شناسهٔ خبر: 29892951 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

همزمان با حمله دوباره روحانی به منتقدان FATF بنام دفاع از معیشت مردم؛

چرا حضور اسرائیل در FATF برای ایران مهم است؟

طبق قوانین حاکم بر گروه ویژه اقدام مالی، این رژیم اکنون به عنوان عضو این نهاد می‌تواند بر سیاست‌ها و تصمیمات آن درمورد سایر کشورها از جمله ایران تاثیرگذار باشد. همچنین، این رژیم می‌تواند در تدوین مقررات در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز مشارکت کند.

صاحب‌خبر -

گویا حواشی FATF در کشور ما تمامی ندارد. از رفت‌وبرگشت میان مجلس و شورای نگهبان بگیرید تا موافقت و مخالفت‌های تمام نشدنی در این موضوع. درست روزی که حسن روحانی، در نشست رئیس‌جمهور با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی، دوباره به مخالفان سرسخت FATF حمله کرد، رژیم صهیونیستی هم در اقدامی عجیب به عضویت این گروه ویژه اقدام مالی (FATF) درآمد.

 

حمله دوباره روحانی به مخالفان با سپر معیشت مردم
روحانی در جدیدترین سخنان خود پیرامون FATF و مخالفان چنین گفته است: «اگر FATF باشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود.

اینکه برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد، مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشه ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضاء شود، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد. اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد.»

اینکه چرا بعد از مدتها سکوت دوباره خود روحانی به عرصه برگشته جای سوال دارد. اما نباید فراموش کرد که برگشت لوایح چهارگانه از شورای نگهبان به مجلس و اصرار بهارستانی‌ها بر تصویب برخی مفاد جنجالی، موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت خواهد کشاند. جایی که روحانی امید دارد با فشار طیف همسو با خود ان را قانونی کند. شاید حمله تند روحانی به منتقدان در یک جلسه بی‌ربط با این موضوع دلیلی براین ادعا باشد که خود روحانی تصمیم گرفته تا شخصا FATF را خارج از روال قانونی و با فشار روانی به ساختار حاکمیت به سرانجام برساند.

حمله دوباره روحانی به منتقدان FATF با سپر معیشت مردم

 

همان مدلی که در ماجرای تصویب برجام نیز رخ داد. یعنی با سیاه‌نمایی گسترده از وضعیت خزانه و بودجه کشور و چند حرکت مشکوک در آستانه مذاکرات هسته‌ای مانند توزیع خفت‌بار سبد کالا پیش چشم خبرگزاری‌های خارجی، ابتدا جو روانی کشور را مهندسی کردند و سپس شخص حسن روحانی با اصرار بر تصویب و اجرای برجام و گفتن این جمله که «همه مسئولیت مذاکرات با من است»، عملا نظام را مجبور به همراهی با رئیس‌جمهور کرد.

این سخنان روحانی نیز گویا تکرار همین مدل است. گره زدن معیشیت عمومی به FATF، حضور مستقیم روحانی و سرانجام گره زدن اجرای آن به پافشاری رئیس‌جمهور.

رژیم صهیونیستی نیز FATF را امضا کرد
وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در اظهاراتی از پذیرش عضویت این رژیم در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خبر داد. سایت این نهاد مالی بین‌المللی نیز عضویت این رژیم را تایید کرده است.

طبق قوانین حاکم بر گروه ویژه اقدام مالی، رژیم صهیونیستی اکنون به عنوان سی و هشتمین عضو این نهاد مالی بین‌المللی می‌تواند بر سیاست‌ها و تصمیمات آن درمورد سایر کشورها از جمله ایران تاثیرگذار باشد. همچنین به نوشته رویترز، رژیم صهیونیستی با عضویت در گروه ویژه اقدام مالی اکنون می‌تواند در تدوین مقررات بین‌المللی در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز مشارکت کند.

حمله دوباره روحانی به منتقدان FATF با بهانه معیشت مردم

 

رژیم صهیونیستی از فوریه 2016 عضو ناظر کارگروه ویژه اقدام مالی بود اما اکنون جایگاه آن به عنوان یکی از اعضای این نهاد ارتقاء یافته است. عضویت رژیم صهیونیستی در گروه ویژه اقدام مالی در حالی صورت می‌گیرد که این نهاد مالی اواخر مهرماه سال جاری در آخرین روز نشست سالانه خود در پاریس، مهلت ایران برای اجرای خواسته‌های خود را تا فوریه ۲۰۱۹ (بهمن ماه) تمدید کرد.

جالب آنکه دیوید لوئیس، دبیر اجرایی این گروه پیش از این تصمیم در مصاحبه با بی‌بی‌سی (اینجا) اذعان کرد هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران حتی با اجرای خواسته‌های FATF نیز از لیست سیاه آن خارج شود.

گروه ویژه اقدام مالی که وظیفه خود را مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم در جهان عنوان می‌کند، بعد از اجرای برجام، با هدف ترغیب ایران به انجام اصلاحات بانکی، از جمله در زمینه مبارزه با پولشویی، به مدت یک سال تدابیر موسوم به "اقدامات تقابلی علیه ایران" را به حالت تعلیق درآورد.

حال باید دید که رژیم صهیونیستی که خود سردمدار ترور در جهان است، چه اهدافی را در پس عضویت در گروه ویژه اقدام مالی دنبال می‌کند.

حمله دوباره روحانی به منتقدان FATF با بهانه معیشت مردم

 

شاید بی‌ربط باشد اما این خبر را باید به دست ظریف رساند که خبرگزاری دویچه‌وله در گزارشی از حضور مافیا در صنعت ساختمان این کشور و پولشویی سالانه 30 میلیارد یورویی خبر داد. همان کشوری که اتفاقا FATF است!

منبع: خبرنامه دانشجویان

نظر شما