شناسهٔ خبر: 29893649 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لازمه نوآوری در خوشنویسی شناخت اصول و وفاداری به سنت است

تهران - ایرنا-دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به هنرهای سنتی همچون خوشنویسی و نگارگری که ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد، گفت: لازمه نوآوری در خوشنویسی شناخت اصول و وفاداری به سنت ها است.

صاحب‌خبر -

امیر احمد فلسفی دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره تجسمی هنرهای تجسمی فجر عصر امروز (دوشنبه) در نشست هم اندیشی این جشنواره گفت: جشنواره فجر به دلیل اینکه تمامی هنر های مرسوم در کشور را در بر می گیرد مهمترین رویداد هنری سالیان اخیر است و افرادی که کارشان در این جشنواره انتخاب و برگزیده می‌شود از اعتبار و ارزش بسیاری درمیان جامعه هنری برخوردار خواهند بود.
وی با اشاره به عیار هنری جشنواره فجر گفت: آثار برگزیده ده دوره گذشته جشنواره خوشنویسی فجر متشکل از آثار فاخر خوشنویسان پیشکسوت و جوان است که در برگزاری این جشنواره ها مشارکت کردند و بدون شک لازمه پیشرفت در خوشنویسی حضور در این رویداد های عمومی است که کارها در معرض قضاوت حال و آینده قرار می گیرد و می تواند در تاریخ ماندگار شود.
دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود با اشاره به اینکه در دوره های گذشته تمامی شاخه های هنری با یکدیگر به رقابت می پرداختند که مقامات تصمیم گیرنده در شورای سیاستگذاری در این دوره از جشنواره با تفکیک داوری بخش های مختلف به صورت جداگانه تغییراتی را در راستای افزایش کیفیت این رویداد لحاظ کردند.
فلسفی اظهار کرد: داوری دوره های گذشته با توجه به اینکه هنرهای مدرن پر سر و صدا و پر آب و رنگ به نمایش گذاشته می شد هنر های کلاسیک و سنتی در حاشیه قرار می گرفت و گاهاً در برخی از دوره ها حتی داور خوشنویسی هم در میان داوران حضور نداشت.
وی با استقبال از رویه داوری در این دوره از جشنواره گفت: استادان غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی و افجعه ای از صاحب‌نام ترین هنرمندان کشور این دوره از جشنواره خوشنویسی هنرهای تجسمی فجر را داوری می کنند و امیدواریم جامعه خوشنویسی ایران که آبروی هنرهای سنتی ریشه دار در تاریخ کشور دارد با تمام عیار حضور پیدا کند.
فلسفی گفت: در حال حاضر با دنیای مدرن روبه‌رو هستیم و و از آن گریزی نداریم ولی شناخت بسترهای پدیده‌های مدرن ضروری است تا قادر به تولید شویم و باید هنر مدرن را بر پایه ی سنت های هنری خود استوار کنیم تا بر این اصول کارهای نو تولید شود.

** با نوگرایی مشکلی نداریم
وی افزود: با نوگرایی مشکلی نداریم ولی معتقدیم که پایه های آن باید روی سنت بنا شود و باید با توجه به ریشه های فرهنگی هنر خوشنویسی آثار خلاقانه از هویت شرقی و ایرانی سرچشمه بگیرد.
دبیر خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به رویکرد داوری در این دوره گفت: با توجه به نیاز به یک تنوع که دارای هویت در خوشنویسی ایرانی باشد فضاهای تازه و ایده های جدید مورد توجه قرار می گیرد.
وی با اشاره به تنها یک جایزه در این بخش از جشنواره گفت: برخی از دوستان پیشنهاد دادند که مبلغ این جایزه را به چهار برگزیده اختصاص دهیم ولی در نهایت تصمیم بر این شد که این مبلغ تنها به یک نفر اختصاص پیدا کند و امیدواریم بودجه تجسمی در آینده افزایش داشته باشد.
یدالله کابلی از داوران بخش خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره ها رویداد هایی هستند که در تمامی رشته های هنری برای نسل جوان ایجاد انگیزه می کنند و این زیباترین فضایی است که می توان در آن شاهد خلاقیت و پویایی باشیم به نحوی که افراد می توانند فردیت و شخصیت هنری خود را عرضه کنند.
وی با اشاره به کشف خلاقیت و ایده های نو در این رویداد ها گفت: هنرمندان خوشنویس قادر خواهند بود با حفظ سنتها و اصول هندسی این هنر فضاهای خلاقانه تولید کنند.
کابلی با اشاره به اصول خوشنویسی افزود: ما از هنرمندان انتظار حرف تازه در «ی» و «ن» خوشنویسی نداریم ولی می توان با بهره گیری از ایده های هنری جهان جدیدی در این آثار خلق کرد.
وی با اشاره به حضور رنگ در آثار خوشنویسی گفت: معمولاً به صورت سنتی مرکب سیاه و کاغذ سفید به یک اصول و عرف در خوشنویسی بدل شده است ولی می توان با بهره‌گیری از پتانسیل رنگ آثار فاخر خلق کرد.
وی در پایان افزود: امیدواریم در این جشنواره یک نگاه تازه در عرصه خوشنویسی باشیم و شرکت کنندگان فارغ از جایزه و رقابت به دنبال آرمان های باشیم تابه اندیشه هنر برای هنر وفادار بمانیم.
نشست هم اندیشی و اطلاع رسانی بخش خوشنویسی یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر عصر دوشنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فراهنگ ** 9031** 1418

نظر شما