شناسهٔ خبر: 29893419 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری در سال آینده

دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری در سال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری مازندران، دکتر برومند در آیین افتتاح ساختمان مرکز رشد جامع واحدهای فناور شهرستان ساری با اشاره به مزیت‌های مهم این استان در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: مازندران در بخش نیروی انسانی بسیار غنی است و فارغ‌التحصیلان زیادی دارد که این نیروها مهم‌ترین مزیت آن نسبت به سایر استان‌ها است.

وی با بیان اینکه استان مازندران از برخی چالش‌ها مانند گرد و غبار و آب در مقایسه با سایر مناطق برخوردار نیست، افزود: این امر می‌تواند عاملی باشد که مازندران را به سمت و سوی توسعه سوق دهد؛ در ریاضیات گاهی تمایل داریم معادله‌ای را به سمت میزان مشخصی سوق بدهیم، برای این‌کار الزاماتی را مشخص می‌کنیم بنابراین اگر فکر می‌کنیم در استانی مانند مازندران باید توسعه صنعتی و کشاورزی باشد، نیاز به برنامه‌ریزی‌های خیلی دقیق است و این در توان مردم و مدیران مازندران هست.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: شرایط طوری است که نمی‌توانیم منتظر باشیم ببینیم به‌عنوان نمونه کارآفرینان شهر ساری چه ایده‌هایی دارند، گاهی وقت‌ها باید آنها را به سمت ایده‌هایی که نیاز است، سوق بدهیم.

دکتر برومند با اشاره به اینکه شبکه تامین صنایع بزرگ بهترین موضوع برای رشد شرکت‌های بزرگ، کوچک و متوسط است، تصریح کرد: این شبکه باید شناسایی شود؛ معمولاً صنایع بزرگ به محصول خود در انتهای خط تولید می‌اندیشند و برای آنها اینکه زنجیره تامین چگونه شکل بگیرد اولویت دوم است و اینجا بهترین جایگاه برای سوق دادن جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه تهدیدهایی مانند پسماند در عین حال فرصت‌های توسعه هستند و می‌شود روی آنها کار کرد، ادامه داد: ولی باید این فرصت‌ها را پیدا کرد، برای آنها برنامه‌ریزی داشت و روی آنها انرژی گذاشت. در این مسیر وزارت علوم همراه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، درباره اختصاص یک درصد بودجه اعتبارات این وزارتخانه به پارک‌های علم و فناوری تصریح کرد: واقعاً بودجه اندکی است و سال گذشته به‌جای خرده‌عددها که نمی‌توان با آنها کار خاصی انجام داد، اجازه داده شد که استان‌ها با تجمیع آنها پروژه‌های بزرگ‌تری را اجرا کنند.

دکتر برومند ادامه داد: دانشگاه‌ها به‌عنوان یک مجموعه بسیار مستعد، بزرگترین ظرفیت برای پارک‌های علم و فناوری هستند، و فعالیت پارک های علم و فناوری متعلق به همه مردم بوده و ملی است و همه باید به ارتقای آنها کمک و پشتیبانی کنیم.

وی با اشاره به تغییر نگاه مسئولان کشور نسبت به این حوزه، تصریح کرد: در دوره‌ای این سؤال‌ها مطرح بوده که چه اتفاقی در دانشگاه‌ها و پارک‌ها افتاده است اما امروز این سؤال مطرح است که باید چه کاری برای پارک‌ها و دانشگاه‌ها انجام بدهیم که به تقویت آنها کمک کنیم.

دکتر برومند افزود: در حالی که سال آینده متوسط بودجه کشور حدود ۱۱ درصد رشد می‌کند اما بودجه پارک‌های علم و فناوری بالای ۷۰ درصد رشد دارد و رشد بودجه دانشگاه‌ها اگرچه از نظر ما اندک است اما از متوسط بالاتر است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، بیان کرد: اگر شرایطی ایجاد کنیم که افراد نگران کسب و کار خود نباشند اتفاقات خوبی رقم می‌خورد، وزارت علوم در این شرایط سخت مالی بخشی از بودجه فناوری را فقط به پارک‌های علم و فناوری اختصاص داده است. امسال سعی کردیم که گرند فناوری را فراهم کنیم و برای سال آینده فعالیت‌های دیگری در نظر داریم.

وی خاطر نشان کرد: به‌دنبال ایجاد اعتماد ملی در حوزه علم و فناوری هستیم و امروز نیاز به خبرهای خوب و یک کشف تازه در حوزه علم و فناوری و توسعه کشور داریم تا حال همه خوب شود.

ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

نظر شما