رونقی خواهد گرفت که مردم نیازی به پول یارانه نداشته باشند.
آقای روحانی اکنون در حالی از گشایش بانکی و مراودات تجاری و ارزانی 20 درصدی در صورت امضای FATF سخن می‌گوید که در همان زمان اجرای برجام، روند تحولات برعکس وعده‌ها بود. یعنی در همان زمان که آمریکا در برجام بود (دولت ترامپ و اوباما)، دولت مجبور بود بسیاری از معاملات نفتی را تهاتری انجام دهد و ارز آن را دریافت نکند. تعامل بانکی چنان بود که آقای ظریف با لحنی گلایه‌آمیز شهریور 96 به وزرای خارجه کشورهای عضو برجام گفت بعد از 20 ماه هنوز هم نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم. همچنین  خبرها حاکی از آن بود که سفارت‌های خارجی (مانند کره‌جنوبی) برای پرداختن حقوق کارکنان خود، مجبورند ارز را با چمدان به کشور بیاورند.
اگر ترامپ، اردیبهشت 97 از برجام خارج شد، افزایش تدریجی تورم و به هم ریختگی بازار ارز و سکه و خودرو از همان خرداد 96 (پس از پایان انتخابات) آغاز شد و دلار 3700 تومانی به 4750 تومان در بهمن 96 رسید و  آقای روحانی به رشیدپور گفت وسط دعوا نرخ تعیین نکنید؛ البته دلار4750 تومان نیست اما اطمینان خاطر می‌دهیم که افزایش پیدا نکند.
بنابراین تورمی که در همین دو سال اخیر به مردم تحمیل شد و موجب اعتراضات کارگران بیکار شده یا حقوق نگرفته در تابستان 96 و سپس حوادث زمستان 97 شد، قبل از هرچیز عایدی بر‌جام به علاوه سوءمدیریت فاحش دولت بود. جالب اینکه روحانی 20 مهر 94 در آستانه تصویب برجام در مجلس مدعی شد با برجام و لغو تحریم‌ها، گرانی 20 درصد کاهش می‌یابد.
اکنون آقای روحانی به جای اینکه پاسخ دهد چرا برجام، حاصل اقتصادی ما را پریشان کرد، شاخه به شاخه می‌دهد و می‌گوید با FATF 20 درصد ارزانی و بدون آن 20 درصد گرانی خواهیم داشت! و عجیب اینکه دو سال است با پنهانکاری و بی‌صداقتی 37 مورد از 41 مطالبه FATF  را اجرا می‌کنند و حتی برخی بانک‌ها را از همکاری با افراد و نهادهایی که در فهرست تحریم خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا قرار دارند، منع کردند اما پیامد این مسیر غلط، بروز و ظهور تورم 50 تا 150 درصدی در اقلام مختلف  بود.

آقای خبر آن‌لاین! به تحقیر مردم می‌ارزید؟!
سایت نزدیک به دولت اذعان کرد خانواده‌ها در دوره رشد شتابان تورم، مجبور به کاستن از هزینه‌های مختلف خود شده‌اند.
خبر آن‌لاین که توسط کسانی چون دبیر اطلاع‌رسانی دولت و رئیس سازمان سینمایی اداره می‌شود، نوشت: آمارها نشان می‌دهد حجم مراجعه مردم به رستوران‌ها، از لوکس‌ترین‌ها تا معمولی‌ترین‌ها بین 30 تا 70 درصد کاهش یافته است.
حالا این روزها نبود غذایی که در منوهای رستوران‌ها درج شده چندان عجیب نیست چرا که بسیاری از رستوران‌داران می‌گویند به دلیل آنکه تعداد مشتریانشان کم شده است، ترجیح می‌دهند غذاهای پرمخاطب‌تر را آماده کنند.
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سه درصد از درآمد پردرآمدترین یا ثروتمندترین دهک ایران به هتل و رستوران اختصاص می‌یابد این در حالی است که این رقم برای اولین دهک با فقیرترین‌ها بسیار ناچیز است.
مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: در دوره‌هایی که نرخ تورم افزایش انفجاری را تجربه می‌کند، مردم غالباً از هزینه‌های غیر ضروری می‌زنند. هر چند اطلاق هزینه غیر ضروری به این دست هزینه‌ها منطق چندانی ندارد اما بسیاری از خانوارها چاره‌ای جز این ندارند.
وی در این خصوص گفت: تفریح، سفر، خرید کالاهای فرهنگی چون کتاب و فیلم و...، رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت‌های موسیقی غالباً توسط طبقه متوسط صورت می‌گیرد اما باید توجه داشت که این رفتار اقتصادی سبب می‌شود که مشکلاتی در عرصه فرهنگی رخ دهد.
خبر آن‌لاین افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری قیمت هر متر مربع واحد مسکونی افزایشی برابر با 91 درصد را تجربه کرده است. نرخ دلار نیز همپای دیگر ارزها از محدوده 3800 تومان در بهمن ماه سال گذشته به یازده هزار و چهارصد تومان در سال جاری رسیده است. سکه نیز در رفت و برگشت‌ها پا را از محدوده یک میلیون تومان به کانال چهار میلیون تومان گذاشته و از این رو برآوردها دلالت بر کاهش شدید قدرت خرید و ارزش پول ملی در سال جاری دارد.
این اذعان خبرگزاری دولتی در حالی است که همین رسانه 19 بهمن 92 (مقارن با توزیع سبد کالا) در تحلیلی موهن با عنوان «جایزه بهترین کارگردانی برای حسن روحانی؛ در حاشیه چگونگی توزیع کالاهای اساسی» نوشت: «توزیع سبد کالا به مردم با شیوه‌ای که انجام شد، نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌بینی باشد. او دقیقاً همین اتفاق - ازدحام، دعوا و مرافعه و احیاناً له شدن در زیر دست‌وپا را پیش‌بینی می‌کرد و اصلاً آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت]!![ به عبارت دیگر روحانی به یک نمایش داخلی برای ارائه در جشنواره‌های سیاسی خارجی نیازمند بود. نگاه کنیم به اظهارات اخیر وندی شرمن که گفته است «شما در اخبار دیدید که ایران اخیراً به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها، تأثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است.» به هر حال این دقیقاً همان نتیجه‌ای بوده که روحانی از توزیع سبد کالا در میان مردم داشته است، این که تحریم‌ها بر روی مردم ایران تأثیر مستقیم و انکارناپذیر داشته؛ این که اوضاع اقتصادی مردم ایران نه تنها روبه‌راه نیست بلکه حاضرند برای چند عدد مرغ و چند کیلو برنج با یکدیگر درگیر شوند... درست است که روش توزیع سبد کالا چندان مناسب نبود، اما اگر با این نمایش بتوان جایزه اول بهترین اثر را در فستیوال سیاست جهانی به خود اختصاص داد، به تحقیر چند روزه‌ای که بازیگران آن شدند، می‌ارزید.»!

اصلاح‌طلبان به سرازیری افتاده‌اند آنها انتخابات مجلس را از دست می‌دهند
یک عضو گروهک نهضت آزادی گفت گفتمان اصلاح‌طلبی به سرازیری افتاده و احتمالا در انتخابات آتی مجلس با ناکامی روبه‌رو خواهند شد.
درحالی‌که طی دو دهه اخیر، نهضتی‌ها و اصلاح‌طلبان دست به ائتلاف سیاسی زده‌اند، امیر خرم به «همدلی» گفت استفاده از خاتمی برای انتخابات بعدی مجلس جواب نمی‌دهد و من آن را منفی ارزیابی می‌کنم.
وی ادامه داد: «اگر فضای سیاسی سال آینده (1398) به همین شکل موجود باشد و تحول شگرفی در آن رخ ندهد، ترکیب مجلس یازدهم تغییراتی جدی خواهد داشت و اصلاح‌طلبان همین پایگاه فعلی در مجلس دهم را از دست خواهند داد.
با توجه به دلسردی مردم، اصلاح‌طلبان چه راهکاری باید ارائه کنند تا پایگاه رای خود را دوباره به دست آورند؟ خرم در پاسخ به این پرسش به صراحت گفت: «با این پیش‌فرض که پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان تضعیف شده باید گفت که گفتمان اصلاح‌طلبی، «پیک» خود را رد کرده و به سرازیری افتاده و به سمتی می‌رود که از گفتمان غالب، خارج شده است.»
عضو نهضت آزادی می‌گوید: اصلاح‌طلبان باید از فساد و رانت دوری کنند و تا زمانی که یک جریان سیاسی آلوده به فساد و رانت باشد، مردم به آن جریان اعتماد نمی‌کنند پس طبیعی است که آرای خود را در سبد آنان نریزند و یکی از دلایل تضعیف پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان نیز طی سال‌های اخیر همین است.
امیر خرم گفت: «باید از شیوه‌های غیردموکراتیک دوری کرد. برای مثال اینکه اگر در انتخاب نمایندگان مجلس در شهرهای مختلف و به خصوص در تهران از شیوه‌های غیرشفاف یا رانت‌های حزبی استفاده شود، باعث کاسته شدن از آرا و پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان می‌شود.»
خرم افزود: «همین شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آیا به شیوه دموکراتیکی برقرار شده و اداره می‌شود؟ در پاسخ به آن باید بگویم که تردید جدی دارم. اینکه شورایی برای مدیریت مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب برقرار شود و در داخل این شورا افرادی وجود دارند که به «صفت حقیقی» انتخاب شده‌اند که آقای خاتمی روی آنان نظر داشته‌اند و افرادی هم که از احزاب مختلف هستند باز از طرف ایشان مشخص شده باشند یعنی فلانی از فلان حزب داخل این مجموعه باشد. این شیوه دموکراتیک نیست.»

قوامی: قیمت دلار را دولت تعمداً بالا برد
رئیس شورای اصلاح‌طلبان قزوین گفت: دولت برای جبران کسری بودجه، قیمت دلار را بالا برده است.
ناصر قوامی در نشست خبری در حسینیه شخصی خود تصریح کرد: دولت با کسری بودجه  مواجه است و برای جبران آن تعمداً به افزایش قیمت دلار، سکه و ارز روی آورده است.
وی افزود: مملکت درآمد مشخص دارد و وقتی دوبرابر درآمد، خرج تراشیده می‌شود دولت باید با چاپ اسکناس، انتشار اوراق مشارکت، گران کردن دلار و سکه برای اداره جامعه و پرداخت حقوق کارمندان اقدام کند.
وی با اشاره به انتقادهایی که از وضعیت اقتصادی می‌شود، گفت: چرا همه کاسه و کوزه‌ها سر اصلاح‌طلبان خراب می‌شود، درحالی‌که نه رئیس‌جمهور و نه وزرای آن اصلاح‌طلب هستند؟ عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم همچنین گفت: آقای محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اصلاح‌طلب نیستند و شما می‌دانید قضیه چیست و ما نمی‌توانیم بگوییم.
رئیس شورای اصلاح‌طلبان قزوین گفت: ما از رئیس‌جمهور ناراحت نیستیم ولی اصولگرایان نمی‌گذارند تا سیاست‌های دولت اجرا شود.
قوامی اضافه کرد: ما در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته از میان بد و بدتر انتخاب کردیم.

نظر شما