شناسهٔ خبر: 29894732 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

شايع ترين دلايل افزايش دماي بدن!

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر ايران به نقل از "پريونشن"، بهتر است علائمي که با آنها مواجه هستيد را يادداشت کنيد، به ويژه اگر تعريق بيش از حد، تغيير وزن، خستگي يا تپش قلب را تجربه مي کنيد، و براي بررسي دقيق شرايط آنها را با پزشک خود در ميان بگذاريد. در ادامه با برخي از دلايل شايع گرفتگي و افزايش دماي بدن بيشتر آشنا مي شويم.

مقاومت به انسولين

تعريق مداوم، به ويژه هنگام شب، يا عدم تحمل گرما مي توانند نشانه اي از مقاومت به انسولين باشند. اين به معناي آن است که بدن در کنترل سطوح قند خون با مشکل مواجه است. تعريق و عدم تحمل گرما بين افراد مبتلا به پيش ديابت يا مقاومت به انسولين بيشتر شايع است و دليلي شايع براي گرگرفتي بين بيماران محسوب مي شود. نوسان هاي سطوح قند خون ممکن است يک واکنش جنگ يا گريز را در بدن تحريک کند و به نوسان دماي بدن منجر شود.

مشکلات تيروئيد

فعاليت نادرست غده تيروئيد يکي از دلايلي است که در پس افزايش دماي بدن قرار دارد. پرکاري تيروئيد موجب ترشح بيش از حد هورمون تيروئيد، افزايش سوخت و ساز و احساس دماي بيش از حد بالاي بدن مي شود. کم کاري تيروئيد نيز مي تواند اثري مشابه داشته باشد. تغيير وزن، خستگي، و تپش قلب از ديگر نشانه هاي عملکرد نادرست تيروئيد هستند. در صورت مواجهه با اين علائم به پزشک مراجعه کنيد.

استرس و اضطراب

استرس يا اضطراب بيش از حد مي تواند به تعريق و افزايش دماي بدن منجر شود. افزايش ترشح آدرنالين مي تواند احساس گرما را به همراه داشته باشد که مي تواند به راحتي با گرگرفتگي اشتباه گرفته شود. تمرين هاي تنفس عميق يا پياده‌روي مي توانند به آرامش اعصاب و کاهش دماي بدن کمک کنند. احساس اندکي گرگرفتگي عادي است، اما اگر علائم شديدتري را تجربه مي کنيد به پزشک مراجعه کنيد.

بارداري

نوسان دماي بدن، به ويژه طي سال هاي باروري، شرايطي عادي است. دماي بدن در هر ماه پس از تخمک گذاري افزايش مي يابد تا شرايط براي بارداري فراهم شود. در صورت باردار شدن، افزايش دماي بدن ادامه خواهد داشت و در غير اين صورت کاهش مي يابد. براي برخي زنان، گرگرفتگي پس از بارداري نيز ادامه مي يابد.

کافئين بيش از حد

در شرايطي که برخي افراد نمي توانند بدون مصرف کافئين عملکرد عادي خود را ارائه کنند، ميزان بيش از حد اين ماده نيز مي تواند مشکل آفرين باشد. پژوهش ها نشان داده اند که کافئين در بدن گرما توليد مي کند که به طور طبيعي دماي بدن را افزايش مي دهد. کافئين مي تواند ضربان قلب را افزايش دهد و موجب احساس گرما شود. همچنين، مطالعه اي در سال 2015 که در نشريه Menopause منتشر شد، نشان داد که کافئين مي تواند طي دوران يائسگي شدت گرگرفتگي ها را افزايش دهد.

غذاهاي تند

خوراکي هاي تند تنها موجب احساس سوزش در دهان نمي شوند و مي توانند دماي بدن را نيز افزايش دهند. پس از مصرف غذاهاي تند، جريان خون به صورت، زبان و گلو افزايش مي يابد. با افزايش جريان خون، شما هرچه بيشتر گرما را احساس خواهيد کرد.

دارو

داروهاي تجويزي مي توانند فهرستي طولاني از عوارض جانبي را موجب شوند. گرگرفتگي، به ويژه در مورد داروهاي ديابت، يکي از موارد شايع است. اگر براي کاهش قند خون خود دارو مصرف مي کنيد و سطوح قند خون بيش از حد افت کند، مي توانيد تعريق را تجربه کنيد. داروهاي ضد افسردگي و داروهاي شبه افيوني نيز از ديگر موارد شايعي هستند که مي توانند موجب افزايش دماي بدن شوند.

بيماري

بيماري و ابتلا به عفونت مي تواند دماي بدن را افزايش دهد. هر چيزي از ميکروب معده تا يک عفونت پوستي مي تواند موجب افزايش دماي بدن و گاهي اوقات تب شود که مي تواند همانند يک گرگرفتگي احساس شود.

الکل

الکل موجب گشاد شدن رگ هاي خوني در صورت و پيرو آن احساس گرما مي شود. همچنين، مصرف الکل مي تواند تعريق شبانه را به همراه داشته باشد. پردازش الکل توسط کبد و کاهش سطوح قند خون مي تواند به تعريق نيز منجر شود.

سندرم پيش از قاعدگي

در روزهاي منتهي به آغاز قاعدگي، سطوح استروژن رو به کاهش مي رود. در سندرم پيش از قاعدگي با کاهش سطوح استروژن مواجه هستيم که مي تواند يک گرفتگي را تسريع کند زيرا کاهش استروژن مي تواند بر تنظيم دماي بدن اثرگذار باشد.

پروستاگلاندين ها، موادي شبه هورموني، نيز مي توانند در اين زمينه نقش داشته باشند. سطوح اين مواد شيميايي پيش و حين قاعدگي افزايش مي يابند و به رحم در تخليه خون قاعدگي کمک مي کنند. اما آنها مي توانند موجب تعريق و همچنين مشکلات گوارشي، مانند مدفوع شل و حالت تهوع نيز شوند.

نظر شما