شناسهٔ خبر: 29893771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل؛

موگرینی خبر داد: سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران تا پایان سال ۲۰۱۸

خبرگزاری فارس

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه اعلام کرد که حمایت قوی اتحادیه اروپا از تداوم برجام، باعث نمی‌شود از دیگر مسائل مرتبط با ایران چشم‌پوشی کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پارسینه، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که سازوکار ویژه مالی برای تجارت غیردلاری شرکت‌ها با ایران تا پایان سال جاری میلادی آماده خواهد شد.فدریکا موگرینی روز دوشنبه ۱۹ آذر گفت: «انتظار دارم که این ابزار ظرف هفته‌های آینده، تا پیش از پایان سال، به عنوان راهی برای حفاظت و ترویج تجارت مشروع با ایران آماده شود».

وی که در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می‌گفت، جزئیات بیشتری بیان نکرد، ولی افزود که «کار‌ها خوب پیش می‌رود».سال میلادی روز دهم دی‌ماه به پایان می‌رسد.سازوکار اتحادیه اروپا که «وسیله برای هدفی ویژه» (اس‌پی‌وی) نام دارد، برای پیشدستی نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌هایی است که به نقل وانتقال پول صادرات نفت ایران می‌پردازند.

اس‌پی‌وی که می‌تواند با یک نظام مبادله پایاپای پیوند بخورد از یک نهاد واسطه در اتحادیه اروپا برای انجام تجارت با ایران بهره می‌برد.این سازوکار تضمین می‌کند که برای مثال پول صادرات نفت ایران به کشور‌های اروپایی با فروش کالا‌ها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.

به رغم گذشت شش ماه از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران هنوز صورت اجرایی به خود نگرفته است.کشور‌های اروپایی درصدند که توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند و در همین راستا در تلاشند یک کانال مالی برای برای ادامه مبادلات مالی و بانکی با ایران ایجاد کنند.

اما از سوی دیگر موگرینی طی نشست خبری در بروکسل ضمن تاکید بر لزوم اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران، گفت: «همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سیزدهمین گزارش خود تایید کرده، ایران به تمام الزامات هسته‌ای خود ذیل برجام پایبند بوده است».

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، توضیح داد: «به خاطر منافع امنیتی و معاهده عدم اشاعه، انتظار خود از ایران برای تداوم پایبندی به تعهداتش در توافق هسته‌ای را به آن‌ها انتقال دادم».

این مقام اروپایی با بیان اینکه اتحادیه اروپا متعهد است که مردم ایران از عواید لغو تحریم‌ها بهره‌مند شوند، تصریح کرد: «حتی بعد از اینکه آمریکا تصمیم گرفت بخشی از این تحریم‌ها را بازگرداند. وزرای خارجه سه کشور اروپایی حاضر در برجام طی نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره ایجاد سازوکار ویژه تعامل مالی با ایران گزارش دادند».

موگرینی با قدردانی از موضع حمایتی وزارت خارجه ایران از اقدامات فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، خاطر نشان کرد: «این نتیجه مذاکرات ما با ایران در موضوعات منطقه‌ای است که باعث شد ایران از نفوذش بر حوثی‌ها برای آغاز مذاکرات سوئد استفاده کند».

وی با بیان اینکه اروپا می‌تواند از طریق اجرای کامل برجام، باب مذاکرات در دیگر موضوعات با ایران را بگشاید، گفت: «موضوعاتی که نگرانی‌های جدی برای ما دارند، از جمله موشک‌های بالستیک، سوریه و دیگر موضوعات که هم‌اکنون در حال مذاکره درباره آن‌ها با ایران هستیم».

نظر شما