شناسهٔ خبر: 29895973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تریبون | لینک خبر

جدیدترین واکنش مسئولان وزارت بهداشت به گفته های مهناز افشار

به گزارش بهداشت نیوز «آمپول نالوکسان» دارویی است که در ۳ روز گذشته به خبری داغ در رسانه ها تبدیل شده بود و ماجرای مطرح شدن این دارو از آنجایی شروع شد که مهناز افشار بازیگر معروف چند روز پیش در ویدیویی از خرید آمپول بدون نسخه نالوکسان برای نجات جان معتادان و از بین بردن عوارض […]

صاحب‌خبر -

جدیدترین واکنش مسئولان وزارت بهداشت به گفته های مهناز افشار

به گزارش  بهداشت نیوز «آمپول نالوکسان» دارویی است که در ۳ روز گذشته به خبری داغ در رسانه ها تبدیل شده بود و ماجرای مطرح شدن این دارو از آنجایی شروع شد که مهناز افشار بازیگر معروف چند روز پیش در ویدیویی از خرید آمپول بدون نسخه نالوکسان برای نجات جان معتادان و از بین بردن عوارض موادمخدر سخن گفت و تزریق این آمپول را برای پیشگیری از عوارض موادمخدر توصیه کرد.

این ویدیو در فضای مجازی جنجال به پا کرد و واکنش های تند بسیاری را در پی داشت و انجمن داروسازان ایران، اورژانس کشور، سازمان غذا و دارو و متخصصان بسیاری نسبت به عوارض مرگبار و مصرف خودسرانه این دارو هشدار دادند.

به دنبال واکنش های متخصصان به مصرف خودسرانه آمپول نالوکسان مهناز افشار واکنش نشان داد و ویدیویی را صبح روز پنج شنبه در صفحه خود منتشر کرد که در آن وزارت بهداشت و متخصصان را متهم به بی توجهی به توصیه های سازمان بهداشت جهانی کرده است و این مسئله به اینجا ختم  نشد و رسانه ها از احضار مهناز افشار به دادگاه به دلیل تبلیغ یک دارو خبر دادند.

شادنوش رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت که اداره درمان اعتیاد کشور در زیر مجموعه این بخش معاون درمان وزارت بهداشت قرار دارد، نسبت به اظهارنظرهای خانم افشار درباره بی توجهی وزارت بهداشت به توصیه های سازمان بهداشت جهانی به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: سالیانه آمار بالایی از موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با مواد مخدر در کشور مشاھده می کنیم و در اکثر مواقع این مسمومیت ھا در خارج از بخش ھای درمانی و اماکن غیر قابل دسترسی رخ می دھد و در موارد شدید تنھا چند دقیقه فرصت جھت احیا بیماران وجود دارد.

وی با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بھداشت جھانی حدود ٢٧ میلیون انسان در سال ٢٠١۶ از اختلال مصرف مواد در دنیا رنج می برند، اظهار کرد: آمار بالایی از این تعداد افراد وابسته به مواد مخدر، مصرف کننده غیر قانونی ھروئین، تریاک، مورفین هستند و حدود ۴۵٠ هزار نفر به دنبال استفاده از این نوع مواد مخدر در سال ٢٠١۵ فوت شدند که در این میان مرگ و میر ناشی از مسمومیت مواد مخدر تا نیمی از مجموع موارد مرگ را شامل می شود.

شادنوش تصریح کرد: در راستای موج ایجاد شده در فضای مجازی لازم به ذکر بوده که یکی از مراجع معاونت درمان وزارت بھداشت، نظرات سازمان جھانی بھداشت است و طبق مطالعات کارشناسان وزارت بھداشت در آگوست ٢٠١٨ سازمان بھداشت جھانی توصیه به تعبیه تدابیری در خصوص در اختیار قرار دادن نالوکسان در جامعه بیماران معتاد در ریسک بالای مصرف، خانواده و اطرافیان آنھا داشته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس شواھد فارماکولوژیک و پزشکی قید شده در راھنمای بالینی سازمان بھداشت جھانی داروی ضد (آنتی دوت) مواد مخدر نالوکسان می تواند اثرات مرگبار ناشی از مسمومیت مخدر من جمله افت میزان تنفس و کاھش سطح ھوشیاری را خنثی کرده است و از مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: طبق منابع جھانی موجود، تجویز نالوکسان ذاتاً اثری بر افرادی که ماده مخدر مصرف نمی کنند، نداشته است، ھمچنین تا کنون گزارشی از احتمال سوء مصرف این ماده، ایجاد حالت سرخوشی و نشگی در انسان ھا مشاھده نشده است و افزایش آموزش و دسترسی به نالوکسان در کشورھا در افراد در ریسک خطر مسمومیت، ھیچ گونه تغییری در مصرف مواد مخدر بیماران ایجاد نخواھد کرد.

شادنوش در گفتگو با خبرنگار بهداشت نیوز تاکید کرد: معاونت درمان وزارت بھداشت در جلسات کارشناسی طی ھفته ھای گذشته با دقت و توجه بیشتری به این موضوع می پردازد و متخصصان امر درمان، مسئله را به صورت جدی و تخصصی در ھفته ھای آتی بررسی و پیگیری خواھند کرد و با ارائه راھبردھای کاربردی در جھت ارتقای سلامت افراد نیازمند پاسخگو خواھیم بود.

جنجال نالولکسان در حالی در ایران به راه افتاده است که در رویدادی جدید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در ماه جاری میلادی تصمیم  دارد تا در نشستی دو روزه راه‌های افزایش دسترسی به نالوکسان هیدروکلراید در آمریکا از جمله تبدیل آن به OTC را بررسی کند.

اسکات گاتلیب رئیس FDA در این‌باره گفت: این درمان بالقوه حیات‌بخش یک ابزار حیاتی برای افراد، خانواده‌ها، نخستین مواجه‌شدگان با افراد دچار اُوردوز و جوامع برای کمک به کاهش مرگ‌های مرتبط با اُوردوز است.

به گفته گاتلیب مرگ‌های ناشی از اُوردوز داروهای نسخه‌ای اُپیوییدی و مواد مخدر از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ دو برابر شده است.

نالوکسان هم‌اکنون یک داروی نسخه‌ای در آمریکا است اما در بیشتر ایالات این کشور، نالوکسان به افراد در خطر به‌علت اُوردوز، یا کسانی که چنین افرادی را می‌شناسند یا براساس دستور اجرایی بدون نسخه داده می‌شود.
افزون بر این نالوکسان در استرالیا از لیست داروهای نسخه ای به لیست داروهای بدون نسخه منتقل شده اما برای دریافت این دارو حتما نیاز به مشاوره داروساز بوده  البته این نکته ذکر شده است که اگر داروساز تشخیص دهد که فرد معتاد اوردوز کرده است حتی با وجود مصرف نالوکسان باید با اورژانس تماس گرفت.

نظر شما