شناسهٔ خبر: 29896138 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

کمیسیون ملی توسعه تعاونی ها در دست بررسی است

بندرعباس- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کمیسیون توسعه تعاونی های استانی باید شکل بگیرد و این مهم در سطح ملی نیز در دست بررسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد شریعتمداری شامگاه دوشنبه در نشست با هیات رییسه اتاق تعاون و اتحادیه های تعاونگران استان هرمزگان در بندرعباس افزود: شکل گیری کمیسیون های ملی و استانی توسعه تعاونی ها اتفاقی بزرگ در افزایش سهم آن ها در اقتصاد کشور است.
وی از فکر تعاونی مشارکت گرایانه به عنوان نجات فعالیت های اقتصادی یاد کرد و افزود: در سال های اخیر به تعاونی ها جفا شده، درحالی که وجود تعاونی ها تزریق فکر و اندیشه مشارکت گرایانه در اقتصاد کشور است.
‎شریعتمداری گفت: نباید به تعاونی‌ ها به دید شیوه‌ ای از بنگاه‌ داری نگاه شود بلکه برای ایفای نقش تعاونی ‌ها در راستای نجات اقتصاد به تعاونی‌ ها باید نگاه شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به موضوع توسعه دریا محور اشاره کرد و بیان داشت: این مهم چند سال در حد شعار باقی مانده، در حالی که برای تحقق آن و تولید ثروت، به سه مولفه نیروی ماهر دارای مهارت، منابع مالی مورد نیاز و منابع طبیعی و خدادادی نیاز است.
شریعتمداری بیان داشت: می توان هرمزگان را به عنوان استان پایلوت در اجرای طرح توسعه سند دریا محور درنظر گرفت و پس از ارزیابی و اثر مثبت آن، طرح را در سایر استان های کشور نیز اجرا کرد.
وی ابرازداشت: در تهیه و اجرای این طرح همچنین می توان در گرایش های مختلف از همه ظرفیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ظرفیت اتاق تعاون استفاده کرد.

**تعاونی های مرزنشین با رویکرد جدید احیا شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که تعاونی های مرزنشین با رویکرد جدیدی باید در سراسر کشور احیا شود، گفت: این تعاونی ها در چند استان که نقش اساسی تری در توسعه اقتصاد کشور دارند، باید به سرعت احیا کرد.
شریعتمداری در خصوص نرخ معافیت های مالیاتی تعاونی های مرزنشین نیز بیان داشت: برای این مهم روش های جدیدی اتخاذ شده که به نفع تعاونی ها خواهد بود.

**سهم تعاونی ها در واگذاری طرح های دولتی مشخص شود
وی ابرازداشت: در واگذاری طرح های دولتی به غیردولتی نیز باید سهم تعاونی ها تفکیک و مشخص شود، زیرا تعاونی ها کمک کننده اقتصاد کشور هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بر افزایش مهارت افزایی و استفاده از مرکزهای فنی و حرفه ای برای تعاونی ها در استان ها تاکید کرد.
شریعتمداری در این رابطه اظهار داشت: در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در سطح ملی و هم استانی باید از ظرفیت ها و امکانات موجود استفاده بهتری شود.
وی همچنین به حوزه تعاونی های تولیدی اشاره کرد و ابراز داشت: در مجموع در حوزه تعاونی های تولیدی عملکرد قوی نداشته ایم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه صنایع دانش بنیان و نوآور موفق عمل نکرده ایم و این تعداد تعاونی رقم پایینی است.
شریعتمداری در پایان مهارت افزایی و نظارت بر تعاونی ها را امری بسیار ضروری دانست و افزود: باید تلاش کنیم فعالیت تعاونی ها در عرصه تولید، کارآفرینی و توزیع گسترش پیدا کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از پایان این نشست به همراه پاک سرشت معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد رشمون (ویژه بیماران خاص) واقع در محله زیبا شهر بندرعباس بازدید کرد.
در این کارگاه ها انواع لباس فرم اداری، مانتوهای بیمارستانی، انواع لباس های یکبار مصرف، انواع کیف زنانه، چرم طبیعی و مصنوعی دست دوز، سفارش هدایای اداری، پکیج های چرم، ساخت تابلو وشکل های زینتی با صدف تهیه می شود که آموزش های آن برای بیماران خاص رایگان است.
نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های زیر مجموعه وزارت در استان هرمزگان بخش پایانی نشست امشب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بندرعباس است.
امروز دوشنبه همزمان با سفر جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری به استان هرمزگان، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر نیرو، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و راه و شهرسازی وی را در این سفر همراهی می کنتد.
معاون اول رییس جمهوری در سفری 2 روزه به استان هرمزگان ضمن دیدار عمومی با مردم منطقه محروم کوشا احمدی در شهرستان حاجی آباد، 1200 طرح اشتغالزایی شهری و روستایی در سراسر کشور را به طور همزمان در این شهرستان افتتاح خواهد کرد.
حضور در جلسه شورای اداری استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با حضور کارآفرینان شهری و روستایی این استان و بررسی مشکلات و مسائل فراروی کار آفرینان استان و اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه برنامه دیگر روز اول سفر جهانگیری به استان هرمزگان است.
معاون اول رییس جمهوری همچنین در دومین روز از این سفر ضمن افتتاح چند پروژه مهم در منطقه ویژه اقتصادی هرمزگان، پروژه آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی هرمزگان را مورد بهره برداری قرار خواهد داد.
بازدید از بندر شهید رجایی و گمرک استان، مجتمع کشتی سازی و تاسیسات آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی از دیگر برنامه های جهانگیری در این سفر خواهد بود.
بازدید از خط انتقال آب از خلیج فارس به صنایع استان هرمزگان، کرمان و یزد از دیگر برنامه‌های روز دوم سفر معاون اول رییس جمهوری است.
9887/6048

نظر شما