شناسهٔ خبر: 29895830 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

باتلاق آلودگی

الناز عباسیان- خبرنگار: تجمع آب‌های سطحی در شهرک تقی‌آباد منطقه ۱۸ موضوعی است که بارها از سوی ساکنان این شهرک و شورایاران مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

این مشکل علاوه بر معضلات زیست‌محیطی احتمال سرریز شدن آب به خانه‌های اطراف و نفوذ به پی ساختمان‌ها را هم به دنبال خواهد داشت. علاوه بر مشکل رها شدن آب‌های سطحی در معابر، تفکیک غیرمجاز زباله‌ها در گوشه و کنار محله و بلاتکلیفی زمین‌های زراعی و بایر موجب نارضایتی ساکنان این شهرک شده است. سری به این محله زده و از نزدیک با اهالی صحبت کردیم تا بهتر بتوانیم از مسئولان پیگیر حل مشکلاتشان باشیم.  

حضور ما در میان اهالی تقی‌آباد در محله ولی‌عصر(عج) با بارش باران همراه شده است. با این حال اهالی، ما را همراهی می‌کنند تا ریز و درشت مشکلات محله‌شان را به اطلاع مسئولان برسانیم. بسیاری تقی‌آباد را به شهرک دپوی زباله می‌شناسند. این شهرک اهالی باصفا و خونگرمی دارد. حدود ۴۰۰نفر در ۱۱کوچه منتهی به خیابان کشاورز ساکن هستند. این کوچه‌ها درست مقابل یک زمین بایر و باغ متروکه و در چند صدمتری مرکز تفکیک غیرمجاز زباله قرار گرفته است.  

حجت‌الاسلام «احمد قاسمی» از معتمدان محل می‌گوید: «داخل این باغ معتادان بسیاری پرسه می‌زنند و گاهی هم موادمخدر مصرف می‌کنند. شب‌ها هم با زباله‌سوزی‌ عمدی به‌ویژه کابل‌سوزی دست و پنجه نرم می‌کنیم. این آتش‌سوزی‌ها دود و بوی بدی منتشر می‌کنند که برای ریه‌ اهالی خطرناک است. نظافت شهری هم که بسیار سطحی صورت می‌گیرد.» «غلامعلی رسایی» هم که به جمع ما اضافه شده،

مثل دیگر همسایه‌ها از مشکلات گلایه می‌کند و می‌گوید: «سال ۱۳۸۸ هزینه انشعاب فاضلاب شهری را پرداخته‌ایم و اما هنوز همه خانه‌ها چاه دارند و تقریباً سالی ۲بار چاه‌ها پر می‌شود و باید هزینه تخلیه بدهیم. وقتی به اداره آب و فاضلاب مراجعه می‌کنیم، جواب قانع‌کننده‌ای به ما نمی‌دهند و کم‌کاری پیمانکاران را دلیل تأخیر می‌دانند. مسئولان شهری هم از این محدوده بازدید کردند، اما کسی پیگیر مشکلات نیست.»

او در ادامه به‌ تردد زباله‌گردها و انباشت نخاله در محله اشاره کرده و می‌گوید: «اینجا بخشی از تهران است و نباید مرکز تجمع زباله شود. فعالیت‌هایی برای خروج همه زباله‌جمع‌کن‌ها از این محل انجام شده و چند وقتی است که از ورود آنها به این محله جلوگیری می‌شود. امیدوارم این طرح مقطعی نبوده و محله ما از زباله‌گردها خالی شود.»

کم‌کم به تعداد همسایه‌ها افزوده می‌شود. «محمد حیدری» به جمع ما ملحق می‌شود. گلایه بسیاری از وضع کوچه‌ها دارد و می‌گوید: «روزانه صدها تن زباله توسط دوره‌گردها وارد این محله شده و اینجا را تبدیل به زباله‌دانی کرده است.» در ادامه «اصغر ابراهیمی» با همسرش ما را تا انتهای کوچه همراهی کرده و خرابه انتهای کوچه را به ما نشان می‌دهد. همسرش به مزاحمت جانوران موذی اشاره کرده و می‌گوید:

«با آنکه هوا سرد است، اما از دست حشرات آسایش نداریم. موش‌ها هم که مهمان ناخوانده خانه‌های ما هستند.» حین صحبت با همسرش، ابراهیمی با چند تله موش از خانه بیرون می‌آید و می‌گوید: «همه رقم تله موش در گوشه و کنار خانه گذاشته‌ایم. اما کارساز نیست.» به دورهمی ما با اهالی، پسر جوانی محلق می‌شود. جنس صحبت‌های «حمید قاسمی» با دیگر اهالی متفاوت است و او به کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی اشاره می‌کند و می‌گوید:

«نوجوان و جوانان این محله هیچ امکاناتی ندارند. خانه‌های اهالی در این محله‌ها کوچک و تعداد اعضای خانواده‌ها زیاد است. به دلیل کمبود فضا دانش‌آموزان و دانشجویان نیاز دارند از کتابخانه‌های عمومی برای مطالعه استفاده کنند، اما نزدیک‌ترین مرکز فرهنگی به این شهرک تقریباً یک ساعتی با ما فاصله دارد.»
«ابراهیم جلیلی» از دیگر اهالی این محله می‌گوید: «امکانات این شهرک بسیار محدود است. خبری از مسجد، مدرسه و مرکز خرید نیست.

اگر به وسایل خانه و طبخ احتیاج داشته باشیم باید به محله‌های دیگر برویم. تفکیک غیرمجاز زباله هم دردسرساز شده است. این زباله‌ها چهره محله ما را زشت کرده‌اند. گاهی به دلیل این مشکلات دوست نداریم مهمان غریبه به خانه ما بیاید.» خانم همسایه به کنایه می‌گوید: «روستای دورافتاده محل تولد من از اینجا آبادتر است. از دست معتادان و موش‌ها آسایش نداریم. بچه‌ها جایی برای بازی ندارند و با خاک بازی می‌کنند.» مشکلات اهالی تمامی ندارد و بعد از شنیدن صحبت‌هایشان به آنها قول می‌دهیم تا از مسئولان شهری پیگیر مشکلاتشان باشیم.  

  •   مدیر پاسخگو   
  • جلوگیری از ورود زباله فروش‌ها

حضور زباله‌سوزها در تقی‌آباد در ۳۰ سال گذشته، نه فقط مشکل اهالی این محدوده، بلکه ساکنان مناطق همجوار از جمله منطقه۱۹ هم بوده است. این افراد بعد از تفکیک زباله‌ها، مواد زائد باقیمانده را می‌سوزانند که بو و دود ناشی از آن تا کیلومترها در فضا منتشر می‌شود و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد. حالا تقی‌آباد پس از سال‌ها تحمل آلودگی از وجود زباله‌های تروخشک پاکسازی می‌شود.

تفکیک غیرمجاز پسماند و زباله‌سوزی در اراضی تقی‌آباد، معضل اساسی ساکنان منطقه۱۸ تهران است که با همت شهرداری منطقه و دادستانی تهران برای همیشه پایان می‌یابد. تفکیک غیرمجاز پسماند علاوه بر ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی این محله را تبدیل به پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها کرده است. معاون امور شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۸ درباره جمع‌آوری بساط زباله‌فروش‌ها و برخورد با متخلفان می‌گوید:

«طی جلسات متعددی که با دادستان تهران و سرکلانتر منطقه۱۸ در فرمانداری برگزار کردیم، قرار شد که مأموران کلانتری و یگان ویژه ۲۴ساعته از ورود ماشین‌های حمل زباله به تقی‌آباد ممانعت کنند. بنابراین ورودی‌های شهرک از بزرگراه آزادگان و شهرک ولی‌عصر(عج) به‌طور کامل توسط نیروهای انتظامی بسته شده و در صورت مشاهده ماشین‌های حمل زباله، خودرو متوقف و با راننده برخورد قانونی می‌شود.»  «امیرحسین عساری» در ادامه می‌افزاید:

«این اقدام پس از سال‌ها با همکاری دادستانی تهران به نتیجه رسیده و ساکنان این محله برای همیشه از مشکلات زباله‌سوزی و تفکیک غیرمجاز و غیربهداشتی پسماند در همسایگی خود رهایی می‌یابند. بیشتر زمین‌های تقی‌آباد اوقافی است و اداره اوقاف باید برای جلوگیری از بازگشت متخلفانی که با تفکیک، فروش و سوزاندن زباله سلامت اهالی را به خطر می‌اندازند، این زمین‌ها را ساماندهی کند.» 

  •        راهکار        
  • هدایت آب‌های سطحی با ساخت کانال

برای بررسی وضع آب‌های سطحی تقی‌آباد سراغ معاون فنی و عمران شهردار منطقه۱۸ رفتیم. «عباس فرشادیان» از هدایت آب‌های سطحی محدوده خبر می‌دهد و می‌گوید: «سال‌هاست که بخش اعظمی از آب‌های سطحی منطقه وارد خیابان کشاورز در محله تقی‌آباد شده و از آنجا که خروجی برای این آب‌ها ساخته نشده، این محدوده با مشکلات انباشت آب آلوده و لجن مواجه است.

برای حل این مشکل زیست‌محیطی نیاز به تملک اراضی اوقافی برای ساخت کانال خروجی آب‌های سطحی در این محدوده داشتیم که در سال‌های گذشته اقدامی نشده بود. لذا با توجه به بازدیدهای میدانی و نقشه‌برداری صورت گرفته، تغییر مسیر نهر به طول ۶۵۰‌متر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. این کار از آبان آغاز و با توجه به شرایط جوی حداکثر ۲ماه زمان برای اجرای کانال‌کشی و هدایت آب‌های سطحی پیش‌بینی شده است.» 

برچسب‌ها:

نظر شما