شناسهٔ خبر: 29894044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگر لامردی:

رعایت الزامات پدافندی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضروری است

شیراز-ایرنا- یکی از پژوهشگران شهرستان لامرد که در پیوند با منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان مبادرت به یک کار پژوهشی کرده، گفت: با توجه به بروز عوامل طبیعی نظیر زلزله، سیل و تغییرات زمین ساختی (تکتونیک) ناشی از خشکسالی، این منطقه ویژه نیازمند رعایت الزامات پدافند غیرعامل است.

صاحب‌خبر -

مهدی کرمی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این کار پژوهشی را با عنوان 'تحلیل فضای آسیب پذیری صنایع انرژی بر با رویکرد پدافند غیرعامل در شهرستان لامرد' انجام داده ام و از جمله اهداف این پژوهش، شناخت شاخص های موثر در آسیب پذیری احتمالی محل استقرار صنایع، پهنه بندی مخاطرات طبیعی این شهرستان و آنالیز خطر پذیری صنایع انرژی بر در برابر تهدیدهایی که ساخته دست انسان است.
وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد در حوزه برنامه ریزی شهری و شهر سازی است، بیان داشت: اماکن با کاربری های صنعتی اگرچه برای اقتصاد و زندگی انسان حیاتی هستند اما در صورت آسیب دیدن می توانند خسارت های جبران ناپذیری به انسان تحمیل کنند از این رو مدیریت ایمنی این کاربری‌ها و توجه به الزمات پدافندی آنها بسیار حائز اهمیت است.
کرمی ادامه داد: تعیین مقر، مکان یابی و موقعیت مراکز صنعتی به عنوان یکی از فضاهای مهم از موضوع های حساس و قابل توجه است.
وی بیان کرد: این مقاله پژوهشی، کاربردی و به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
کرمی افزود: در بخش توصیفی، برای جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز از بررسی های اسنادی، کتابخانه ای و مطالعات میدانی استفاده شده است.
به گفته وی، در تحلیل فضایی و سیستم های اطلاعات جغرافیایی موسوم به (GIS) نیز مستعدترین مناطق خطرآفرین و آسیب پذیر در منطقه لامرد مورد مطالعه و بررسی علمی قرار گرفته است.
کرمی اضافه کرد: در این پژوهش کوشیده ایم که وضعیت صنایع انرژی بر را در مقابل تهدیدهای طبیعی و انسان ساخت با رویکرد پدافند غیرعامل مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم، به گونه ای که با شناخت وضعیت منطقه، از اثرات بحران کاسته، خسارت ها را به حداقل ممکن رسانده و پایداری ملی را رقم بزنیم.
این پژوهشگر که در کارنامه مدیریتی خود، سرپرستی سایت صنایع انرژی بر لامرد را ثبت کرده، افزود: در این پژوهش به تحلیل فضای آسیب پذیری صنایع انرژی بر با رویکرد پدافند غیرعامل پرداخته شده است.
کرمی، گفت: نظام مدیریت بحران، بخشی از نظام جامع مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE-MS) است از این رو پیشنهاد می شود این نظام با رویکرد دفاعی و امنیتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به صورت فراگیر پیاده سازی شود.
وی افزود: از جمله دستاوردهای اجرای این نظام در منطقه ویژه لامرد، حصول اطمینان در مسئولان نسبت به عملکردهای مناسب ایمنی و امنیتی در این منطقه است.
کرمی ادامه داد: همچنین اهمیت و نقش سازمان های مردم نهاد (سمن ها) برای اشاعه فرهنگ رعایت پدافند غیر عامل با توجه به استقرار مناطق جمعیتی در پیرامون این منطقه مهم صنعتی و هم افزایی بیش از پیش مدیران صنعتی با متولیان امر نیز در این پژوهش مورد تاکید قرار گرفته است.
وی، به پاره ای دیگر از رهیافت های این پژوهش اشاره و بیان کرد: مد نظر قرار دادن اصول و معیارهای پدافند غیر عامل در تهیه طرح های فرادستی صنایع، رعایت پراکندگی، استتار، اختفا و پوشش به عنوان اصول پدافند غیر عامل و کاربست این اصول در استقرار صنایع متوسط و بزرگ و ایمن سازی آنها در برابر تهدیدهای طبیعی و انسانی به ویژه در پهنه های آسیب پذیر از جمله نتایج این کار پژوهشی است.
این پژوهشگر افزود: هر چند مقوله پدافند غیر عامل در کشور ما تا حدی نوپا محسوب می شود اما برای صیانت از منابع مادی، معنوی و حصول اطمینان از مقاومت تاسیسات و مراکز صنعتی در برابر حوادث غیر مترقبه و رویدادهای مخرب، پرداختن به این مساله و تلاش برای پایداری صنایع مختلف باید از اولویت بالایی برخوردار باشد.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدام نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابه جایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفا و سازه های امن است.
در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند.
کرمی در بخش دیگری از مطالب خود بیان داشت: صنایع انرژی‌ بر لامرد از جمله طرح‌های مهمی است که می تواند سهم بسزایی در توسعه و رشد اقتصادی مناطق جنوبی کشور و حتی در سطح ملی داشته باشد و با توجه به این ویژگی ها و نقش اینگونه صنایع در ایجاد حجم بالایی از اشتغال باید برای حفظ و نگهداری آنها دقت نظر بیشتری داشته باشیم.
منطقه ویژه اقتصادی لامرد در زمره مراکز مهمی است که با هدف پویایی و شکوفایی صنعت جنوب کشور و به ویژه صنایع معدنی ایجاد شده است و هم اکنون بزرگترین مجتمع تولید شمش آلومینیوم کشور در این منطقه در آستانه تکمیل است.
بنا به گفته مسئولان منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد، امکان تولید سالانه آلومینیوم با ظرفیت حدود یک میلیون تن، سیمان با ظرفیت 10میلیون تن، منیزیم با ظرفیت 60هزار تن، نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی، پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن، پالایشگاه میعانات گازی، زنجیره تولید بوتان، تولید پروپیلین از پروپان، صنایع پشتیبان، صنایع پایین دست فولاد در این منطقه فراهم است.
شهرستان لامرد در فاصله 365 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارایه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
7368 /6118

نظر شما