شناسهٔ خبر: 29894333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه ابرچالشی که دولت نتانیاهو را بحران زده کرد

تهران - ایرنا- روزنامه 'القدس العربی' در مطلبی نوشت: رژیم صهیونیستی این روزها با سه ابرچالش 'مواجهه با قدرت موشکی حزب الله لبنان' ، 'شکست در خان یونس فلسطین' و 'شکست دیپلماتیک در سازمان ملل' رو به رو است که چگونگی برخورد با هرکدام از آنها نگرانی های بسیاری را برای صهیونیست ها و حامی اول آنان یعنی آمریکا به وجود آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «عصام نعمان» نویسنده لبنانی در مقاله ای در روزنامه القدس العربی نوشت: چالش اول رژیم صهیونیستی، قدرت موشکی حزب الله لبنان است، موشک هایی که می توانند با توانایی نقطه زنی بسیار بالای خود، اهداف راهبردی را در عمق تل آویو مورد هدف قرار دهند، مساله ای که با توجه به عدم بازدارندگی کامل سامانه های دفاعی رژیم صهیونیستی همچون گنبد آهنین نگرانی های بسیاری را در سرزمین های اشغالی به وجود آورده است.
چالش دوم شکست ارتش رژیم صهیونیستی در حمله اخیر به منطقه 'خان یونس' فلسطین و پیامدهای مرتب بر این شکست مفتضحانه است.
در آبان ماه گذشته گروهی از کماندوهای ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه ای در شرق خان یونس حمله کرده و یکی از فرماندهان ارشد گردان های شهید عزالدین القسام را به شهادت رساندند.
اما این عملیات ناکام ماند و با لو رفتن آن، درگیری هایی میان نیروهای مقاومت فلسطین و نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی ایجاد شد که در اثر آن شماری از نظامیان صهیونیست کشته یا زخمی شدند.
و سرانجام چالش سوم، 'شکست دیپلماتیک در سازمان ملل' ، چندی قبل مجمع عمومی ملل متحد هشت قطعنامه را علیه رژیم صهیونیستی صادر کرد که از این تعداد، هفت قطعنامه به نفع فلسطین و دربردارنده حقوق مردم آن است. قطعنامه هشتم نیز بر لزوم عقب نشینی صهیونیست ها از بلندی‌های جولان که از سال 1967 از سوی این رژیم اشغال شده است، تاکید دارد.
این نویسنده لبنانی در ادامه مقاله خود نوشت: پیش از مطرح شدن این سه چالش بزرگ هم آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی این حقیقت را درک کرده بودند که 'توازن قدرت' در منطقه غرب آسیا به ضرر منافع آنان در حال تغییر است، توانمندتر شدن محور مقاومت به خصوص جنبش حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین با حمایت های ایران تایید کننده این مطلب بود.
نعمان همچنین به این نکته اشاره کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت از جریان های تروریستی تکفیری در سوریه و اعمال فشار بر ایران قصد داشتند جلوی رشد جریان فزاینده محور مقاومت در منطقه را بگیرند.
در مهمترین اقدام در این راستا «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برخلاف مخالفت های جهانی اردیبهشت ماه امسال کشورش را از توافق هسته ای برجام خارج کرد تا شاید فشارها بر ایران و محور مقاومت افزایش یابد.
این نویسنده لبنانی همچنین افزود: عدم همراهی جامعه جهانی با آمریکا در خروج از برجام و مقاومت ایران دو عاملی بودندکه باعث شد، استراتژی ایالات متحده برای فشار آوردن به محور مقاومت، بیشتر به سمت بحران آفرینی در داخل سوریه و فلسطین و سوریه معطوف شود.
نعمان در ادامه مقاله خود به تفصیل به نقشه های آمریکا و رژیم صهیونیستی در سه کشور سوریه، لبنان و فلسطین پرداخت و نوشت: در سوریه، آمریکا در شرق و شمال شرق این کشور با حمایت مالی و تسلیحاتی از نیروهای دمکراتیک سوریه قصد داشت با ایجاد حکومت خودمختار و مستقل در دو استان 'رقه' و 'الحسکه' به راحتی منابع نفت و گاز سوریه را به یغما ببرد.
پیشتر یکی از مقام های ارشد در ستاد مشترک ارتش ایالات متحده هم اذعان کرده بود که آمریکا قبل از خروج کامل از سوریه باید 40 هزار جنگجوی محلی را برای مواقع ضروری آموزش دهد.
این نویسنده لبنانی همچنین معتقد است که هدف آمریکا از فعالیت در سوریه دسترسی به منابع طبیعی این کشور و کارشکنی در روند مذاکرات آستانه و سوچی است که با تلاش ایران،روسیه و ترکیه برای پایان دادن به بحران سوریه طراحی شده است.
نعمان در رابطه با قضیه فلسطین هم نوشت: آمریکا همچنان در تلاش است تا با اجرایی کردن 'معامله قرن' تا سال آینده میلادی و کمک به روند عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و همچنین تاسیس ناتوی عربی شرایط را برای فیصله دادن به قضیه فلسطین به نفع منافع رژیم صهییونیستی مهیا کند.
و اما در قضیه لبنان نویسنده القدس العربی معتقد است، آمریکا و رژیم صهیونیستی می کوشند با طرح مسائل واهی و بزرگ نمایی در مورد کشف تونل های حزب الله در نزدیکی شهرک های صهیونیستی و ایجاد کارشکنی در تشکیل دولت وحدت ملی ضمن ایجاد جنگ روانی علیه این کشور شرایط را برای اعمال فشارهای بیشتر به لبنان مهیا کنند.
عصام نعمان در پایان نوشت: حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت نتانیاهو با حمایت و فتنه آفرینی های متحد دیرینه اش آمریکا در سوریه و فلسطین و لبنان، می تواند ازابرچالش های بی سابقه ای که با آن مواجه است عبور کند یا بار دیگر باید شاهد شکست این رژیم باشیم.
شبک **خاورم*9469*1708

نظر شما